DERS ADI

: Bilim Felsefesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FEL 4001 Bilim Felsefesi ZORUNLU 4 0 0 8

Dersi Veren Birim

Felsefe

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ SONGÜL KÖSE ÖZGÖÇER

Dersi Alan Birimler

Felsefe

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, bilimin doğasını, yöntemlerini ve sınırlarını felsefi bir bakışla ele almak; öğrencilerin bilimsel akıl yürütme, teori değişimi ve bilim-toplum ilişkileri üzerine eleştirel bir bilinç geliştirmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dersi başarıyla tamamlayan öğrenci, bilimin diğer bilgi türlerinden farklarını açıklayabilecektir.
2   Tümevarım-tümdengelim, nedensellik-ilişkisellik ayrımını kavrayabilecektir.
3   Pozitivizm, Popper ve Kuhn'un bilim anlayışlarını açıklayabilecektir.
4   Lakatos ve Feyerabend'in Popper-Kuhn düşünce hattına getirdiği eleştirileri özetleyebilecektir.
5   Realizm ve antirealizm tartışmalarının temel argümanlarını tartışabilecektir.
6   Bilimsel bilginin toplumsal ve etik boyutlarını değerlendirebilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bilim nedir Kökenleri
2 Bilimsel Akıl Yürütme
3 Mantıksal Pozitivizm (Viyana Çevresi) ve Ayrım Problemi
4 Bilim ve Metafizik
5 Bilimsel Açıklama
6 Popper ve Yanlışlamacılık
7 Kuhn ve Bilimsel Devrimler
8 Ara Sınav
9 Popper-Kuhn Sonrası Tartışmalar
10 Realizm-Antirealizm
11 Doğa Bilimleri ve Sosyal Bilimler
12 Bilim ve Nesnellik
13 Bilim ve Toplum
14 Bilim, Teknoloji ve Gelecek
15 Fınal

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Chalmers, A. Bilim Dedikleri
Erzan, A. Bilim Etiği El Kitabı
Feyerabend, P. Yönteme Hayır
Güzel, C. Bilim Felsefesi
Kuhn, T. Bilimsel Devrimlerin Yapısı
Lakatos & Musgrave. Bilginin Gelişimi ve Bilginin Gelişimiyle İlgili Teorilerin Eleştirisi
Popper, K. Bilimsel Araştırmanın Mantığı
Şenel, A. (Ed.) 50 Soruda Bilim ve Bilimsel Yöntem




Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatımı
2. Tartışmalar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FIN FINAL EXAM
3 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + FIN * 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-5: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav ve final, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğr. Üyesi Songül Köse Özgöçer

Dokuz Eylül Üniversitesi/Edebiyat Fakültesi/Felsefe Bölümü
Tınaztepe Kampüsü, Öğretim Üyeleri Binası
3. Kat, Felsefe Bölümü, Oda no: 325
PK: 35260
Buca/İzmir/Türkiye


Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı: 13:30 - 14:30
Çarşamba: 13:30 - 14:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 4 52
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 2 12 24
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Kitap Okuma 3 5 15
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.13
ÖK.224543
ÖK.354351
ÖK.45554
ÖK.555332
ÖK.6