DERS ADI

: Uygulamalı Davranış Analiz II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 2024 Uygulamalı Davranış Analiz II ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SAFİYE SUNAY YILDIRIM DOĞRU

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin uygulamalı davranış analizine dayalı öğretim planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerini geliştirmektir. Öğrenciler, kazanımları belirleme, davranışsal hedef yazımı, öğretim yöntemlerinin seçimi ve izleme süreçlerinde bilimsel temelli kararlar almayı öğrenir. Ayrıca, işlevsel analiz ve davranış azaltma stratejileri konularında uygulamalı bilgi kazanmaları hedeflenir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğretimsel hedefleri davranışsal olarak tanımlar.
2   UDA'ya dayalı bireyselleştirilmiş öğretim planları hazırlar.
3   İpucu sunma, ipucunu geri çekme ve pekiştirme stratejilerini uygular.
4   Öğrenme ortamını yapılandırır ve öğretim materyalleri geliştirir.
5   İşlevsel davranış değerlendirmesi yapar.
6   Problem davranışlara yönelik müdahale planları geliştirir.
7   Öğretim sürecini izler ve veri analizine dayalı olarak karar verir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 UDA II'ye Giriş ve Genel Çerçeve
2 Davranışsal Hedef Yazımı ve Kazanım Belirleme
3 İpucu Sunma, Geri Çekme ve Pekiştirme
4 Öğretim Materyalleri Geliştirme
5 Öğretim Süreci ve Veri Kaydı
6 Doğal Ortamda Öğretim
7 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi, Ara Sınav
8 İşlevsel Davranış Değerlendirme Yöntemleri
9 İşlevsel Analiz Uygulamaları
10 Davranış Azaltma Stratejileri
11 Kriz Müdahale Planları
12 İzleme, Değerlendirme ve Karar Verme
13 Vaka Örnekleri Üzerinden Uygulama
14 Genel Tekrar
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Tekin-İftar, E., & Kırcaali-İftar, G. (2018). Davranış Değiştirme: Uygulamalı Davranış Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Sucuoğlu, B., & Kargın, T. (2010). Uygulamalı Davranış Analizi: İlkeler ve Temel Uygulamalar. Ankara: Kök Yayıncılık.
Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2020). Applied Behavior Analysis (3rd ed.). Pearson.
Miltenberger, R. G. (2016). Behavior Modification: Principles and Procedures (6th ed.). Cengage Learning.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Uygulamalı öğretim, Vaka analizleri, Grup çalışmaları, Rol oynama ve senaryo çözümleme, Alan uygulamaları, Video gözlem ve tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav
Final sınavı

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

%70 devam zorunluluğu vardır.
Akademik dürüstlük esas alınır.
Geri bildirimlere açıklık ve iş birliği beklenir.
Gizlilik ve etik ilkeler gözetilmelidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dönem başında ilan edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1232445
ÖK.2324342
ÖK.3543432
ÖK.4544345
ÖK.5543454
ÖK.6433443
ÖK.7434343