DERS ADI

: Boşanma Psikolojisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AED 5587 Boşanma Psikolojisi SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Aile Eğitimi ve Danışmanlığı Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ABBAS TÜRNÜKLÜ

Dersi Alan Birimler

Aile Eğitimi ve Danışmanlığı Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Amacı

Boşanma süreci sadece hukuki bir süreç değil aynı zamanda psikolojik bir süreçtir. Dolayısıyla bu dersin amacı boşanma sürecinin daha yapıcı ve olumlu yönetimi ve çocukların boşanma sürecinden ve sonrasından daha az psikolojik olarak etkilenmelerini sağlamak için bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırmaktır. Böylece aile ve boşanma alanında çalışacaklar için akademik yeterlik ve beceriler kazandırılacaktır. Çocukların hem boşanma öncesi hem de sonrası daha sağlıklı ebeveynlik becerileri ile büyütülebilmesi için gerekli bilgi ve becerilerin Aile Eğitimi ve Danışmanlığı yüksek lisans öğrencilerine kazandırılması hedeflenmektedir. Derste öğrencilerinin boşanma ve ayrılık sürecine yönelik kullanabilecekleri çeşitli müdahaleleri ve becerileri öğrenmeleri sağlanacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Aile içi anlaşmazlıkları ve olumsuz etkilerini tanıyabilecek
2   2. Aile içi anlaşmazlıkların çocuklar üzerindeki olumsuz ve yıkıcı etkilerini tanıyabilecek
3   3. Aile içi anlaşmazlıklara çocukların dâhil edilmesinin çocuklar üzerindeki olumsuz ve yıkıcı etkilerini tanıyabilecek
4   4. Ebeveyne yabancılaşma sürecini ve çocuklar üzerindeki olumsuz ve yıkıcı etkilerini tanıyabilecek
5   5. Ebeveyne yabancılaşmanın önlenmesi için yeni yöntemler geliştirebilecek ve uygulayabilecek
6   6. Boşanma sürecinde evlilik ve ebeveynlik rollerini ve kimliklerini tanıyabilecek ve ayırt edebilecek
7   7. Boşanma ve velayet türlerini tanıyabilecek ve açıklayabilecek
8   8. Boşanma sürecinde ebeveynlik planı geliştirebilecek ve uygulayabilecek
9   9. Boşanma sonrası ortak ebeveynlik ile ilgili bilgilere sahip olabilecek
10   10. Boşanan çiftlere ortak çocuklarına nasıl ortak ebeveynlik yapabileceklerine ilişkin program geliştirebilecek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Boşanmanın, evlilik ve aile ilişkileri üzerindeki etkileri
2 Ebeveynler-arası çatışmalar ve çocuklar üzerindeki etkileri
3 Boşanmanın çocuklar üzerindeki etkileri ve bu etkilerin gelecek nesillere aktarımı
4 Boşanmış ve evli ailelerde çocukların uyumu
5 Aile süreçleri ve çocukların boşanmaya uyumu
6 Boşanma sürecinde evlilik ve ebeveynlik rollerinin ayrılması
7 Boşanma, velayet ve ebeveynlik
8 Boşanma sonrası ortak ebeveynlik
9 Boşanma sonrası baba etkisi
10 Boşanma sonrası baba etkisi
11 Çocukların aile içi anlaşmazlıklara dahil edilmesi (üçgenleşme) ve bunun çocuklar üzerindeki etkileri
12 Ebeveyne yabancılaşma olgusu ve ayırt edici özellikleri
13 Ortak çocukları ebeveynine yabancılaştırmak için kullanılan stratejiler
14 Ebeveyne yabancılaşma sürecine müdahale: Ortak çocuğa, yabancılaştırılan hedef ebeveyne ve yabancılaştıran ebeveyne müdahale
15 Ara sınav
