DERS ADI

: Uluslararası Uyuşmazlık Çözümü

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRL 6107 Uluslararası Uyuşmazlık Çözümü SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

İngilizce Uluslararası İlişkiler Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. NAZİF MANDACI

Dersi Alan Birimler

İngilizce Uluslararası İlişkiler Doktora

Dersin Amacı

Çatışma çözümü, öğrencilerin ve uygulayıcıların derin anlaşmazlıklara yönelik etkili yaklaşımlar geliştirmelerini ve formüle etmelerini sağlayan disiplinlerarası bir çalışma alanıdır. Bu alandaki akademisyenler çalışmalarını kalkınma, insan hakları ve insani yardım, güvenlik politikası, psikoloji ve sosyal psikoloji alanlarıyla ilişkilendirirler. Çalışma programı, bu ve diğer yaklaşımların unsurlarını, öğrencilerin çatışmaların kök nedenlerini ve dinamiklerini, ayrıca bunları önlemek, yönetmek, çözmek ve dönüştürmek için gerekli yöntem ve araç setlerini daha iyi anlamalarına olanak tanıyacak bir çerçeveye entegre eder. Çatışma çözümü; sadece çatışmayı anlamamızı geliştiren değil, aynı zamanda şiddeti azaltma ve yalnızca siyasi değil, ekonomik, sosyal, psikolojik ve bilişsel çıkarları da uyumlaştırmaya yönelik siyasi süreçlerin geliştirilmesine katkı sunan fikirler, teoriler ve yöntemlerle ilgilidir. Bu ders, öğrencilere devletler arası çatışmaların nedenleri ve olası çözümlerine dair kuramsal yaklaşımları tanıtmayı ve onlara çatışmaların kökenlerini, taraflarını, konularını tespit etmelerini ve bunlarla başa çıkma yöntemlerini belirlemelerini sağlayacak analiz becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Uluslararası anlaşmazlıkların barışçıl yollardan çözümü dalında ileri düzeyde bilgi edinmek
2   Konunun temel kavramları, teorileri ve uygulamaları konusunda eleştirel değerlendirmelerde bulunmak.
3   Uzmanlık gerektiren çatışma konularını tanımlamak ve analiz etmek; ilgili içtihatlarla çözüm önermek; yazılı ve sözlü olarak sonuca ulaşmak.
4   Bireysel olarak sorumluluk almak.
5   Grup üyesi olarak sorumluluk almak.
6   Ortak Çerçeve Referans B1 Düzeyinde İngilizce konuşmak ve yazmak.
7   Bilgi teknolojilerine gelişmiş düzeyde kullanmak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş
2 Temel terimler, kavramlar, olgular Bercovitch, et.al., pp. 1-11. + (Hugh Miall, Oliver Ramsbotham, Tom Woodhouse, Contemporary Conflict Resolution, Blackwell, 2005, chapters 1 and 3.)
3 Çatışmanın maddi sebepleri: Toprak ve ekonomik yönler Vasquez and Valeriano in Bercovitch, et.al., pp. 193-209; Le Billon in Bercovitch, et.al., pp. 210-224.
4 Etnik ve dini çatışmalar Rotchild in Bercovitch, et.al., pp. 246-263; Kadayıfcı-Orellana in Bercovitch, et.al., pp. 264-284.
5 Diplomasi ve çatışma çözümleme Jönsson and Aggestam in Bercovitch, et.al., pp. 33-51.
6 Uluslararası sistem ve çatışma çözümleme: Kantitatif yaklaşım Singer and Minhas in Bercovitch, et.al., pp. 52-72.
7 Sorun çözme yaklaşımları Pearson d Estree in Bercovitch, et.al. pp. 143-172.
8 Sosyal inşacılık ve çatışma çözümleme Jackson in Bercovitch, et.al., pp. 172-213.
9 ARA SINAV
10 Çatışmaları önlemek: Teori ve pratik Lund in Bercovitch, et.al., pp. 288-321.
11 Çatışma çözümleme ve müzakere/arabuluculuk Zartman in Bercovitch, et.al., pp. 322-339; Bercovitch in Bercovitch, et.al., pp. 340-357, Peck in Bercovitch, et.al. 413-434.
12 Arbitraj, hukuki çözüm ve geçiş dönemi adaleti Cede in Bercovitch, etal., pp. 358-375; + (Martina Fisher, Transitional Justice and Reconciliation, Berghoff Handbook of Conflict Resolution, Berghoff Stiftung Press, 2010, pp. 406-429.)
13 Çatışmanın dönüştürülmesi ve toplumsal uzlaşma Hugh Miall, Conflict Tansformation: A Multidimensional Task, Berghoff Handbook of Conflict Resolution, Berghoff Stiftung Press, 2004, pp. 1-20; Yaacov Bar-Simon Tov (ed), From Conflict Resolution to Reconciliation, Oxford Press, 2004, pp. 11-38.
14 Sunumlar
15 Sunumlar
16 Dönem ödevinin final halinin sunulması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Jacob Bercovitch, Victor Kremenyuk and William Zartman (eds.), The Sage Handbook of Conflict Resolution, London: Sage, 2009.

