DERS ADI

: Özel Eğitimde Bütünleştirme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 2027 Özel Eğitimde Bütünleştirme ZORUNLU 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SAFİYE SUNAY YILDIRIM DOĞRU

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, özel gereksinimli bireylerin genel eğitim ortamlarında bütünleştirilmiş şekilde eğitim almalarını sağlayacak yasal, pedagojik ve uygulamalı yaklaşımları öğretmektir. Öğrencilere kaynaştırma ve kapsayıcı eğitimin temel ilkeleri, uygulama örnekleri ve bu süreçte karşılaşılan güçlüklerle başa çıkma yolları aktarılır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bütünleştirme ve kaynaştırma kavramlarını tanımlar ve ayırt eder.
2   Kapsayıcı eğitimin temel ilkelerini açıklar.
3   Bütünleştirme uygulamalarının yasal dayanaklarını ve tarihsel gelişimini açıklar.
4   Öğrenciye, aileye ve öğretmene yönelik destek hizmetlerini tanır.
5   Bütünleştirme ortamlarında bireyselleştirilmiş öğretim yöntemlerini uygular.
6   İşbirlikçi öğretim ve sınıf yönetimi stratejilerini planlar.
7   Bütünleştirme sürecinde karşılaşılan sorunları analiz eder ve çözüm önerileri sunar.
8   Okul kültüründe kapsayıcılığı teşvik edecek yaklaşımlar geliştirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bütünleştirme, Kaynaştırma ve Kapsayıcı Eğitim: Kavramsal Çerçeve
2 Kapsayıcı Eğitimin Temel İlkeleri ve Felsefesi
3 Ulusal ve Uluslararası Yasal Düzenlemeler
4 Türkiye'de Kaynaştırma/Bütünleştirme Uygulamalarının Gelişimi
5 Bireysel Eğitim Planı (BEP) ile Bütünleştirme İlişkisi
6 Destek Eğitim Hizmetleri ve Rehberlik Rolü
7 Öğretimsel Uyum ve Farklılaştırma Yöntemleri
8 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi, Ara Sınav
9 İşbirlikçi Öğretim Yöntemleri ve Ekip Çalışması
10 Kapsayıcı Sınıf Ortamında Davranış Yönetimi
11 Aile Katılımı ve Okul-Toplum İş Birliği
12 Öğretmen Tutumları, Mesleki Gelişim ve Kapsayıcılık
13 Sorunlar ve Başarı Örnekleri: Vaka Analizi
14 Genel Tekrar
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yıldırım, K. (2019). Özel Eğitimde Bütünleştirme. Ankara: Pegem Akademi.
Şahin, M. (2017). Eğitimde Bütünleştirme: Kuram ve Uygulama. Ankara: Kök Yayıncılık.
Florian, L., & Black-Hawkins, K. (2011). Exploring Inclusive Pedagogy. British Journal of Special Education, 38(2), 7 15.
Salend, S. J. (2016). Creating Inclusive Classrooms: Effective and Reflective Practices (8th ed.). Pearson.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Vaka analizi, Grup tartışmaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav ve final sınavı.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunluluğu %70 tir.

Tüm öğrenciler, kapsayıcı eğitime yönelik olumlu tutum geliştirmeye teşvik edilir.

Tartışmalarda karşılıklı saygı, gizlilik ve farklılıklara duyarlılık esastır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dönem başında ilan edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 94

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1345335
ÖK.2434435
ÖK.3543445
ÖK.4543434
ÖK.5453343
ÖK.6343543
ÖK.7434445
ÖK.8554544