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Cummings, E., M. ve Davies, P., T. (2014). Çocuklar ve evlilik çatışması: aile tartışması ve çözümünün etkisi. (Çev, G., Şendil). Ankara: Nobel. (Orijinal eserin basım tarihi 2010, 4. Baskı).
2. Çelebi, Ö. (2021). Cinsiyet eşitliği ve çocuğun üstün yararının kesişim noktası olarak boşanmada velayetin düzenlenmesi. İstanbul Hukuk Mecmuası, 79(1), 22-77.
3. Emery, R. (2013). Evlilik, boşanma ve çocukların uyumu. (Çev, E., O., Gezmiş). İstanbul: Türkiye İş Bankası yayınları (Orijinal eserin basım tarihi 2012).
4. Emery, R. (2019). Aile ilişkilerini tekrar gözden geçirmek: boşanma, velayet ve arabuluculuk. (Çev, F., Bolat). Ankara: CK Yayınevi. (Orijinal eserin basım tarihi 2010, 2. Baskı).
5. Engin, S. S., Sümer, N., Çetiner, E. S., & Sakman, E. (2019). Anne ve babaların ortak ebeveynlik davranış ve algılarının romantik bağlanma ile ilişkisi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 59(1), 717-741.
6. Gürmen, M. S. (2019). Çocukla gelen ve hiç bitmeyen ilişki: Ortak ebeveynlik. Türk Psikoloji Yazıları, 22(44), 15-31.
7. Karahan, A. S. (2021). Boşanma Sürecinde Ortak Ebeveynlik ve Ortak Velayete İlişkin Bir Derleme. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(44), 8500-8523.
8. Kurt, L. M. (2018). Boşanma durumunda birlikte (ortak) velâyet. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 9(2), 157-186.
9. Özdemir, Y., & Sağkal, A. S. (2020). Ebeveynlik Dansı: Birlikte Ebeveynliğe İlişkin Kuramsal ve Ampirik Bir Derleme. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 428-444.
10. Parkinson, L. (2018). Aile arabuluculuğu. (Çev, Y., F., Yücel). Ankara: T. C. Adalet Bakanlığı Yayın İşleri Dairesi Başkanlığı (Orijinal eserin basım tarihi 2014, 3. Baskı).
11. Pedro-Carroll, J. (2013). Önce çocuklar: Boşanma sürecini çocuklar için kolaylaştıran ebeveynlik uygulamaları. (Çev, A., Birkan). İstanbul: Doğan Kitap (Orijinal eserin basım tarihi 2010).
12. Roberts, M. (2020). Aile uyuşmazlıklarında arabuluculuk: uygulama esasları (Çev, E., Şahin). Ankara: Nobel. (Orijinal eserin basım tarihi 2014, 4. Baskı).
13. Sümer, N. (2012). Ana babalık ve bağlanma. İçinde M. Sayıl ve B. Selçuk (Ed.). Ana babalık: Kuram ve araştırma (S.169-191). KÜY
14. Şen, B. (2015). Boşanma arabuluculuğu. Ankara: Nobel.
15. Şendil, G. (2014). Ebeveyn çatışmasının çocuklar üzerindeki etkileri. Ankara: Nobel.
16. Thayer, E., S. ve Zimmerman, J. (2003). Ayrılanlar için Çocuk Bakımı: Zorlu bir Boşanma Sonrasında çatışmaya son vermek (Çev, Ü. Türkoğulları). Ankara: Arkadaş (Orijinal eserin basım tarihi 2001).
17. Torun, F. (2016). Çekişmeli boşanmalarda ve velayet savaşlarında ebeveyne yabancılaşma sendromu. İstanbul: Psikonet yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım
Soru yanıt
Tartışma
Ödev
Uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FINS FINAL EXAM
3 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.40 + FINS * 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

abbas.turnuklu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 118

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.15555555555
ÖK.25555555555
ÖK.35555555555
ÖK.45555555555
ÖK.55555555555
ÖK.65555555555
ÖK.75555555555
ÖK.85555555555
ÖK.95555555555
ÖK.105555555555