Ayrıca destek kaynaklar:

Hugh Miall, Oliver Ramsbotham, Tom Woodhouse, Contemporary Conflict Resolution, Blackwell, 2005, chapters 1 and 3.
--------- Conflict Tansformation: A Multidimensional Task, Berghoff Handbook of Conflict Resolution, Berghoff Stiftung Press, 2004, pp. 1-20.
Keith Shimko, International Relations Perspectives and Controversies, Woodsworth 2010, pp. 115-139.
Yaacov Bar-Simon Tov (ed), From Conflict Resolution to Reconciliation, Oxford Press, 2004, pp. 11-38; 111-124; 177-198.

Dersin akışına göre ek kaynaklar önerilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

a) Öğretim üyesi, öneri ve araştırma makalesi teslim tarihlerine ilişkin olarak son derece katıdır. Herhangi bir ihlal, dönem sonu notunu etkileyecektir.

b) Ders, öğretim üyesi tarafından belirlenen metinlerin ve konuların okunması ve tartışılmasına dayanmaktadır. Bu süreçte öğrencilere sunulan veya önerilen akademik kaynakların sunduğu bakış açıları dikkate alınacaktır.

c) Öğrenciler, araştırma makalelerinin konusunu ve incelenecek başlıca kuramsal ya da içeriksel meseleleri özetleyen yaklaşık 500 kelimelik tek sayfalık bir öneri sunmak zorundadır. Bu öneri, öğretim üyesinin öğrencinin ilerlemesini ve gelişimini değerlendirmesine, ayrıca bağımsız çalışma sürecine geri bildirim ve destek sağlamasına yardımcı olacaktır.

d) Öğrencilerin, dersin temalarını ve konularını ele alan, en az 3000 kelimelik bir araştırma makalesi yazmaları ve sunmaları gerekmektedir. Bu makale, derste doğrudan ele alınanların ötesinde kaynakları da içeren özgün bir araştırma eseri olmalıdır. Öğrencilerin, yüksek nitelikli bir akademik çalışma ortaya koymak için öğretim üyesiyle iş birliği yapmaları beklenmektedir. Yukarıda da belirtildiği gibi, dönem ödevleri final sınavı yerine geçecek şekilde değerlendirilecektir; bu nedenle öğrenciler, ödevlerinin nihai halini ilan edilen final sınavı tarihinde teslim etmekle yükümlüdür.

NOT: Ders izlencesi taslak olarak hazırlanmıştır; gerektiğinde, öğretim üyesi çıkarılması mümkün olmayan derecede kritik gördüğü yeni bir konuyu eklemek amacıyla bazı değişiklikler yapabilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 STT TERM WORK (SEMESTER)
3 FIN FINAL EXAM
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.40 + STT * 0.20 + FIN * 0.40
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + STT * 0.20 + RST * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Bu dersin sonunda öğrenciler:

Devletler arası ve devlet içi çatışmaların kökenlerini ve dinamiklerini tanımlayabilecek ve analiz edebileceklerdir.

Çatışma çözümüne ilişkin başlıca kuramsal yaklaşımları tarihsel ve güncel örneklere uygulayabileceklerdir.

Uluslararası ve iç çatışmalarda tarafları, konuları ve süreçleri eleştirel biçimde değerlendirebileceklerdir.

Öneri ve araştırma makaleleri aracılığıyla bağımsız akademik araştırma tasarlayabilecek ve yürütebileceklerdir.

Çatışmaları önleme, yönetme ve dönüştürmede kullanılacak pratik yöntem ve araçları (müzakere, arabuluculuk, diyalog, barış inşası vb.) uygulayabileceklerdir.

Kalkınma, insan hakları, güvenlik çalışmaları, psikoloji ve ilgili diğer alanlardan edinilen disiplinlerarası bakış açılarını çatışma analizine entegre edebileceklerdir.

Analitik yazım, sınıf tartışmaları ve sözlü sunumlar yoluyla fikirlerini etkili bir şekilde ifade edebileceklerdir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

nazif.mandaci@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Ödev Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Sunum Hazırlama 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 50 50
Vize Sınavı 1 25 25
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 207

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.411
ÖK.5
ÖK.61
ÖK.75