DERS ADI

: Özel Eğitimde Sosyal Uyum Becerilerinin Öğretimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 3038 Özel Eğitimde Sosyal Uyum Becerilerinin Öğretimi ZORUNLU 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SAFİYE SUNAY YILDIRIM DOĞRU

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, özel gereksinimli bireylerin toplumsal yaşamın bir parçası haline gelmelerini sağlayacak sosyal uyum becerilerini tanımlamak ve bu becerilerin öğretimi konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır. Öğrencilere sosyal etkileşim, iletişim, duygusal farkındalık, grup içinde işbirliği gibi sosyal yaşamın temel bileşenlerini kazandırmak, uygun öğretim stratejileri ve bireyselleştirilmiş öğretim planları geliştirme becerisi kazandırmak hedeflenmektedir. Ayrıca sosyal uyum süreçlerinin değerlendirilmesi ve öğretmen-aile-çevre iş birliğinin önemi vurgulanacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sosyal uyum ve sosyal beceri kavramlarını tanımlar.
2   Özel gereksinimli bireylerde görülen sosyal beceri eksikliklerini analiz eder.
3   Sosyal uyum becerilerinin gelişimini etkileyen faktörleri açıklar.
4   Sosyal beceri öğretimi için uygun öğretim yöntem ve tekniklerini belirler.
5   Sosyal hikâyeler, rol oynama, model olma gibi stratejileri uygular.
6   Sosyal beceri öğretimi için bireyselleştirilmiş planlar hazırlar.
7   Sosyal becerilerin değerlendirilmesi için uygun ölçme araçlarını kullanır.
8   Aile, öğretmen ve akran desteği ile sosyal uyumu desteklemenin yollarını açıklar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sosyal uyum ve sosyal beceri kavramlarına giriş
2 Özel gereksinimli bireylerde sosyal beceri eksiklikleri ve nedenleri
3 Sosyal beceri gelişimini etkileyen bireysel ve çevresel faktörler
4 Sosyal beceri alanları: Girişimcilik, kendini ifade, arkadaşlık kurma vb.
5 Sosyal beceri öğretiminin ilkeleri
6 Öğretim stratejileri I: Doğrudan öğretim, model olma
7 Öğretim stratejileri II: Rol oynama, sosyal hikâyeler, drama
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Sosyal beceri öğretiminde bireyselleştirilmiş plan hazırlama
10 Sosyal becerilerin değerlendirilmesi: Gözlem, kontrol listeleri, ölçekler
11 Grup içinde sosyal becerilerin öğretimi
12 Akran destekli öğretim ve kapsayıcı eğitimde sosyal uyum
13 Aile iş birliği ve sosyal beceri öğretiminde ailenin rolü
14 Aile iş birliği ve sosyal beceri öğretiminde ailenin rolü
15 Yarıyılsonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Sucuoğlu, B., & Kargın, T. (2020). Özel Eğitimde Sosyal Beceri Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
Doğan, S. (2018). Sosyal Beceri Gelişimi ve Müdahale Teknikleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
Gresham, F. M., & Elliott, S. N. (2008). Social Skills Improvement System (SSIS) Rating Scales. Pearson.
Matson, J. L., & Boisjoli, J. A. (2009). Social Skills Training for Children and Adolescents with Autism and Other Developmental Disabilities. Springer.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Tartışma, Grup çalışmaları, Uygulama örnekleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE Midterm Exam
2 DTK Other Activity
3 FN Semester final exam
4 BNS BNS Student examVZ * 0.30 + Student examDTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Make- up note
6 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.30 +Student examDTK * 0.10 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav
Sunum/Ödev
Yarıyıl Sonu Sınavı

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Devam zorunludur (en az %70).
Etik kurallara ve akademik dürüstlüğe uyulması esastır.
Tüm ödev ve projelerde özgünlük beklenmektedir; intihal kabul edilmez.
Aktif katılım beklenir, sınıf içi etkinlikler notlandırılabilir.
Ders materyallerine zamanında ulaşmak ve uygulama haftalarına hazırlıklı gelmek öğrencinin sorumluluğundadır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dönem başında ilan edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 6 6
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Ödev Hazırlama 1 6 6
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Proje Ödevi 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 72

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1543543
ÖK.2434534
ÖK.3453435
ÖK.4334454
ÖK.5435543
ÖK.6455334
ÖK.7354453
ÖK.8443553