DERS ADI

: Matematik Öğretiminde Kanıta Dayalı Stratejiler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İME 5042 Matematik Öğretiminde Kanıta Dayalı Stratejiler SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

İlköğretim Matematik Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ YUSUF ERKUŞ

Dersi Alan Birimler

İlköğretim Matematik Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, matematik öğretimiyle ilgili kanıta dayalı araştırmaları inceleyerek, etkili öğretim stratejileri hakkında eleştirel bir bakış açısı geliştirmektir. Öğrenciler, eğitimde yaygın mitleri, bilişsel yük teorisi, pedagojik söylem hareketleri ve diğer öğretim stratejilerini değerlendirerek, bilimsel kanıtlarla desteklenen öğretim uygulamalarını belirleyebileceklerdir. Ayrıca, video analizleri ve mikro öğretim uygulamaları aracılığıyla teorik bilgilerini sınıf içi pratiğe dönüştürmeleri hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Eğitimde yaygın yanılgıları tanımlayarak bilimsel kanıtlarla değerlendirebilir. o Eğitimde sıkça karşılaşılan mitleri ve bunların öğrenme sürecine etkilerini analiz eder. o Kanıta dayalı eğitim uygulamalarının önemini açıklar.
2   Bilişsel yük teorisini matematik öğretimi bağlamında açıklar ve sınıf içi uygulamalarını analiz eder. o Farklı bilişsel yük türlerini (içsel, dışsal, görevle ilgili) tanımlar. o Matematik öğretiminde bilişsel yükü azaltacak yöntemleri belirler.
3   Öğretmen söylem hareketlerini tanımlayarak sınıf içi öğretimde nasıl kullanıldığını değerlendirir. o Etkili öğretmen söylem hareketlerini ve bunların öğrenci katılımına etkisini analiz eder. o Öğretmen-öğrenci etkileşimlerini inceleyen araştırmaları yorumlar.
4   Etkili matematik öğretimi stratejilerini analiz ederek, kanıta dayalı öğretim uygulamalarını tasarlar. o Doğrudan öğretim, keşfetmeye dayalı öğrenme, modelleme gibi stratejileri karşılaştırır. o Matematik öğretiminde en etkili stratejileri belirleyerek örnek ders planları oluşturur.
5   Araştırma makalelerini analiz ederek eleştirel bir bakış açısı geliştirir. o Matematik öğretimiyle ilgili güncel ve kanıta dayalı çalışmaları değerlendirir. o Bulguları yorumlayarak öğretim uygulamalarına yönelik çıkarımlarda bulunur.
6   Video analizleri yoluyla etkili öğretim stratejilerini gözlemleyip değerlendirir. o Farklı öğretim stratejilerinin sınıf içindeki etkilerini video kayıtları üzerinden analiz eder. o Uygulamada görülen etkili ve iyileştirilebilir öğretim yaklaşımlarını belirler.
7   Mikro öğretim uygulamaları gerçekleştirerek, öğrendiği stratejileri pratiğe döker ve geri bildirim alır. o Etkili bir matematik öğretimi oturumu planlar ve uygular. o Kendi öğretim pratiğini ve arkadaşlarının uygulamalarını değerlendirerek iyileştirme önerileri geliştirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Eğitim Araştırmalarında Mitler Eğitimde sıkça karşılaşılan ve bilimsel kanıtlarla desteklenmeyen yanlış inanışları tanıma ve tartışma.
2 Eğitimde yaygın yanılgılar hakkında kanıtlar Eğitimde mitlere dair yapılan araştırmaları inceleyerek, bilimsel kanıtlarla doğrulanan veya çürütülen inanışları değerlendirme.
3 Bilişsel Yük Teorisi ve Matematik öğretimi ile ilişkisi Bilişsel yük teorisinin temel kavramlarını öğrenerek, matematik öğretiminde bilişsel yükü yönetme stratejilerini anlama.
4 Bilişsel Yük Teorisi Hakkında Kanıtlar Bilişsel yük teorisini destekleyen araştırmaları inceleyerek, öğretim sürecine etkilerini analiz etme.
5 Öğretmenin Söylemsel Hamleleri Öğretmenlerin sınıfta kullandıkları söylem hareketlerini tanımlama ve bunların öğrenci katılımı üzerindeki rolünü anlama.
6 Öğretmen Söylem Hareketlerine ilişkin kanıtlar Söylem hareketlerinin etkili matematik öğretimi üzerindeki rolünü araştıran bilimsel çalışmaları inceleme.
7 Matematik öğretiminde Farklı temsillerin kullanımı Matematik öğretiminde soyut kavramları somutlaştırmak için kullanılan farklı temsil biçimlerini (sözel, görsel, sembolik vb.) keşfetme.
8 Çoklu temsil kullanımının etkilerine ilişkin kanıtlar Matematik öğreniminde birden fazla temsil biçiminin kullanımını destekleyen bilimsel çalışmaları inceleme.
9 Video analizleri Matematik öğretimi süreçlerini anlamak için öğretim videoları izleyerek, kullanılan stratejileri ve öğrenci tepkilerini analiz etme.
10 Video analizleri Video kayıtları üzerinden öğretmen söylemi, bilişsel yük yönetimi ve temsil kullanımı gibi öğeleri değerlendirme.
11 Video analizleri Önceki analizlerden hareketle etkili ve iyileştirilmesi gereken öğretim uygulamalarını belirleme.
12 Video uygulamaları ve yansıtma Öğrencilerin kendi öğretim uygulamalarını kaydederek, sınıf içinde tartışma ve geliştirme fırsatı bulması.
13 Video uygulamaları ve yansıtma Öğrenci videoları üzerinden geri bildirim verme ve etkili öğretim stratejilerini iyileştirme üzerine çalışmalar yapma.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Sweller J, Ayres P, Kalyuga S,. Cognitive load theory. New York: Springer; 2011

Pashler, H., McDaniel, M., Rohrer, D., & Bjork, R. (2008). Learning Styles: Concepts and Evidence. Psychological Science in the Public Interest, 9(3), 105-119. https://doi.org/10.1111/j.1539-6053.2009.01038.x

Kirschner, P. A., & van Merriënboer, J. J. G. (2013). Do Learners Really Know Best Urban Legends in Education. Educational Psychologist, 48(3), 169 183. https://doi.org/10.1080/00461520.2013.804395

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Video Analizi, olgu sunumu, grup çalışması ve tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ASG ASSIGNMENT
2 PRJ PROJECT
3 FCG FINAL COURSE GRADE ASG * 0.40 + PRJ * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Bu ders, öğrencilerin kanıta dayalı öğretim yaklaşımlarını anlamalarını, eleştirel bir bakış açısı geliştirmelerini ve öğrendiklerini uygulamalı olarak deneyimlemelerini amaçlamaktadır. Dersin verimli ve etkili bir şekilde yürütülebilmesi için aşağıdaki kurallar ve politikalar belirlenmiştir:

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yusuf.erkus@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı, 13:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Ödev Hazırlama 14 2 28
Grup Ödevi Hazırlama 14 3 42
Sunum Hazırlama 2 3 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 188

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1434454
ÖK.2343
ÖK.3343
ÖK.4343
ÖK.5343
ÖK.6343
ÖK.7334333444