DERS ADI

: Eğitim Politikaları ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KDN 5044 Eğitim Politikaları ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ CEM SERKAN ATLI

Dersi Alan Birimler

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin ana amacı, eğitim politikalarının toplumsal cinsiyet açısından yansımalarını tartışmaya açmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Eğitimin sosyolojik ve felsefi yönlerini kavramak
2   Eğitimle ilgili olan kuramsal tartışmaları bilme
3   Toplumsal cinsiyet açısından devlet ve eğitim politikalarını çözümleyebilme
4   Eğitim politikalarının toplumsal cinsiyet eşitliği üzerindeki etkilerini açıklamak
5   Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitliğini geliştirmeye yönelik öneriler geliştirmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Eğitimin sosyolojik ve felsefi anlamı
2 Eğitime ilişkin kuramlar
3 Eğitim politikaları ve toplumsal cinsiyet kavramlarının tanımları
4 Toplumsal cinsiyet kuramları: Feminist teoriler, toplumsal cinsiyet rolleri ve eğitimle ilişkisi
5 Eğitim politikalarının amaçları ve toplumsal işlevleri
6 Türkiye'de eğitim politikalarının tarihsel gelişimi ve toplumsal cinsiyet boyutu
7 Genel değerlendirme
8 Vize
9 Eğitime erişimde toplumsal cinsiyet eşitsizlikleri: Okullaşma, devam ve terki etkileyen faktörler
10 Müfredatta toplumsal cinsiyet: Ders kitapları, dil kullanımı ve temsil sorunları
11 Yükseköğretimde toplumsal cinsiyet: Erişim ve akademide kadın temsiliyeti
12 Dezavantajlı gruplar: Göçmen, mülteci, engelli ve kırsal bölgelerde kız çocuklarının eğitimi
13 Toplumsal cinsiyet eşitliği odaklı eğitim projeleri ve sivil toplum katkıları
14 Uluslararası belgeler ve toplumsal cinsiyet eşitliği
15 Genel Değerlendirme
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Eğitimin Cinsiyeti (2021). L. Işıl Ünal, Derya Kayacan, Sebahat Şahin, Yeşer Torun (Derleyen). Dipnot Yayınları
Sayılan, F. & Özkazanç, A. (2009). İktidar ve direniş bağlamında toplumsal cinsiyet: Bir okul etnografisi. Toplum ve Bilim, 114, 51-73.
Dedeoglu, S. (2009). Eşitlik mi Ayrımcılık mı Türkiyede Sosyal Devlet, Cinsiyet Eşitliği Politikaları ve Kadın İstihdamı. Çalışma ve Toplum, 2, 41-54.
Aratemur-Çimen, C. & Bayhan, S. (2018). Değişen ders kitaplarında sekülerizm ve toplumsal cinsiyet eşitliği araştırması.
Aydagül, B. (2019). Turkey s progress on gender equality in education rests on gender politics. Turkish Policy Quarterly, 18(1), 45-57.
Çimen, C. A. (2013). Orta Sınıf ve Eğitimde Neoliberal Yeniden Yapılanma. Eleştirel Pedagoji Dergisi, 10-13.
Duman, A. (2010). Female education inequality in Turkey: factors affecting girls schooling decisions. Interbational Journal of Education Economics and Development. 1(3): 243-258.
Duman, A. (2008). Education and Income Inequality in Turkey: Does Schooling Matter Financial Theory and Practice, 32 (3): 369-385.
Malhotra, A., Pande, R., Grown, C. (2003). Impact of Investments in Female Education on Gender Equality. http://siteresources.worldbank.org/INTGENDER/Resources/ImpactInvestmentsFemaleEdu.pdf

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, sınıf tartışmaları, öğrencilerin yapacakları çalışmalar ve sunumlar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 STT TERM WORK (SEMESTER)
3 FIN FINAL EXAM
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.30 + STT * 0.30 + FIN* 0.40
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.30 + STT * 0.30 + RST* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

İlan edilecektir.

Değerlendirme Kriteri

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Öğrencilerin dersten önce ilgili materyali okuması ve sınıf içi tartışmalara katılması beklenmektedir.
4. Öğrenciler öğretim üyesince dağıtılan konularda sunumlar yapacaklardır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğr. Üyesi Cem Serkan Atlı
cemserkan.atli@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Öğrenci Sunumları 1 3 3
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 133

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.13242431
ÖK.24121425
ÖK.35541435
ÖK.45441525
ÖK.51151551