DERS ADI

: Fizyopatoloji-Hemşirelik Yaklaşımları I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEM 5095 Fizyopatoloji-Hemşirelik Yaklaşımları I SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Hemşirelik Anabilim Dalı

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ÖZLEM BİLİK

Dersi Alan Birimler

İç Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans
Onkoloji Hemşireliği Yüksek Lisans
Halk Sağlığı Hemşireliği Yüksek Lisans
Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans
Psikiyatri Hemşireliği Yüksek Lisans
Acil ve Yoğun Bakım Hemşireliği Yüksek Lisans
Hemşirelik Esasları Yüksek Lisans
İş Sağlığı Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; öğrencilere temel fizyopatolojik konu ve kavramları öğretmektir. Bu derste hücre, organ, sistem fonksiyonlarını bozan en sık görülen hastalıkların fizyopatolojilerine odaklanılır. Öğrencilere bu derste hücre düzeyinde oluşan temel fizyopatolojik mekanizmalar öğretilir. Örnek olgularla sunulan belirti ve bulgular, organ ve sistem fonksiyonlarındaki bozulmalar neden-sonuç ilişkisi içeren sorularla tartışılır. Öğrenciye edindiği olgusal/ kavramsal bilgisini kullanarak, karşılaştığı klinik durumlardaki fizyopatolojik değişimleri sorgulama ve analiz etme senteze ulaşma becerisi kazandırılır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Normal hücre organ ve sitem fonksiyonunu tanımlayabilme,
2   Hücre organ ve sistem fonksiyonlarında oluşan fizyopatolojik mekanizmaları açıklayabilme
3   Olgu örneklerinde verilen klinik belirti ve bulguların fizyopatolojik süreçlerini gösterebilme
4   Karşılaştığı klinik durumlarda sorunların fizyopatolojisini analiz edebilme
5   Klinik durumlarda karşılaştığı belirti ve bulgular/tanılama/laboratuvar sonuçları ile ilişkili fizyopatolojik mekanizmaları değerlendirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Fizyopatolojinin önemi Öğrenci gruplarının belirlenmesi ve konu paylaşımı Hücre Biyolojisi: Yapı ve fonksiyonu, hücre organalleri, hücre- hücre adhezyonu, hücreler arası iletişim, hücre metabolizması, mebran transportu, hücresel ürünler ve çoğalma ve doku oluşumu Prof. Dr. Fatma Vural
2 Hücre ve doku biyolojisinde Değişiklikler: Hücresel adaptasyon, hücre yaralanması, hücre yaralanmasının belirtileri, hücre ölümü, yaşlanmada hücre ve dokuda değişiklikler Prof. Dr. Fatma Vural
3 Enflamasyon: Savunma mekanizmaları; fiziksel, biyolojik ve kimyasal bariyerler; inflamasyon; vasküler, hücresel yanıt, plazma protein sistemi Doç. Dr. Aklime Sarıkaya
4 Devam-Enflamasyon Hücresel ürünler, lokal ve sistemik inflamasyon belirtileri; ateş, lokositos, plazma protein sentezi, kronik inflamasyon, onarım; rekonstrüktif, matürasyon ve disfonksiyonel yara iyileşmesi, çocuklarda ve yaşlılarda self savunma mekanizmalarının özellikleri Doç. Dr. Aklime Sarıkaya
5 Enfeksiyon Hastalıklarının Genel Patolojisi: Epidemik enfesiyon hastalıkları; enfeksiyon ajanlarının sınıflandırılması ve vücudun engelleri ve bunların yıkılması, enfeksiyon ajanlarının hastalık oluşturma mekanizması, enfeksiyon ajanlarına enflamatuar yanıtın özellikleri Prof. Dr. Özlem Bilik
6 Devam- Enfeksiyon Hastalıkları Mikroorganizmalar tarafından immün sistemin aşılması, survival mekanizmalar, tanılamada özel teknikler ve enfeksiyon hastalıklarında klinik belirtiler, aşılar, antimikrobiyal ajanların etkileri Prof. Dr. Özlem Bilik
7 ARA SINAV Prof. Dr. Özlem Bilik
8 Santral sinir sistemi: Bilinç, pupil, motor, duyu, konuşma, solunum, kardiyak otonom yanıtların değerlendirilmesi Prof. Dr. Özlem Küçükgüçlü
9 Santral sinir sistemi: Multiple Skleroz, Miyestenia Gravis, Menenjit, Amiyotrofik Lateral Skleroz, Demans, Parkinson Devam Prof. Dr. Özlem Küçükgüçlü
10 Santral sinir sistemi: Bilinçte bozulma; KIBA sendromu, SVO, Travmaya bağlı epidural hematom ve subdural hematom, anevrizma ve malformasyonlar, herniasyolar, hidrosefali Prof. Dr. Fatma Vural
11 İmmunite Genel özellikleri, humoral ve hücresel immünite, aktif ve pasif immünite, immün yapı ve cevabı, antijen, immünojen, antijeni presente eden moleküller ve sitokinler ve reseptörleri, T ve B hücrelerinin olgunlaşması veya kolonal değişiklik, immün cevabın indüklenmesi, T lenfositleinin ve immonoglobulinlein fonksiyonu, fetal, neonatal ve yaşlılıkta immün fonksiyon Prof. Dr. Özlem Bilik
12 İmmun Yanıtta Değişiklikler Hipersensivite, allerji, otoimmünite, alloimünite, İmmün defisitler; primer, sekonder defisitler ve klinik görünüm ve tedavi yaklaşımları Prof. Dr. Özlem Bilik
13 Endokrin sistem ve hastalıkları Diabetes Mellitus-Hiperglisemi, Hipoglisemi; Tiroid Hastalıkları- Hipotirodi, Hipertiroidi, Tiroid krizi; Adrenal Hastalıklar- Cushing Sendromu, Addison Hastalığı Prof. Dr. Hatice Mert
14 Endokrin sistem ve hastalıkları- Devam Prof. Dr. Hatice Mert

