DERS ADI

: 19. Yüzyılda Felsefe

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FEL 3003 19. Yüzyılda Felsefe ZORUNLU 4 0 0 6

Dersi Veren Birim

Felsefe

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ALİ CAN TURAL

Dersi Alan Birimler

Felsefe

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, 19. yüzyıl felsefesinin temel akımlarını, filozoflarını ve tartışmalarını inceleyerek öğrencilerin modern düşüncenin gelişim sürecini kavramalarını sağlamaktır. Öğrenciler, idealizm, pozitivizm, materyalizm, tarih felsefesi, varoluşçuluk, pragmatizm ve fenomenoloji gibi felsefi yaklaşımları anlayacak, bunların günümüz felsefi ve toplumsal sorunlarıyla bağlantısını kurabileceklerdir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrenci, 19. yüzyıldaki felsefi yönelimin özgün yanını anlayabilir ve dönemin felsefi yaklaşımının insanlık tarihi içindeki konumunu kavrayabilir.
2   Pozitivizm, pragmatizm ve fenomenoloji gibi akımların 20. yüzyıl felsefesine nasıl zemin hazırladığını açıklayabilir.
3   19. yüzyıl felsefesinin günümüz düşüncesi, bilim anlayışı ve sosyal teoriler üzerindeki etkilerini tartışabilir.
4   19. yüzyıldaki filozofların teorilerini kavrayabilecek, felsefi metinleri analitik ve eleştirel bir şekilde inceleyebilir; dönemin entelektüel ve tarihsel bağlamıyla ilişkilendirebilir.
5   Bu değerlendirme sonrasında edindiği bilgileri çağdaş sorunlara uyarlayabilir, felsefi argümanları sözlü ve yazılı olarak ifade edebilir ve kendi düşüncelerini gerekçelendirebilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 18. Yüzyıldan 19. Yüzyıla Geçiş ve19. yüzyılın tarihsel özellikleri
2 19. yüzyıl düşüncesi ve Kant'ın Etkisi: Eleştirel Felsefenin Mirası
3 Alman İdealizminin Başlangıcı: Fichte ve Schelling
4 Hegel'in Felsefesi I: Mantık ve Diyalektik
5 Hegel'in Felsefesi II: Tarih, Etik ve Toplum
6 Hegel Sonrası: Sol ve Sağ Hegelcilik
7 Marx ve Tarihsel Materyalizm
8 Ara sınav
9 Pozitivizm ve Bilim Felsefesi
10 Materyalizm ve Doğa Bilimleri
11 Kierkegaard ve Varoluşçuluğun İlk Adımları
12 Nietzsche'nin epistemoloji, etik ve politika eleştirisi
13 Fenomenolojinin Doğuşu: Husserl e Giden Yol
14 Pragmatizmin Ortaya Çıkışı
15 Genel Değerlendirme: 19. Yüzyıldan 20. Yüzyıla
16 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Bedia AKARSU (1999). Çağdaş Felsefe Akımları, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
2. Baykuş, Hegel sayısı, Mayıs 2008, sayı: 2, İstanbul: Alef Yayınevi.
3. Tülin BUMİN (2001). Hegel, İstanbul: Yapı Kredi Yayıncılık.
4. Tülin BUMİN (der. ve çev.) (1993). Hegel'i Okumak, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
5. G. W. F. HEGEL (2004). Tinin Görüngübilimi, çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınevi.
6. G. W. F. HEGEL (2002). Hegel ve Aydınlanma Yüzyılı, çev. Hüsen Portakal, İstanbul: Cem Yayınevi.
7. Eyüp Ali KILIÇASLAN Güçlü ATEŞOĞLU (yay. haz.) (2006). Fichte, Ankara: Doğu-Batı Yayınları.
8. Doğan ÖZLEM Güçlü ATEŞOĞLU (yay. haz.) (2006). Tarih Felsefesi Seçme Metinler, Ankara: Doğu-Batı Yayınları.
9. Allen W. WOOD (2006). Fichte'nin Hukuk ve Etik Felsefesi , Eyüp Ali Kılıçaslan Güçlü Ateşoğlu (yay. haz.) *Fichte*, Ankara: Doğu-Batı Yayınları içinde.
10. Hakan ÇÖREKÇİOĞLU (2015). Kant ve Hegel'de Uluslararası İlişkiler , Felsefi Düşün, 4, 5 34.
11. Hakan ÇÖREKÇİOĞLU (2010). Nietzsche'de Ahlaksal ve Politik Bir Mesele Olarak Epistemoloji , Kaygı, 2/15, 159 173.
12. Frederick BEISER (2008). German Idealism: The Struggle against Subjectivism, Harvard University Press.
13. Volker GERHARDT (1999). Friedrich Nietzsche, Beck.
14. Terry EAGLETON (1999). Marx (Great Philosophers Series), Routledge.
15. Auguste COMTE (2001). Pozitif Felsefe Dersleri nden Seçmeler, çev. Erkan Ataçay, Ankara: Bilim ve Sanat.
16. Doğan ÖZLEM (1998). Pozitivizm ve Eleştirisi, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
17. Edmund HUSSERL (1997). Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, çev. Harun Tepe, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
18. Dermot MORAN (2000). Introduction to Phenomenology, Routledge.
19. Charles S. PEIRCE (2005). Pragmatizm Üzerine Yazılar, çev. Ahmet Cevizci, Ankara: Epos Yayınları.
20. William JAMES (2017). Pragmatizm, çev. Nilüfer Kuyaş, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
21. John DEWEY (2007). Deneyim ve Doğa, çev. M. Turhan, Ankara: İmge Kitabevi.
22. Søren KIERKEGAARD (2004). Kaygı Kavramı, çev. A. Çitil, İstanbul: Kaknüs Yayınları.
23. Jean-Paul SARTRE (1999). Varoluşçuluk, çev. Asım Bezirci, İstanbul: Say Yayınları.
24. Karl LÖWITH (1991). From Hegel to Nietzsche: The Revolution in Nineteenth-Century Thought, Columbia University Press.
25. Charles TAYLOR (1975). Hegel, Cambridge University Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Tartışma
4. Kavramsal Çözümleme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FIN FINAL EXAM
3 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + FIN * 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrenme çıktıları ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, sunum ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hakan.corekciogluQdeu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 4 56
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Bireysel Ödev Hazırlama 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 6 6
Diğer 1 5 5
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 154

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.134
ÖK.24444
ÖK.345
ÖK.45554
ÖK.544