DERS ADI

: Tarım ve Gıda Sosyolojisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ERA 5243 Tarım ve Gıda Sosyolojisi SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Sosyoloji Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. TURGUT GÜMÜŞOĞLU

Dersi Alan Birimler

Sosyoloji Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Kırsal alan ve tarım sosyolojisi alanında literatürde yer alan kuramsal tartışmalar bir
dönem boyunca öğrenciler ile ele alınarak tartışılacaktır. Pandemi sonrası tarımsal
üretim ve kırsal alanda yapılan faaliyetler postmodern dönemde yeni bir değer olarak
gündemi işgal etmektedir. Bunların günümüz toplumsal dinamikleri açısından ne anlama
geldiğini öğrenmek, bilmek ve değerlendirmek açısından önem arz etmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kırsal alanda tarımsal üretimi anlamak ve toplum ile ilişkilendirmek
2   Tarımsal üretimde planlama ve ürünlerin tüketicilere ulaşmasında karşılaşılan sorunları analiz etmek
3   Tarım işçileri ve kimlik sorunları anlama
4   Yabancı tarım işçileri ve uyum sorunları ile ilgilenme
5   Kırsal alanda kalkınma modelleri üretme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kırsal alan ve tarım sosyolojisine giriş
2 Kırsal alanın özneleri: çiftçiler, köylüler, yeşil yakalılar, vb. gibi
3 Kırsal alanda ekonomik faaliyetler, üretimler ve ürünler
4 Günümüzde dünyada ve Türkiye de tarım sorunları
5 Kırsal alanda yaşam, kimlik, tarım işçileri, yabancılar ve göçler
6 Tarım politikaları, devlet destekleri, verimlilik ve sürdürülebilirlik
7 Tarım ürünleri, pazar, kooperatifler ve tüketiciler
8 Erişilebilir sağlıklı gıda ve tüketim
9 Tarım işçileri, mağdur grup ve kimlikler
10 Tarımda kadın emeği ve gizli işsizlik
11 Sözleşmeli tarım: sorunlar ve çözüm önerileri
12 Kırsal alanda kalkınma stratejileri ve modeller
13 Kır- kent ayrımı bağlamında sosyo-ekonomik ilişkiler ağı ve gelişme politikaları
14 Sosyal problemler sosyolojisi açısından kırsal alan yaşanan problemlerin Türkiye bağlamında çözüm önerilerinin tartışılması
15 Kuramlar, modeller ve çözüm önerilerinin tartışılması
16 Genel değerlendirme ve tartışmalar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Kitap ve makale
Yardımcı kaynaklar: internet, kısa filmler, mülakatlar,
Referanslar: uzmanlık alanı çalışmalar ve eserler
Diğer ders materyalleri: Belgesel

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler öğretim üyesinin hazırladığı program dahilinde öğrencilere çeşitli yöntemler
ile (fotokopiler, slayt, video, vb. gibi.) aktarılacaktır. Öğrencilerin de derste
karşılıklı olarak tartışmaları ve katılımları beklenecektir. Ayrıca öğrenciler de grup
sunumları yapacaklardır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FCG FINAL COURSE GRADE
3 FCGR FINAL COURSE GRADE MTE * 0.40 + FCG* 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Derslerde anlatılan bilgiler öğrenciler tarafından sınavlarda yorumlanarak aktarılması
düşünülmektedir. Gerek sınavlarda gerekse ödevlerde bir skala oluşturularak en iyi ve
en kötüler arasındaki veriler kendi içerisinde değerlendirilecektir. Sınav ve notlar
öğrenciler ile konuşularak değerlendirilecektir. Böylelikle düşük not alan öğrencilerin sorunları anlaşılarak çözüm yolları ele alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

turgut.gumusoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 7 98
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 196

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.155
ÖK.2555
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.55