DERS ADI

: Afet ve Acil Durum Yönetiminin Sosyal Davranışsal Boyutları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AFY 5042 Afet ve Acil Durum Yönetiminin Sosyal Davranışsal Boyutları SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Afet Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Afet Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin amacı katılımcılara acil ve afet durumlarında sosyal yapı ve bireysel davranışsal süreçlerin nasıl etkilendiği ve değiştiğine ilişkin bilgilerin ve analitik düşünme becerilerin kazandırılmasıdır. Bu kapsamda; acil durum ve afet sonrası sosyal yapı ve davranışsal süreçlerde değişimlere ilişkin araştırmalar, sosyal ve bireysel konuların politik, ekonomik, teknolojik ve ekolojik konularla ilişkileri, bireysel ve toplumsal algılamalar, toplumların-bireylerin-kurumların acil ve afet durumlarında tepkileri, başarıları ve başarısızlıklarının nedenleri, potansiyel afet risklerinin nasıl algılandığı, krizlerde karar verme, anlaşmazlık kaynakları ve çözüm yöntemleri, hangi faktörlerin kültürel öğeler üzerinde nasıl etki yaptıkları, küresel ilişkilerinin incelenmesi hedeflenmiştir

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Acil ve afet durumlarında birey, toplum ve kurumların sosyal ve davranışsal boyutlarına ilişkin kavram ve teorileri bilme ve anlama
2   2.Analitik ve eleştirel düşünebilme
3   3. Etik konuları bireyler, aileler, gruplar, örgütler, sosyal ağlar, topluluklar arasındaki ilişkiler açısından görebilme
4   4. Acil ve afet durumlarının bireyler, toplumlar ve kurumlar üzerindeki etkisini ve tepkileri görebilme ve anlayabilme,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Acil ve afet durumların sosyal yapı ve davranışsal süreçler üzerindeki etkilerine ilişkin genel değerlendirme, Sosyal ve davranışsal boyutların ekonomik, teknlojik, politik ve ekolojik konularla ilişkileri
2 2.Kişilik Özellikleri, Kişilik özelliklerinin afet ve acil durumlarda önemi, Kişilik özellikleri türleri, Vicdan gelişimi,
3 3. Bireysel, toplumsal ve kurumsal algılama sürecini etkileyen faktörler, Algı hataları ve Atıf kuramı,
4 4. Afet ve acil durumlarda sosyal etki ve uyma davranışı
5 5. Tutumlar ve tutum-davranış iişkisi, Tutum değişimi
6 6. Afet ve acil durumlarda motivasyon, İyi oluş, Güçlendirme
7 7. Acil ve afet durumlarında sosyal gruplar ve davranışları,
8 8.Kolektif davranış, Türleri, Kolektif davranışların afet ve acil durumlardaki yeri
9 9. Acil ve afet durumlarında karar verme, Yaratıcı problem çözme yöntemleri
10 10. Afet ve acil durumlarda stres, Stres yönetimi
11 11. Afet ve acil durumlarda liderlik
12 12. Kültür ve acil ve afet durumlarında kültürel öğeleri etkileyen faktörler,
13 13.Acil ve afet durumlarının yarattığı çatışmalar ve çatışmanın yönetimi
14 14.Afetle başa çıkma, bireysel ve toplumsal değişim ve gelişim

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Açıkalın, O,. Türkiye'ye İlişkin Sosyal Boyutlu Deprem Yazınına Eleştirel Bir Bakış, Dirençlilik Dergisi, 2 (2), 2018. 85-104
Açıkalın, Oya. 2017a. Deprem Bağlamında Dirayetli Toplumun Neresindeyiz Yüzyılın Hesabı. Yeni İnsan Yayınevi: İstanbul
Ahayalimudin, Nurul Ain; Osman, Nor Naimah Saidah, Disaster management: Emergency nursing and medical personnel s knowledge, attitude and practices of the East Coast region hospitals of Malaysia, Australasian Emergency Nursing Journal. November 2016 19(4):203-209
Bosher,L, 2007, Social and Institutional Elements of Disaster Vulnerability, Bethesda Academic Press.
Derici, M.K., 2003, Doğal Afetlerin Afet çalışanlarına Getirisi Stres ve Stres ile Mücadele, Sivil Savunma, Sayı 172, 20-23,
Drury, J. (2012). Collective resilience in mass emergencies and disasters: A social identity model. In J. Jetten, C. Haslam, & S. A. Haslam (Eds.), The social cure: Identity, health and well-being (pp. 195 215). Psychology Press.
Görgen, Merve Vuslat Semanur; Nurçin Küçük Kent Afet Sahası Çalışanlarının Stres Düzeyi ve Motivasyon Verimliliği ile İlişkili Bir Araştırma: Ankara İli İtfaiyesi Örneği, GÜSBD Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2023; 12(4): 1543 - 1552
Görgü, H.H., 2006, Afetlerde Ortaya Çıkan Temel Duygularımız ve Başa Çıkma Yolları, Sivil Savunma Yolları, Sivil Savunma, Sayı 184, 13-15,
Karancı, N., 2004, Afetzede Psikolojisi, İç işleri Bakanlığı Eğitim Dairesi Başkanlığı, Eet Yönetimi, 55. Dönem Mülki İdare Amirleri Semineri Ders Notları, Ankara
Türk İdare Dergisi, T.C. İçişleri Bakanlığı Yayınları.
Yabancı Süreli Yayınlar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

- Bilgi aktarımı
- Katılımcıların derse hazırlıklı gelmeleri
- Makale değerlendirme
- Tartışma
- Örnek olaylar, rol oynamalar
- Uygulamalar
- Testler

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 PRS PRESENTATION
3 FIN FINAL EXAM
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.30 + PRS * 0.30 + FIN * 0.40
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.30 + PRS * 0.30 + RST* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Sınıfta yapılan tartışmalara dayalı sınavlar
2. Değerlendirme raporları
3. Tartışmalara katılım
4. Haftalık ödevler
.5. Dönem ödevli

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Materyaller mutlaka okunarak derse gelinmelidir.
2. Sınıf tartışmalarına katılma gereklidir.
3. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
4. Her türlü kopyacılık eylemi disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

omur.ozmen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Öğrenci Sunumları 8 1 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Sunum Hazırlama 8 2 16
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Ödev Hazırlama 4 5 20
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 134

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1333211
ÖK.234233
ÖK.33323
ÖK.4333323