DERS ADI

: MÜZİK PSİKOLOJİSİ: TEMEL KAVRAMLAR VE YAKLAŞIMLAR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZB 5057 MÜZİK PSİKOLOJİSİ: TEMEL KAVRAMLAR VE YAKLAŞIMLAR SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ELİF TEKİN GÜRGEN

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu derste henüz yeterince keşfedilmemiş olan, istemli ya da istemsiz bireyin gündelik hayatında çok büyük yer kaplayan ve dünyanın en geniş endüstri alanlarından biri olan müziğin psikolojik etkileri, kuramsal ve yöntemsel olarak tartışılacaktır . Bu dersin amacı, neden müzik dinliyoruz müziği nasıl duyuyor ve algılıyoruz Bazı müzikleri neden diğerlerinden daha çok seviyoruz Müzik tercihlerimiz, müziği nasıl, nerede, ne zaman ve kiminle dinlediğimize göre değişiyor mu müziğin neden duygular üzerinde etkileri vardır gibi merak uyandıran sorulara cevap aramak ve var olan araştırmaları inceleyerek müziğin gündelik yaşamdaki önemini keşfetmeye yardımcı olmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İnsanların veya insan topluluklarının müziği nasıl anlamlandırdığına ilişkin müzik psikolojisi araştırmalarının işaret ettiği temel durumları tanımlayabilme, açıklayabilme.
2   Müzik psikolojisi çalışmalarında kullanılan yöntem ve yaklaşımları bilmek, bu yöntemlerin sınırlılıklarını ve gelecekteki potansiyellerinin farkında olmak.
3   Müzik psikolojisi alanındaki kuram ve modellerin zaman içinde nasıl evrildiğini anlatabilmek
4   Müzik psikolojisi alanında yapılan çalışmaları, bilgi birikimlerini eleştirel bir gözle kavrayabilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş
2 Müzik Psikolojisinde erken dönem çalışmalar Bu alanın öncü isimleri ve çalışmaları
3 Algısal Organizasyon Algısal prensipler, işitsel illüzyonlar vb.
4 Ses Uyaranlarının Algılanması: Müzikte perde, gürlük, tını... Perde teorileri, tınının frekans içeriği ve zamansal özellikleri, tını semantiği gibi konular tartışılacaktır.
5 Müzikte uyum-uyumsuzluk algısı Tarih boyunca yapılan tartışmalar, açıklamalar ve teoriler tartışılacaktır.
6 Müzik ve beyin
7 Müzik ve Duygular
8 Müzik tercihleri: Müziksel aşinalık ve karmaşıklık
9 Müziksel özelliklere göre müzik tercihleri
10 Gündelik yaşamda müzik ve müziksel ortamlara göre müzik tercihleri
11 Kişilik özelliklerine göre müzik tercihleri
12 Arasınav
13 Dönem ödevi sunumları
14 Dönem ödevi sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Deutsch, D. (2019). Musical illusions and phantom words: How music and speech unlock mysteries of the brain. Oxford University Press.
Deutsch, D. (Ed.). (2013). Psychology of music. Elsevier.
Grekow, J. (2018). From Content-based Music Emotion Recognition to Emotion Maps of Musical Pieces. Poland: Springer International Publishing.
Gjerdingen, R. O. (2013). Psychologists and Musicians: Then and Now. D. Deutsch (Ed.), The Psychology of Music içinde (s.683-707). Academic Press.
Krueger, A. B. (2020). Müzikonomi. Can Yayınları.
Levitin, D. J. (2015). Müziğin etkisindeki beyin: Bir saplantının bilimsel incelemesi.
İstanbul: Pegasus yayınları.
Moore, B. C. (2013). An introduction to the psychology of hearing. Brill.
North, A. C., & Hargreaves, D. J. (2008). The social and applied psychology of music. New York, NY: Oxford University Press
Oxenham, A. J. (2013b). The Perception of musical tones. D. Deutsch (Ed.), The Psychology of Music içinde (s. 1-33). Academic Press.
Stainsby, T., & Cross, I. (2016). The perception of pitch. S. Hallam, I. Cross, & M. Thaut (Eds.), Oxford handbook of music psychology (2nd ed.) içinde (s. 63-79). Oxford University Press.
Pinker, S. (2020). Zihin nasıl çalışır (3. Baskı). (S. Gürses, Çev.). Alfa Bilim.
Purves, D. (2017). Music as biology: The tones we like and why. Harvard University Press.
Parncutt, R.(2025). Psychoacoustic foundations of major-minor tonality. The MIT Press
Tan, S. L., Pfordresher, P., & Harré, R. (2010). Psychology of music: From sound to significance. Routledge.

Diğer ders materyalleri:
Görsel ve işitsel örnekleri içeren ders gereci.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler, müzik psikolojisini ilgilendiren temel kavramlar ve bu alandaki çalışmalarda kullanılan yöntem ve tekniklerin tartışılmasını içerir. Müzik psikolojisi ile ilgili örnek makale, kitap bölümü gibi metinlerin incelenmesinde olgu sunum ve kavram haritalama yöntemi kullanılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 ASG ASSIGNMENT
3 PAR PARTICIPATION
4 FCG FINAL COURSE GRADE
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.30 + ASG * 0.30 + PAR * 0.10 + FCG * 0.30
6 RST RESIT
7 RST RESIT


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Dönem ödevi ve Sunumu:
Dönem ödevinin öğrenci tarafından sınıf ortamında bir sunum olarak gerçekleştirmesi zorunludur. Öğrencinin, öğretici tarafından verilen ya da kendi seçtiği dönem ödevi (ve sunumu), üzerinde çalıştığı konuyu anlayıp başkalarına yazılı ve sözlü olarak aktarmaları esasına dayanır. Öğrencinin, araştırma konusu olarak seçtiği dönem ödevi için mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, yalnızca bir kaynaktan yararlanmak yerine birkaç kaynağı değerlendirmesi ve zengin içerikli örneklerle desteklemesi beklenmektedir. Ödevler; konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkelerinin kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.

Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

elif.tekin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dersin olduğu gün tüm gün

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 5 60
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Ödev Hazırlama 1 30 30
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 198

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.123213211111111
ÖK.233333221111111
ÖK.333333221111111
ÖK.433333321111321