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

McCance KL, Huether SE. (2005). Pathophysiology The Biologic Basis For Disease in Adults and Children, The C.V. Mosby Company, StLouis,.
Çevikbaş U (Çev. Ed). (2002). Temel Patoloji, Kumar V, Cortran RS., Robbins SL. Basic Pathology., Yüce Yayınları A.Ş, İstanbul.
Porth MC. (1998). Pathophysiolog Concepts of Altered Health States, 5th Ed., Lippincott Comp., Philadelphia,.
Guyton CA, Hall J. (1996). Tıbbi Fizyoloj,i Çev: Hayrunisa Çavuşoğlu, 10th. Ed., W.B. Saunders Comp., Philadelphia.
Kumar V, Abbas A, Fousta N, Mitchell R. Robbins (2008). Basic Pathology, 8th Ed., Saunders Book Company, Philadelphia.
Carrier-Kohlman V. (2003). Pathophysiological Phenomena in Nursing: Human Responses to İllness, 2nd ed., WB Saunders Company, Philadelphia.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel destekli sunum
Olgu tartışması
Grup tartışması
Beyin fırtınası
Soru cevap
Video/animasyonlar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 ASG ASSIGNMENT
3 PAR PARTICIPATION
4 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) VZ*0.20+ODV*0.25+DKL*0.25+FN*0.30
5 RST RESIT
6
7


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Her öğrenci dönem boyunca her bölümde verilen 2-3 tartışma sorusunu güncel literatüre dayalı açıklayarak APA formatında yazılı ödev raporu hazırlayacak ve online/yazılı ilgili öğretim üyesine teslim edeceklerdir.
Ödevlerde beklenilen özellikler:
Ödev Kapak sayfasında Enstitü, Bölümü, Dersin Kodu, Adı, Öğrencinin adı-soyadı- numarası, teslim ettiği öğretim üyesinin adı soyadı, ödev teslim tarihi, sayfa numarası olmalıdır.
Öğrenciler analitik 2-3 sorudan oluşan bu ödevlerde her soruyu en az bir temel kitap, bir Türkçe bir İngilizce araştırma makalesi kullanarak edindiği bilgi ile açıklaması beklenmektedir. İsterse daha fazla kullanabilir.
Soruların cevabı; ilgili konuyla ilgili Ne Neden Nerede Ne zaman Nasıl Ne kadar sorularına yanıt vermelidir.
Ödevler APA yazım formatı ile yazılmalıdır.
Şema, resim kaynağını APA formatına göre göstererek kullanabilir.
Ödevle kapak ve kaynak sayfasıyla 4 sayfayı geçmemelidir.
Öğrencinin kendi kendini değerlendirmesini içermelidir.

Değerlendirme Kriteri

(Öğrenme çıktılarının hangi boyutları hangi değerlendirme kriteri ile ölçülüyor Değerlendirme kriterleri öğrenme yöntemleri ile ilişkilendirilmelidir.)

ÖÇ1-4 Vize, Final;
ÖÇ1-5 Sunum, derse katılım
ÖÇ4-5 Kısa tartışma sorularına yanıtlayan yazılı ödevler ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Özlem Küçükgüçlü ozlem.kguclu@deu.edu.tr Tel: 0 232 412 6966
Prof. Dr. Hatice Mert hatice.mert@deu.edu.tr Tel: 0 232 4124786
Prof. Dr. Özlem Bilik ozlembilik71@gmail.com Tel: 0 232 412 6962
Prof. Dr. Fatma Vural fatma.vural@deu.edu.tr Tel: 0 232 4124780
Doç. Dr. Aklime SARIKAYA aklime.sarikaya@deu.edu.tr Tel: 0232 412 4788

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Final Sınavına Hazırlık 1 28 28
Ödev Hazırlama 2 10 20
Sunum Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 26 26
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.3555
ÖK.4555
ÖK.5555