DERS ADI

: Erken Çocuklukta Gelişimsel Farklılıklar ve Eğitimleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 6073 Erken Çocuklukta Gelişimsel Farklılıklar ve Eğitimleri SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FİLİZ KARADAĞ ÜÇDAL

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, erken çocukluk döneminde ortaya çıkan gelişimsel farklılıkları kuramsal ve bilimsel temellerle ele alarak, bu farklılıkların erken tanılanması, izlenmesi ve uygun eğitimsel müdahalelerle desteklenmesine yönelik bilgi ve beceriler kazandırmaktır. Ders kapsamında öğrencilerin, nörogelişimsel bozukluklar, gelişimsel gecikmeler ve üstün gelişim gibi spektrumda yer alan farklılıkları tanıması ve bu çocuklara yönelik etkili ve bütüncül eğitim yaklaşımları geliştirmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Erken çocukluk dönemine özgü gelişimsel alanları tanımlar.
2   Gelişimsel farklılıkların türlerini ve nedenlerini açıklar.
3   Riskli gelişim göstergelerini erken tanıma becerisi geliştirir.
4   Nörogelişimsel bozukluklar ve üstün gelişim gibi farklılıkları ayırt eder.
5   Erken müdahale ve destek modellerini analiz eder.
6   Farklı gelişen çocuklara yönelik eğitim programları tasarlar.
7   Aile ve çevreyle iş birliği temelli uygulamalar planlar.
8   Bilimsel temelli değerlendirme ve izleme araçlarını kullanır.
9   Etik ilkeler doğrultusunda profesyonel yaklaşımlar geliştirir.
10   Kapsayıcı eğitimin ilkelerini pratiğe dönüştürür.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Hafta Ders Tanıtımı ve Gelişimsel Farklılıklara Giriş
2 2. Hafta Erken Çocuklukta Tipik Gelişim Alanları
3 3. Hafta Gelişimsel Gecikmeler ve Nedenleri
4 4. Hafta Nörogelişimsel Bozukluklar (Otizm, DEHB vb.)
5 5. Hafta Üstün Gelişim ve Erken Tanılama
6 6. Hafta Gelişimsel Risk Göstergeleri ve Erken Müdahale İlkeleri
7 7. Hafta Değerlendirme Araçları ve Gelişimsel Tarama
8 8. Hafta Aile Temelli Müdahale ve Aile Eğitimi
9 9. Hafta Kapsayıcı Eğitim Yaklaşımları ve Farklılaştırma
10 10. Hafta Bütüncül Eğitim Programı Geliştirme
11 11. Hafta Vaka Analizi Çalışmaları
12 12. Hafta Alan Uzmanından Konuk Sunum: Erken Müdahalede Güncel Yaklaşımlar
13 13. Hafta Proje Sunumları ve Grup Değerlendirme
14 14. Hafta Genel Değerlendirme, Geri Bildirim ve Ders Kapanışı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Temel Kaynaklar:
Allen, K. E., & Cowdery, G. E. (2014). The Exceptional Child: Inclusion in Early Childhood Education. Cengage Learning.
Berk, L. E. (2022). Infants and Children: Prenatal Through Middle Childhood. Pearson.
Karadağ, F. (2023). Erken Çocuklukta Gelişimsel Riskler ve Eğitimsel Müdahaleler. (Yayımlanmamış ders notları)

Yardımcı Kaynaklar:
Crais, E. R. (2011). Assessment of Preschool Children with Special Needs.
Snow, C. E., & Van Hemel, S. B. (2008). Early Childhood Assessment: Why, What, and How. National Academies Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Etkileşimli ders anlatımı
Vaka çalışmaları
Grup tartışmaları
Literatür taramaları
Sunumlar
Alan uzmanı konuk konuşmacılar
Uygulama tasarımı ve senaryo temelli öğrenme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTEG MIDTERM GRADE
2 ASG ASSIGNMENT
3 FCG FINAL COURSE GRADE
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTEG * 0.30 +ASG* 0.10 + FCG* 0.60
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTEG * 0.30 + ASG * 0.10 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Bilimsel içerik ve kuramsal derinlik
%30

Uygulama becerileri (proje, vaka analizi vb.)
%30

Eleştirel düşünme ve analiz yeteneği
%20

Sunum ve rapor yazımı
%10

Katılım ve iş birliği
%10

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse en az %70 devam zorunluluğu vardır.
Akademik dürüstlük ve etik ilkeler esastır.
Tüm yazılı çalışmalar APA 7 formatına uygun hazırlanmalıdır.
Grup çalışmalarında eşit katkı beklenir.
Belirlenen teslim tarihleri kesin olup geç teslimler değerlendirmeye alınmaz.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Öğretim Üyesi: Doç. Dr. Filiz Karadağ Üçdal
E-posta: filiz.karadag@deu.edu.tr
Ofis: DEÜ Buca Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, Kat 2, Oda No: 212

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Gün: Çarşamba
Saat: 13:00 15:00
Yöntem: Yüz yüze veya e-posta ile randevu alarak çevrimiçi

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 9 126
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 8 8
Sunum Hazırlama 1 8 8
Vize Sınavı 1 5 5
Final Sınavı 1 5 5
Proje Ödevi 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 209

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.15555555555
ÖK.25555555555
ÖK.35555555555
ÖK.45555555555
ÖK.55555555555
ÖK.65555555555
ÖK.75555555555
ÖK.85555555555
ÖK.95555555555
ÖK.105555555555