DERS ADI

: Özel Yetenekliler Eğitiminde Müfredat Geliştirme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 6064 Özel Yetenekliler Eğitiminde Müfredat Geliştirme SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FİLİZ KARADAĞ ÜÇDAL

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, özel yetenekli bireylerin farklı ve özgün öğrenme ihtiyaçlarına yönelik etkili, esnek ve bireyselleştirilmiş müfredat programları geliştirme becerisini öğrencilere kazandırmaktır. Katılımcıların müfredat geliştirme süreçlerini kuramsal ve uygulamalı yönleriyle tanımaları, özel yeteneklilere yönelik ulusal ve uluslararası müfredat örneklerini analiz etmeleri ve özgün program tasarımları geliştirmeleri hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Özel yetenekli bireyler için müfredat geliştirme gerekliliklerini açıklar.
2   Müfredat tasarımı sürecinin temel aşamalarını ve modellerini analiz eder.
3   Farklı zenginleştirme ve hızlandırma stratejilerini müfredata entegre eder.
4   Ulusal ve uluslararası örnek müfredatları eleştirel olarak değerlendirir.
5   Özgün, bireyselleştirilmiş ve ihtiyaç temelli müfredat planları geliştirir.
6   Etik ve kapsayıcı müfredat tasarım ilkelerini uygular.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Hafta Derse giriş: amaç, kapsam ve beklentiler
2 2. Hafta Özel yeteneklilikte müfredat geliştirmeye giriş ve temel kavramlar
3 3. Hafta Müfredat geliştirme modelleri ve yaklaşımları (Taba, Tyler, Differentiation)
4 4. Hafta Bireyselleştirilmiş öğretim planları ve ihtiyaç analizi
5 5. Hafta Zenginleştirme (Enrichment) stratejileri ve uygulamaları
6 6. Hafta Hızlandırma (Acceleration) türleri ve uygulanabilirliği
7 7. Hafta Farklı disiplinler için müfredat uyarlamaları
8 8. Hafta Ulusal ve uluslararası müfredat örneklerinin analizi
9 9. Hafta Müfredatta yaratıcılık, eleştirel düşünme ve problem çözme becerileri
10 10. Hafta Etik ve kapsayıcı müfredat geliştirme ilkeleri
11 11. Hafta Öğrenci projeleri: ihtiyaç belirleme ve hedef oluşturma
12 12. Hafta Öğrenci projeleri: içerik, öğretim stratejileri ve ölçme-değerlendirme tasarımı
13 13. Hafta Proje sunumları ve akran geri bildirimleri
14 14. Hafta Genel değerlendirme, portfolyo teslimi ve kapanış

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Temel Kaynaklar:
Tomlinson, C. A. (2017). The Differentiated Classroom: Responding to the Needs of All Learners.
VanTassel-Baska, J., & Stambaugh, T. (2006). Comprehensive Curriculum for Gifted Learners.
Maker, C. J., & Nielson, A. B. (1995). Curriculum Development and Teaching Strategies for Gifted Learners.
Karadağ Üçdal, F. (2023). Özel Yeteneklilerde Eğitimde Kuramdan Uygulamaya Müfredat. Ders notları.

Yardımcı Kaynaklar:
NAGC (National Association for Gifted Children) rapor ve standartları
TEÇGE, MEB ve TÜBİTAK kaynakları
ERIC veri tabanındaki güncel makaleler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kuramsal ders anlatımı
Grup tartışmaları ve beyin fırtınası
Literatür analizi
Uygulamalı müfredat tasarımı çalışmaları
Vaka analizi
Sunum ve akran değerlendirmesi
Konuk uzman seminerleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTEG MIDTERM GRADE
2 ASG ASSIGNMENT
3 FCG FINAL COURSE GRADE
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTEG * 0.30 +ASG* 0.10 + FCG* 0.60
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTEG * 0.30 + ASG * 0.10 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Müfredat tasarımı projesi
%30

Literatür analizi ve sunum
%25

Sınıf içi katılım ve tartışmalara katkı
%20

Portfolyo ve bireysel gelişim raporu
%15

Zamanında teslim ve akademik etik
%10

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

En az %70 devam zorunluluğu vardır.
APA 7 formatında yazım kuralları uygulanmalıdır.
Grup çalışmaları eşit katkı üzerinden değerlendirilir.
Akademik dürüstlük ilkesine sıkı sıkıya bağlılık beklenir.
Zamanında teslim edilmeyen ödevler puan kaybeder.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Filiz Karadağ Üçdal
E-posta: filiz.karadag@deu.edu.tr
Ofis: Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, Oda No: 212

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Görüşme Gün ve Saatleri:
Çarşamba günleri 13:30 15:30
(Randevu ile online görüşme imkanı da sağlanacaktır.)

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 9 126
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 8 8
Sunum Hazırlama 1 8 8
Vize Sınavı 1 5 5
Final Sınavı 1 5 5
Proje Ödevi 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 209

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.15555555555
ÖK.25555555555
ÖK.35555555555
ÖK.45555555555
ÖK.55555555555
ÖK.65555555555