DERS ADI

: Alan Seç. 4 (Erken Müdahale Programları)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 2038 Alan Seç. 4 (Erken Müdahale Programları) SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SAFİYE SUNAY YILDIRIM DOĞRU

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, gelişimsel gecikme riski taşıyan veya özel gereksinimli bebek ve küçük çocuklara yönelik erken müdahale hizmetlerinin temel ilkelerini, kapsamını, uygulama modellerini ve aile katılımının önemini öğretmektir. Öğrencilere, 0-6 yaş aralığındaki çocuklara yönelik müdahale programlarını tasarlama, değerlendirme ve uygulama yeterliği kazandırmak hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Erken müdahalenin tanımını ve önemini açıklar.
2   Erken çocukluk döneminde gelişimsel riskleri tanımlar.
3   Erken müdahale hizmet modellerini karşılaştırır.
4   Aile temelli erken müdahale yaklaşımlarını analiz eder.
5   Etkili bir erken müdahale planı geliştirir.
6   Çocuk gelişimi için değerlendirme araçlarını kullanır.
7   Multidisipliner ekiplerin rolünü açıklar.
8   Erken müdahale programlarında etik ve kültürel duyarlılığı gözetir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Erken Müdahale Nedir Temel Kavramlar ve Tarihsel Gelişim
2 0-6 Yaş Döneminde Gelişim Alanları ve Risk Faktörleri
3 Gelişimsel Gecikme ve Bozuklukların Erken Belirtileri
4 Erken Tanı, Tarama ve Değerlendirme Süreçleri
5 Erken Müdahale Program Türleri ve Kurumsal Modeller
6 Aile Temelli Müdahale Yaklaşımları
7 Multidisipliner Ekipler: Roller ve İşbirliği
8 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi, Ara Sınav
9 Doğal Ortamda Eğitim ve Gündelik Rutinlere Entegrasyon
10 Etkili Bir Erken Müdahale Planı Hazırlama: Hedef Belirleme ve Stratejiler
11 Erken Müdahalede Oyun, Etkileşim ve Dil Gelişimi
12 Erken Müdahalede Kültürel Farklılıklar ve Etik İlkeler
13 Türkiye'de ve Dünyada İyi Uygulama Örnekleri
14 Genel Tekrar
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Sucuoğlu, B., & Bakkaloğlu, H. (2019). Erken Müdahale ve Özel Eğitim Programları. Ankara: Pegem Akademi.
Aral, N., & Duman, G. (2017). Erken Müdahale Hizmetleri ve Eğitim Programları. Ankara: Vize Yayıncılık.
Guralnick, M. J. (2017). Early Intervention for Children with Intellectual Disabilities: An Update. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities.
Odom, S. L., Buysse, V., & Soukakou, E. (2011). Inclusion for Young Children with Disabilities: A Quarter Century of Research Perspectives. Journal of Early Intervention.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım ve tartışma, Vaka analizi, Uygulama örnekleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE Midterm Exam
2 DTK Other Activity
3 FN Semester final exam
4 BNS BNS Student examVZ * 0.30 + Student examDTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Make- up note
6 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.30 +Student examDTK * 0.10 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav, ödev ve final sınavı

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunludur (%70).

Grup çalışmaları ve aile görüşmeleri etik çerçevede yapılmalıdır.

Aile mahremiyetine, kültürel değerlere ve çocuğun üstün yararına saygı esastır.

Ödevlerde ve uygulamalarda akademik etik kurallar geçerlidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dönem başında ilan edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 3 3
Ödev Hazırlama 1 3 3
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 97

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1423423
ÖK.2234545
ÖK.3354243
ÖK.4434344
ÖK.5334345
ÖK.6554323
ÖK.7343343
ÖK.8543443