DERS ADI

: Özel Eğitimde Araştırma Planlama

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 5122 Özel Eğitimde Araştırma Planlama ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. AHMET BİLAL ÖZBEK

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin amacı, araştırmalarda örneklem oluşturma, veri toplama araçlarına karar verilmesi, bilimsel araştırma ilkelerinin özel eğitim çalışmalarına uygulanması, özel eğitimde sık kullanılan araştırma desenleri, özel eğitimde araştırma alanları, makale yayınlama ve konularına göre önemli özel eğitim alanı dergilerinin incelenmesi, akademik yazım ilkeleri, kaynak okuma, kaynakların tasnifi ve temel istatistik analizleri konularında özel eğitim alanına odaklanılmış bir şekilde dersin işlenmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Özel eğitimde sık kullanılan araştırma yöntemlerini açıklar.
2   Temel düzeyde istatistiksel analiz yöntemlerini açıklar.
3   Nitel yöntemlerin özel eğitim araştırmalarında kullanımına örnekler verir.
4   Özel eğitim araştırmalarında kalite göstergelerinin önemini açıklar.
5   Özel eğitim araştırmalarında potansiyel katılımcı gruplarını açıklar.
6   Özel eğitim kapsamı içerisinde temel düzeyde bir araştırma planlar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Özel eğitim araştırmalarına giriş
2 Araştırma yürütme ve kaynak tarama
3 Özel eğitimde araştırma örneklemleri ve konuları
4 Temel istatistiksel analiz ve SPSS
5 Temel istatistiksel analiz ve SPSS
6 Ölçme Aracı Geliştirme ve Geçerlik Güvenirlik
7 ARA SINAV
8 Özel Eğitimde Müdahale Araştırmaları
9 Özel Eğitimde Nitel araştırmalar
10 Özel Eğitimde Nicel araştırmalar
11 Derleme - Sistematik Derleme - Metaanaliz
12 Özel eğitim alanında bilimsel yayınları takip ve delile dayalı uygulamalar
13 Özel eğitim araştırmalarında kalite göstergeleri
14 Makale Yazmak ve Yayınlamak: Giriş-Yöntem-Bulgular ve Tartışma
15 FİNAL SINAVI

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Gülboy, H., Kocaoğlu, A., & Özkan, Ş. Y. (2024). Eğilimler ve Yönelimler: Son 10 Yılda The Journal Of Special Education Dergisinde Yayımlanan Çalışmaların İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (59), 51-74.

Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods]. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Gersten, R., Fuchs, L. S., Compton, D., Coyne, M., Greenwood, C., & Innocenti, M. S. (2005). Quality indicators for group experimental and quasi-experimental research in special education. Exceptional children, 71(2), 149-164.

Hume, K., Steinbrenner, J. R., Odom, S. L., Morin, K. L., Nowell, S. W., Tomaszewski, B., ... & Savage, M. N. (2021). Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism: Third generation review. Journal of autism and developmental disorders, 1-20.

Kratochwill, T. R., Hitchcock, J. H., Horner, R. H., Levin, J. R., Odom, S. L., Rindskopf, D. M., & Shadish, W. R. (2013). Single-case intervention research design standards. Remedial and Special Education, 34(1), 26-38.

Moeller, J. D., Dattilo, J., & Rusch, F. (2015). Applying quality indicators to single case research designs used in special education: A systematic review. Psychology in the Schools, 52(2), 139-153.
Love, H. R., Cook, B. G., & Cook, L. (2022). Mixed Methods Approaches in Special Education Research. Learning Disabilities Research & Practice, 37(4), 314-323.

Rumrill Jr, P. D., Cook, B. G., & Stevenson, N. A. (2020). Research in special education: Designs, methods, and applications.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi,

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTEG MIDTERM GRADE
2 FCG FINAL COURSE GRADE
3 FCG FINAL COURSE GRADE MTEG * 0.40 + FCG * 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTEG * 0.40 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav Ödevi: Öğrencilerin listelenen dergilerde yayınlanan araştırmaları inceleyerek belirledikleri tanı grubu, konu, yöntem ya da araştırma türüne yönelik en az 1000 en çok 1200 sözcük olmak üzere Times New Roman 12 Punto iki yana yaslı 2 satır aralığında düzenlenmiş izlenim ve yüzeysel derleme kompozisyonu yazmaları gereklidir. Ödevlerde metin içerisinde APA 7 kaynakça kullanımına uygun bir şekilde en az 7 farklı kaynak kullanımı olmalıdır. Bu metinlerde öğrencilerin zaman içerisinde aynı konu, yöntem ya da tanı grubunda yapılmış olan araştırmalarda odak noktasının değişip, değişmediğini, elde edilen benzer ve farklı sonuçları ifade etmeleri beklenmektedir.

Final Ödevi: Öğrencilerin dönem boyunca yapmış oldukları okumaları temel alarak, bilimsel araştırma yöntemleri ve kalite göstergelerini dikkate alarak bir araştırma planlamaları ve araştırma sorularını oluşturarak araştırmanın önemini ve anlamını anlatan bir paragraf ve araştırmanın yöntemini anlatan bir bölüm olmak üzere en az 1000 en çok 1200 sözcük tutan APA7 kurallarına göre en az 7 referans kullandıkları bir metin yazmaları gerekmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Konular sınıfta işlenecek ve gerektiğinde tartışma açılacaktır. Öğrenciler konulara ilişkin kaynakları önceden okuyarak derse hazırlıklı gelecekler ve sınıf içi etkileşime katılacaklardır. Öğrenciler kendilerine verilen konuları hazırlayıp sunmakla yükümlüdürler. Öğrenciler, kendilerine verilebilecek dersle ilgili sorumlulukları yapmakla yükümlüdürler.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Buca Eğitim Fakültesi Kampüsü Cahit Arf Binası Özel Eğitim Bölümü Oda:4 bilal.ozbek@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 13:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 116

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.15555555
ÖK.25555555
ÖK.35555555
ÖK.45555555
ÖK.55555555
ÖK.65555555