DERS ADI

: Bilim ve Toplum

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SOC 5034 Bilim ve Toplum SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sosyoloji Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. İBRAHİM KAYA

Dersi Alan Birimler

Sosyoloji Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bilimsel ve teknolojik gelişmelerin toplumsal yapı üzerindeki etkilerini çözümlemek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bilim ve toplum ilişkisini açıklayabilir.
2   Teknoloji ve toplum ilişkisini tartışabilir.
3   Tarihsel olarak bilimin ve teknolojinin toplumsal değişmedeki rollerini kavrayabilir.
4   Toplumun bilimselleşmesini ve teknolojikleşmesini açıklayabilir.
5   Sosyolojik olarak bilimi ve teknolojiyi toplumla ilişkilendirebilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Temel Kavramlar
2 Bilimin tarihsel serüveni
3 Bilim Devrimi
4 Sanayi Devrimi
5 İkinci Sanayi Devrimi: Elektrik Enerjisi ve Montaj Endüstrisi
6 Üçüncü Sanayi Devrimi: Bilgisayar Devrimi
7 Vize Sınavı (ödev teslimi)
8 Dijitalleşme
9 Dördüncü Sanayi Devrimi: Yapay Zekâ
10 Öngörüleri altüst eden değişim hızı
11 Bilimselleşen Toplum
12 Bilim ve Eleştiri
13 Teknolojikleşen Toplum
14 Teknoloji ve Eleştiri
15 Biyolojik insanın aşılması ( )
16 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

David E. Newton, Neil Schlager and Kelle S. Sisung. 2001, Science, Technology and Society: The Impact of Science in the 19th Century, UXL Publication.
Daniel Bell. 1973, The Coming of Post-industrial Society, New York: Basic Books.
Eric Hobsbawm, 2008, Devrim Çağı, Ankara: Dost.
Klaus, Schwab, 2017. Dördüncü Sanayi Devrimi, İstanbul: Optimist.
Ray Kurzweil, 2016. İnsanlık 2.0: Tekliğe Doğru Biyolojisini aşan insan, İstanbul: Alfa.
Robert, C. Allen, 2009. The British Industrial Revolution in Global Perspective, Cambridge: Cambridge University Press.
Bruno Latour, 1993. We Have Never Been Modern, Harward University Press.
Samir Okasha, 2002. Philosophy of Science, Oxford University Press.
Andrew Feenberg, 2023, Marcuse s Critique of Technology Today , Philosophy and Social Criticism.
Herbert Marcuse, 2001. `Cultural Revolution , in Towards a Critical Theory of Society: Collected Papers of Herbert Marcuse, ed. Douglas Kellner, London: Routledge.
Jürgen Habermas, 1970. `Technology and Science as Ideology , in Toward a Rational Society; Student Protest, Science, and Politics, Boston: Beacon Press.
Andrew Feenberg, 1999. Questioning Technology, New York: Routledge.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru-yanıt ve tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FCG FINAL COURSE GRADE
3 FCGR FINAL COURSE GRADE MTE * 0.40 + FCG* 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Derste anlatılan konuları kapsayan bir ödev ve bir final sınavı yapılacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.kaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 149

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.155
ÖK.2555
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.55