DERS ADI

: Bilişsel Gelişim ve Zeka Kuramları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 6058 Bilişsel Gelişim ve Zeka Kuramları ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FİLİZ KARADAĞ ÜÇDAL

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, bilişsel gelişim süreçlerini ve zekâ kuramlarını tarihsel, kuramsal ve uygulamalı boyutlarıyla ele alarak öğrencilerin alana dair kapsamlı ve eleştirel bir bakış açısı geliştirmesini sağlamaktır. Doktora düzeyindeki öğrencilerin, gelişim kuramlarını güncel araştırmalar ışığında analiz etmeleri ve özel yetenekli bireylerin eğitimine yönelik kuram temelli yaklaşımlar üretmeleri hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bilişsel gelişim sürecini açıklayan temel kuramları analiz eder.
2   Zekâya dair tarihsel ve çağdaş kuramları karşılaştırır.
3   Zekâ ve bilişsel gelişim arasındaki ilişkileri açıklar.
4   Kuramların eğitimsel yansımalarını yorumlar.
5   Güncel nörobilimsel bulguları gelişim kuramlarıyla ilişkilendirir.
6   Özel yetenekli bireylerin eğitiminde kuram temelli uygulamalar geliştirir.
7   Eleştirel düşünme becerisiyle kuramsal bilgileri değerlendirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Hafta Dersin tanıtımı, amaç ve beklentiler
2 2. Hafta Bilişsel gelişim kuramlarına genel bakış
3 3. Hafta Piaget nin bilişsel gelişim kuramı ve eğitimdeki yansımaları
4 4. Hafta Vygotsky ve sosyal-bilişsel gelişim
5 5. Hafta Bilgi işleme kuramları
6 6. Hafta Sternberg in zeka üçgeni kuramı ve uygulamaları
7 7. Hafta Gardner ın çoklu zeka kuramı ve eleştiriler
8 8. Hafta Nörobilimsel yaklaşımlar ve zekâ gelişimi
9 9. Hafta Zekâ testleri ve ölçme değerlendirme yaklaşımları
10 10. Hafta Üstbiliş, dikkat, bellek ve yürütücü işlevler
11 11. Hafta Bilişsel farklılıkların özel yetenekli bireylerde görünümü
12 12. Hafta Güncel araştırmaların analizi ve vaka örnekleri
13 13. Hafta Öğrenci sunumları: Kuram temelli özgün eğitim önerileri
14 14. Hafta Genel değerlendirme, geri bildirim ve portfolyo sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Temel Kaynaklar:
Siegler, R., Deloache, J., & Eisenberg, N. (2022). How Children Develop. Worth Publishers.
Sternberg, R. J. (2019). Cognitive Psychology. Cengage Learning.
Flavell, J. H. (1992). Cognitive Development. Prentice Hall.
Gardner, H. (2011). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books.
Piaget, J. (1972). The Psychology of Intelligence.

Yardımcı Kaynaklar:
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes.
Anderson, J. R. (1990). Cognitive Psychology and Its Implications.
Karadağ Üçdal, F. (2023). Yüksek Düzey Düşünme ve Gelişimsel Kuramlar (Ders notları).

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Etkileşimli ders anlatımı
Makale incelemeleri
Seminer sunumları
Tartışma grupları
Kavram haritası çalışmaları
Vaka analizi
Alan yazın taraması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTEG MIDTERM GRADE
2 ASG ASSIGNMENT
3 FCG FINAL COURSE GRADE
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTEG * 0.30 +ASG* 0.10 + FCG* 0.60
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTEG * 0.30 + ASG * 0.10 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Kuramsal analiz ve içerik derinliği
30%

Sunum kalitesi ve akademik dil kullanımı
20%

Eleştirel düşünme ve özgün katkı
20%

Katılım ve işbirliği
15%

Zamanında teslim ve APA formatına uygunluk
15%

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Devam zorunluluğu: %70
Kaynakça ve atıf kurallarına uyulmalıdır (APA 7).
Akademik dürüstlük esastır.
Grup çalışmalarında eşit sorumluluk paylaşımı beklenir.
Geç teslimlerde puan kesilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Filiz Karadağ Üçdal
E-posta: filiz.karadag@deu.edu.tr
Ofis: DEÜ Buca Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, Oda 212

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba günleri, 14.00 16.00
Yüz yüze veya e-posta ile randevu alınarak çevrimiçi görüşme yapılabilir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 2 2
Sunum Hazırlama 1 2 2
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Proje Ödevi 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 135

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.15555555555
ÖK.25555555555
ÖK.35555555555
ÖK.45555555555
ÖK.55555555555
ÖK.65555555555
ÖK.75555555555