DERS ADI

: Türkçe Öğretiminde Yapay Zeka Uygulamaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRE 5068 Türkçe Öğretiminde Yapay Zeka Uygulamaları SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Türkçe Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ TUĞBA ŞİMŞEK

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencilere, Türkçe öğretiminde yapay zekâ teknolojilerinin kullanım alanlarını, potansiyel katkılarını ve uygulama yöntemlerini tanıtarak bu teknolojileri etkili bir şekilde kullanma becerisi kazandırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yapay zekanın temel kavramlarını ve Türkçe öğretimindeki kullanım alanlarını açıklar.
2   Yapay zeka destekli dil öğrenme platformlarını analiz eder ve değerlendirebilir.
3   Türkçe öğretiminde doğal dil işleme (NLP) teknolojilerinin uygulama yöntemlerini öğrenir.
4   Etkileşimli yapay zeka araçlarını ders planlarına entegre edebilir.
5   Yapay zeka teknolojilerinin dil öğretimine etkilerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş ve Yapay Zekâ Teknolojilerine Genel Bakış
2 Yapay Zekâ ve Dil Öğrenimi
3 Türkçe Dilinin Özellikleri ve YZ Uygulamaları
4 Türkçe Öğretiminde Otomatik Dil İşleme (NLP) Uygulamaları
5 YZ Tabanlı Dil Öğrenme Uygulamaları
6 Yapay Zekâ ve Türkçe Okuma ve Yazma Becerileri
7 Sesli Yanıt ve Konuşma Tanıma Teknolojileri
8 Yapay Zekâ ile Kişiye Özel Dil Öğrenme Planları
9 Türkçe Dilbilgisi ve Yapay Zekâ Uygulamaları
10 YZ Tabanlı Değerlendirme ve Geri Bildirim Sistemleri
11 Yapay Zekâ ve Türkçe Dil Düzeylendirme
12 Yapay Zekâ ve Öğretim Tasarımı
13 Türkçe Öğretiminde Yapay Zekâ Tabanlı Etkileşim
14 Dersin Genel Değerlendirmesi ve Final Projesi Sunumu
15 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. MEB. (2024). Eğitimde yapay zekâ uygulamaları uluslararası forumu raporu. İstanbul.
2. Arslan, K. (2020). Eğitimde Yapay Zekâ ve Uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71-88.
3. Bayşi, N. (Ed.). (2024). Dijital Çağda Türkçe Eğitimi. Eğitim Yayınevi.
4. Miller, M. (2024). Eğitimciler için Yapay Zekâ. Anı Yayıncılık.
5. https://yegitek.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_07/12172521_meb_nek_yapay_zek_araclari_12072024_web.pdf

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

tartışma, soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTEG MIDTERM GRADE
2 ASG ASSIGNMENT
3 FCG FINAL COURSE GRADE
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTEG * 0.30 +ASG* 0.10 + FCG* 0.60
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTEG * 0.30 + ASG * 0.10 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

sınav, ödev

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

tugba.simsek@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 10.20-11.00 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Ödev Hazırlama 1 30 30
Final Sınavı 1 2 2
Proje Ödevi 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 195

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.155555555
ÖK.255555555
ÖK.355555555
ÖK.455555555
ÖK.555555555