DERS ADI

: Çağdaş Eğretileme Kuramları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 5074 Çağdaş Eğretileme Kuramları SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ MELTEM SARGIN

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, çağdaş eğretileme kuramları hakkında bilgi vermek ve bu kuramları güncel çalışmalar çerçevesinde tartışmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. bilişsel anlambilim alanına ilişkin temel kavramları tanımlayabilme
2   2. çağdaş eğretileme kuramlarını kavrayabilme
3   3. dünyayı ve dış çevreyi anlamlandırma süreçlerini çalıştırabilme
4   4. farklı dilsel bağlamlarda kullanılan eğretilemeleri çözümleyebilme
5   5. farklı türdeki metinleri eğretileme kullanarak yeniden yazabilme
6   6. eğretilemelerin bilişsel ve toplumsal yönlerini yorumlayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Bilişsel dilbilimin temel ilkeleri
2 2. Bilişsel dilbilimin temel çalışma alanları
3 3. Eğretilemeye geleneksel ve bilişsel yaklaşımlar, Kavramsal Eğretileme Kuramı
4 4. Eğretileme Türleri
5 5. Eğretilemenin temelleri ve yapısı
6 6. Bilişsel modeller, eğretilemeler ve bedenleştirme
7 7. Zihinsel haritalama
8 8. Ara Sınav
9 9. Eğretilemeye dayalı ayrıntılandırmalar
10 10. Eğretilemenin alanı, eğretileme sistemleri
11 11. Düzdeğişmece ve ilgili kuramlar
12 12. Kavramsal eğretilemelerin evrensel özellikleri
13 13. Bağlam içerisinde eğretilemeler
14 14. Eğretileme ve düzdeğişmecede kültürel değişkeler
15 15. Düzdeğişmecelerin dilbilgisi
16 16. Düzdeğişmece ve Sözeylemler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Aksan, D. (1997). Anlambilim. Engin Yayınevi.
2. Barcelona, A. (2000). Introduction: The cognitive theory of metaphor and metonymy. A. Barcelona (Ed.), Metaphor and metonymy at the crossroads: a cognitive perspective (ss. 1-28). Mouton de Gruyter.
3. Lakoff, G. & Johnson, M. (2003) Metaphors we live by. The University of Chicago Press.
4. İspirli, Ö. L. (2012). Günümüzde eğretileme anlayışı. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. (2), 29-43.
5. Kılcan, B. (Ed.) (2019). Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehberi. Pegem Akademi.
6. Kövecses, Z. (2008). Conceptual metaphor theory: Some criticisms and alternative proposals. Annual Review of Cognitive Linguistics. 6. 168-184. 10.1075/arcl.6.08kov.
7. Ko vecses, Z. (2020). Extended Conceptual Metaphor Theory. Cambridge University Press. 196 sayfa. ISBN 978-1-108-49087-0
8. Uğur, N. (2007). Metafor kavramını algılama türleri. Yasakmeyve Dergisi, Ocak-Şubat 2007, sayı: 24.
https://www.academia.edu/6961592/Metafor_Kavram%C4%B1n%C4%B1_Alg%C4%B1lama_T%C3%BCrleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum
2. Örneklerle anlatım/ tartışma
3. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 STT TERM WORK (SEMESTER)
3 FIN FINAL EXAM
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.20 + STT* 0.40 + FIN* 0.40
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.20 + STT * 0.40 + RST* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-6: Ara sınav, bireysel ödev ve final sınavı ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğr. Üyesi Meltem SARGIN
B Blok B432 no'lu ofis

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 14 14
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.3555
ÖK.45555
ÖK.5555
ÖK.65555