DERS ADI

: ETKİLEŞİMLİ VE DİJİTAL SAHNE TASARIMI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 5067 ETKİLEŞİMLİ VE DİJİTAL SAHNE TASARIMI SEÇMELİ 2 2 0 9

Dersi Veren Birim

Sanat ve Tasarım Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ MEMET ALİ ZEREN

Dersi Alan Birimler

Sanat ve Tasarım Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, çağdaş sahne sanatlarında dijital teknolojilerin ve etkileşimli sistemlerin yaratıcı biçimde kullanılmasına yönelik kuramsal bilgi ve uygulama becerisi kazandırmaktır. Ders kapsamında öğrencilerin, projeksiyon haritalama, sensör tabanlı etkileşim, artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) gibi yeni medya teknolojilerini sahne tasarım süreçlerine entegre ederek yenilikçi mekânsal çözümler üretmeleri hedeflenmektedir. Sahneleme pratiklerinde dijital araçların sunduğu estetik ve işlevsel olanakların değerlendirilmesi, öğrencilerin çağdaş performans sanatları içinde disiplinlerarası yaklaşımlar geliştirmelerine katkı sağlar. Bu doğrultuda ders, hem teorik hem uygulamalı yönüyle özgün sahne kurgularının oluşturulmasına zemin hazırlar.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İnteraktif ve dijital sahne tasarımının temel kavramlarını açıklamak
2   Sahne sanatlarında dijital teknolojilerin kullanımını analiz edebilmek
3   Etkileşimli sahne tasarımı için fikir geliştirebilme ve prototip
4   Yeni medya araçlarını kullanarak bir sahne tasarlayabilmek.
5   Disiplinlerarası performans projelerinde dijital tasarım çözümleri üretebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1 Dijital sahne tasarımına giriş: Tarihçe ve kavramsal çerçeve
2 2 Etkileşimli sistemler: Temel teknolojiler ve örnekler
3 3 Yeni medya sanatı ve sahne üzerindeki uygulamaları
4 4 Projeksiyon haritalama (projection mapping) teknikleri
5 5 Artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) sahnelemesi
6 6 Hareket, ses ve dokunmaya duyarlı etkileşimli sahneler
7 7 Etkileşimli anlatı ve izleyici katılımı
8 8 Kavramsal proje geliştirme I
9 9 Kavramsal proje geliştirme II
10 10 Teknik uygulama ve test süreçleri
11 11 Mekânsal dramaturji ve dijital mekân estetiği
12 12 Performans teknolojilerinde etik ve sanat felsefesi tartışmaları
13 13 Proje sunumları ve kritik
14 14 Final proje sunumları ve değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1-Dixon, Steve. Digital Performance: A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art, and Installation. MIT Press.2007
2-Salter, Chris. Entangled: Technology and the Transformation of Performance. MIT Press.2010
3- Chen, W. Interactive Installation Art & Design. Artpower International. (2020).
4-Oliszewski, A., Fine, D., & Roth, D. Digital Media, Projection Design, and Technology for Theatre. Focal Press. (2025).
5- Morgan, R. M. The Art of Scenic Design: A Practical Guide to the Creative Process. Bloomsbury Academic (2022).
6- Jackson, S. Concert design: The road, the craft, the industry. Routledge. (2020).

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1- Slâytlar ve dokümanter veriler eşliğinde ders anlatım.
2- Derslerde işlenen konu üzerine tartışma, değerlendirme, fikir paylaşımı.
3- Araştırma ödevi hazırlama.
4- Final sınavı.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ASG ASSIGNMENT
2 PRJ PROJECT
3 PAR PARTICIPATION
4 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) ASG * 0.40 +PRJ * 0.50 + PAR * 0.10


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Uygulama, ödev ve proje esastır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Devamlılık esas olup uygulama ve ödevlerin tamamlanması gerekmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

memetali.zeren@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 30 30
Sunum Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavı 1 4 4
Final Sınavı 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 140

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555544
ÖK.2455
ÖK.355555
ÖK.445555
ÖK.55