DERS ADI

: Özel Yetenekliler Eğitiminde Eleştirel Düşünme Modelleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 6075 Özel Yetenekliler Eğitiminde Eleştirel Düşünme Modelleri SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FİLİZ KARADAĞ ÜÇDAL

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, özel yetenekli bireylerin bilişsel potansiyellerini en üst düzeyde kullanabilmeleri için eleştirel düşünme becerilerinin nasıl geliştirileceğini öğretmektir. Öğrenciler, eleştirel düşünme kuramlarını, modellerini ve bu modellerin özel yetenekli bireylerin eğitiminde nasıl uygulanacağını teorik ve uygulamalı olarak öğreneceklerdir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Eleştirel düşünmenin temel kuram ve kavramlarını açıklar.
2   Eleştirel düşünme becerilerini özel yetenekli bireyler bağlamında analiz eder.
3   Eleştirel düşünme öğretim modellerini tanımlar ve karşılaştırır.
4   Özel yetenekli bireyler için uygun düşünme stratejilerini geliştirir.
5   Uygulamalı planlama yaparak eğitim ortamlarında eleştirel düşünme becerilerini destekleyen etkinlikler tasarlar.
6   Güncel araştırmaları değerlendirerek alana yönelik bilimsel görüş geliştirir.
7   Eleştirel düşünme ile yaratıcı ve üst düzey düşünme becerileri arasındaki ilişkiyi analiz eder.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Hafta Dersin tanıtımı ve eleştirel düşünmeye giriş
2 2. Hafta Eleştirel düşünmenin kuramsal temelleri
3 3. Hafta Eleştirel düşünmenin bileşenleri ve göstergeleri
4 4. Hafta Özel yetenekli bireylerde bilişsel profil ve eleştirel düşünme
5 5. Hafta Eleştirel düşünme öğretiminde modeller: Paul-Elder, Ennis ve diğerleri
6 6. Hafta Eleştirel düşünmenin ölçülmesi ve değerlendirme araçları
7 7. Hafta Vaka analizleri ve örnek uygulamalar
8 8. Hafta Yaratıcı düşünme ve eleştirel düşünme arasındaki ilişki
9 9. Hafta Eleştirel düşünme destekli müfredat tasarımı
10 10. Hafta Öğrenme ortamlarında eleştirel düşünme etkinlikleri
11 11. Hafta Ulusal ve uluslararası örnek program incelemeleri
12 12. Hafta Grup sunumları: Eleştirel düşünme etkinliği tasarımı
13 13. Hafta Geri bildirim, tartışma ve değerlendirme
14 14. Hafta Dönem sonu genel değerlendirme ve yansıtma raporu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Temel Kaynaklar:
Paul, R. & Elder, L. (2014). Critical Thinking: Tools for Taking Charge of Your Learning and Your Life. Pearson.
Ennis, R. H. (2011). The Nature of Critical Thinking: An Outline of Critical Thinking Dispositions and Abilities.
Facione, P. A. (2015). Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. Insight Assessment.

Ek Kaynaklar:
Karadağ, F. (2023). Üst Düzey Düşünme Becerileri ve Eğitim Uygulamaları (Ders notları).
Sternberg, R. J. (2003). Wisdom, Intelligence, and Creativity Synthesized. Cambridge University Press.
King, P. M., & Kitchener, K. S. (2004). Reflective Judgment: Theory and Research on the Development of Epistemic Assumptions through Adulthood. Educational Psychologist.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Etkileşimli ders anlatımı
Vaka analizi
Problem temelli öğrenme
Seminer ve sunumlar
Uygulamalı atölyeler
Literatür taraması
Eleştirel tartışma grupları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTEG MIDTERM GRADE
2 ASG ASSIGNMENT
3 FCG FINAL COURSE GRADE
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTEG * 0.30 +ASG* 0.10 + FCG* 0.60
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTEG * 0.30 + ASG * 0.10 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Bilimsel içerik ve kuramsal yeterlilik
30%

Etkinlik tasarımı ve uygulama becerisi
25%

Analitik ve eleştirel düşünme becerisi
20%

Sunum ve akademik ifade becerisi
15%

Katılım, iş birliği ve süreklilik
10%

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Devam zorunluluğu: En az %70.
Etik ihlallere sıfır tolerans (intihal, kopya vb.)
Tüm yazılı çalışmalar APA 7 formatında hazırlanmalıdır.
Grup çalışmalarında eşit sorumluluk paylaşımı esastır.
Teslim tarihleri nettir, gecikmeler not kaybına yol açar.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

E-posta: filiz.karadag@deu.edu.tr
Ofis: DEÜ Buca Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, Kat: 2, Oda: 212

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba günleri, 13:00 15:00
Yüz yüze veya önceden randevu alınarak çevrim içi görüşme yapılabilir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 9 126
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 8 8
Sunum Hazırlama 1 8 8
Vize Sınavı 1 5 5
Final Sınavı 1 5 5
Proje Ödevi 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 209

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.15555555555
ÖK.25555555555
ÖK.35555555555
ÖK.45555555555
ÖK.55555555555
ÖK.65555555555
ÖK.75555555555