DERS ADI

: Erken Çocuklukta Özel Yetenek

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 6060 Erken Çocuklukta Özel Yetenek SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FİLİZ KARADAĞ ÜÇDAL

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, erken çocukluk döneminde özel yetenekli çocukların tanılanması, gelişim özellikleri, ihtiyaçları ve eğitsel yaklaşımları hakkında doktora düzeyinde derinlemesine bilgi kazandırmaktır. Öğrencilerin, bu yaş grubundaki özel yetenekli bireyleri bilimsel temelli yöntemlerle tanıyabilmeleri, değerlendirebilmeleri ve gelişimlerini destekleyici bütüncül eğitim programları tasarlayabilmeleri hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Erken çocuklukta özel yetenekli çocukların gelişimsel özelliklerini açıklar.
2   Tanılama ve değerlendirme süreçlerinde kullanılan ölçme araçlarını analiz eder.
3   Erken yaşta yeteneklerin keşfi ve desteklenmesinde aile ve öğretmenin rolünü değerlendirir.
4   Özel yetenekli çocuklar için gelişimsel olarak uygun eğitim programları planlar.
5   Alan yazındaki güncel araştırmaları analiz eder ve eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
6   Etik ilkeler doğrultusunda özel yetenekli çocukların haklarını gözetir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Hafta Dersin tanıtımı, amaçlar ve beklentiler
2 2. Hafta Erken çocukluk döneminde gelişimsel özellikler ve farklılıklar
3 3. Hafta Özel yetenek kavramı ve kuramsal yaklaşımlar
4 4. Hafta Erken çocuklukta özel yetenekliliğin tanılanması
5 5. Hafta Tanılama araçları ve değerlendirme yöntemleri
6 6. Hafta Aile, öğretmen ve okulun rolü
7 7. Hafta Erken müdahale programları ve gelişimsel destek stratejileri
8 8. Hafta Eğitim ortamlarının düzenlenmesi ve materyal geliştirme
9 9. Hafta Çoklu zeka, yaratıcı düşünme ve oyun temelli zenginleştirme
10 10. Hafta Erken çocuklukta üstün yetenekli çocuklar için etik ve sosyal-duygusal destek
11 11. Hafta Güncel araştırmalar ve örnek uygulama analizleri
12 12. Hafta Grup çalışmaları: özgün eğitim programı geliştirme
13 13. Hafta Öğrenci sunumları ve geri bildirim
14 14. Hafta Genel değerlendirme, portfolyo sunumu ve ders kapanışı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Temel Kaynaklar:
Colangelo, N., & Davis, G. A. (Eds.). (2020). Handbook of Gifted Education. Pearson.
Karadağ Üçdal, F. (2023). Erken Çocuklukta Üstün Yeteneklilik: Kuramdan Uygulamaya. Ders Notları.
Robinson, A., Shore, B. M., & Enersen, D. L. (2022). Best Practices in Gifted Education: An Evidence-Based Guide.
Harrison, C., & Hargrove, K. (2010). Teaching Gifted Learners in the Early Childhood Classroom. Prufrock Press.

Yardımcı Kaynaklar:
NAGC (National Association for Gifted Children) Yayınları
ERIC (Education Resources Information Center) makaleleri
Güncel tez ve akademik makaleler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım (teorik ders sunumları)
Literatür tarama ve makale analizi
Olgu analizi ve vaka çalışmaları
Grup tartışmaları ve işbirlikli öğrenme
Proje ve sunum hazırlama
Uzman davetli konuk sunumları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTEG MIDTERM GRADE
2 ASG ASSIGNMENT
3 FCG FINAL COURSE GRADE
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTEG * 0.30 +ASG* 0.10 + FCG* 0.60
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTEG * 0.30 + ASG * 0.10 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Akademik proje ve sunum
%30

Literatür analizi ve raporlama
%25

Sınıf içi katılım ve eleştirel tartışmalar
%20

Portfolyo / özgün eğitim materyali geliştirme
%15

Zamanında teslim ve etik kurallara uygunluk
%10

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunluluğu en az %70 tir.
Tüm ödevler APA 7 formatına uygun şekilde teslim edilmelidir.
Alıntı kurallarına uymak ve akademik dürüstlük temel ilkedir.
Grup çalışmalarında eşit katkı beklenmektedir.
Geç teslimlerde puan kesilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Filiz Karadağ Üçdal
E-posta: filiz.karadag@deu.edu.tr
Ofis: DEÜ Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, Oda 212

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba günleri 13:00 15:00
Randevu ile yüz yüze veya çevrim içi görüşme yapılabilir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 9 126
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 8 8
Sunum Hazırlama 1 8 8
Vize Sınavı 1 5 5
Final Sınavı 1 5 5
Proje Ödevi 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 209

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.15555555555
ÖK.25555555555
ÖK.35555555555
ÖK.45555555555
ÖK.55555555555
ÖK.65555555555