DERS ADI

: 20. Yüzyılda Felsefe II.

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FEL 4003 20. Yüzyılda Felsefe II. ZORUNLU 4 0 0 6

Dersi Veren Birim

Felsefe

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ALİ CAN TURAL

Dersi Alan Birimler

Felsefe

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, 20. yüzyılın kültürel yapısına bakmak ve bu dönemde ortaya çıkan felsefe düşüncelerini incelemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrenci, 20. yüzyıldaki felsefi yönelimin özgün yanını bilebilecek,
2   20. yüzyıldaki felsefi yönelimin özgün yanını kavrayabilecek,
3   Dönemin felsefi yaklaşımının insanlık tarihi içindeki konumunu çözümleyebilecek,
4   Dönemin felsefi yaklaşımının insanlık tarihi içindeki konumunu değerlendirebilecek,
5   Bu değerlendirme sonrasında edindiği bilgileri çağdaş sorunlara uyarlayabilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 20. yüzyıl felsefesinin ana hatları
2 Husserl ve Fenomenoloji
3 Husserl ve Fenomenoloji
4 Heidegger ve Temel Ontoloji
5 Sartre ve Varoluşçuluk
6 Saussure ve Yapısalcılık
7 Biçimcilik, Yazın Kuramı ve Todorov
8 Ara sınav
9 Freud, Psikanaliz ve Bilinçdışı
10 Freud, Psikanaliz ve Bilinçdışı
11 Derrida ve Yapısöküm
12 Foucault, İktidar ve Bilgi
13 Postmodernizmin Tanımı: Lyotard
14 Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı Olarak Postmodernizm: Fredric Jameson.
15 Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı Olarak Postmodernizm: Fredric Jameson.
16 Final SINAVI

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Genel / Giriş
1. Bedia Akarsu (1999). Çağdaş Felsefe Akımları, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
2. Richard Rorty (1982). Philosophy and the Mirror of Nature, Princeton University Press.
3. Anthony Kenny (2012). A New History of Western Philosophy, Oxford University Press (20. yy bölümleri).

Fenomenoloji
4. Edmund Husserl (1997). Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, çev. Harun Tepe, Ankara: Bilim ve Sanat.
5. Edmund Husserl (2014). Avrupa Bilimlerinin Krizi ve Transandantal Fenomenoloji, çev. Harun Tepe, Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
6. Dermot Moran (2000). Introduction to Phenomenology, Routledge.

Varoluşçuluk
7. Martin Heidegger (2008). Varlık ve Zaman, çev. Kaan H. Ökten, İstanbul: Agora.
8. Jean-Paul Sartre (1999). Varoluşçuluk, çev. Asım Bezirci, İstanbul: Say Yayınları.
9. Jean-Paul Sartre (2009). Varlık ve Hiçlik, çev. Gaye Çankaya Eksen, İstanbul: İthaki.
10. Albert Camus (2001). Sisifos Söyleni, çev. Tahsin Yücel, İstanbul: Can Yayınları.

Analitik Felsefe ve Dil Felsefesi
11. Bertrand Russell (2003). Felsefenin Sorunları, çev. Vehbi Hacıkadiroğlu, İstanbul: Say Yayınları.
12. G. E. Moore (1993). A Defence of Common Sense, Philosophical Papers, Routledge.
13. A. J. Ayer (2001). Language, Truth and Logic, Penguin Classics.
14. Ludwig Wittgenstein (2006). Felsefi Soruşturmalar, çev. Mustafa Şekip Tunç, İstanbul: Metis Yayınları.
15. Anthony Kenny (2006). Wittgenstein, Blackwell.

Hermenötik
16. Hans-Georg Gadamer (2008). Hakikat ve Yöntem, çev. Mehmet Ali Ağaoğulları, İstanbul: Paradigma.
17. Paul Ricoeur (1981). Hermeneutics and the Human Sciences, Cambridge University Press.

Frankfurt Okulu
18. Max Horkheimer Theodor W. Adorno (2000). Aydınlanmanın Diyalektiği, çev. Nihat Ülner, İstanbul: Kabalcı Yayınları.
19. Herbert Marcuse (1991). Tek Boyutlu İnsan, çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınevi.
20. Jürgen Habermas (2001). İletişimsel Eylem Kuramı, çev. Mustafa Tüzel, İstanbul: Kabalcı.

Yapısalcılık ve Postyapısalcılık
21. Ferdinand de Saussure (1998). Genel Dilbilim Dersleri, çev. Berke Vardar, İstanbul: Multilingual.
22. Claude Lévi-Strauss (1996). Yaban Düşünce, çev. Tahsin Yücel, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
23. Michel Foucault (2002). Bilginin Arkeolojisi, çev. Veli Urhan, İstanbul: Birey Yayıncılık.
24. Jacques Derrida (2010). Gramatoloji, çev. İsmet Birkan, Ankara: BilgeSu Yayıncılık.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Tartışma
4. Kavramsal Çözümleme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FIN FINAL EXAM
3 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + FIN * 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-3: Ödev, ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 4-5: Sunum ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

alican.tural@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı: 8:30-9:15, Perşembe: 8:30-9:15.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 4 56
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Ödev Hazırlama 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 6 6
Diğer 1 5 5
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 154

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.133
ÖK.24252
ÖK.3414
ÖK.45553
ÖK.545