DERS ADI

: Yaşlı Sağlığı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SHS 1087 Yaşlı Sağlığı SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu

Dersin Düzeyi

Önlisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MERVE ALİYE AKYOL

Dersi Alan Birimler

Ağız ve Diş Sağlığı
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri
Anestezi
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri
Odyometri
Nükleer Tıp Teknikleri
İlk ve Acil Yardım
Radyoterapi

Dersin Amacı

Yaşlı sağlığı dersi, öğrencilerin sağlık hizmetlerinin verildiği her alanda sağlık profesyonellerinin rol ve sorumluluklarını kavrayarak, yaşlı bireylere sağlık hizmeti verebilecek bilgi ve becerileri kazanmalarını amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Toplumsal değişimler ve yaşlanan toplumun ortaya çıkardığı gereksinimleri anlayabilme
2   2. Yaşlı bireyin sağlığını etkileyen biyo-psiko-sosyal değişiklikleri açıklama
3   3. Kapsamlı bir geriatrik değerlendirmede sağlık profesyonellerinin rol ve sorumluklarını bilme
4   4. Yaşlı birey için sağlığı koruyucu ve geliştirici yaklaşımları bilme
5   5. Yaşlı bireyin sağlık eğitimi gereksinimlerini birey, aile ve toplum gereksinimleri doğrultusunda saptayabilme
6   6. Yaşlı bireylerin gereksinimlerine yönelik mesleki sorumluklarını yerine getirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türkiye de ve Dünyada toplum yapısındaki değişimler
2 Yaşlılıkta meydana gelen fizyolojik değişimler
3 Yaşlılıkta meydana gelen psikolojik değişimler
4 Geriatrik sendromlar
5 Yaşlı bireylerin çok boyutlu (biyo-psiko-sosyal) değerlendirilmesi (KGD)
6 Yaşlı bireyin eğitimi
7 Yaşlılarda ihmal ve istismar
8 Yaşlı bireyin evde bakımı
9 Dijital çağ ve yaşlılık
10 Yaşlı bireylere yönelik tutum ve iletişim
11 Yaşlılarda sağlığı geliştirme (sağlıklı ve aktif yaşlanma)
12 Yaşlılık ve etik
13 Türkiye de ve Dünyadaki yaşlı politikaları (yaşlılara hizmet veren kurum, kuruluşlar ve mevzuatlar..)
14 Yaşlı simülasyon uygulaması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Bilgili N. Kitiş Y. (2017) Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı. ISBN-978-605-9278-21-8, Vize Yayıncılık.
2. Soysal P. Turan Işık A. (2018) Geriatri Pratiğinde Geriatrik Sendromlar. ISBN-978-605-9358-57-6, US akademi.
3. Altındiş M. Yaşlılarda Güncel Sağlık Sorunları ve Bakımı. ISBN-978-605-4499-67-0, İstanbul Medikal Yayıncılık
4. Balkaya, F., & Aylaz, R. (2024). Afetlerde Yaşlı Sağlığı. Turkiye Klinikleri Public Health Nursing-Special Topics, 10(1), 41-44.
5. Kolaç, N., Erol, S., & Yıldız, A. (2021). Yaşlı Sağlığı ve Bakımı. https://avesis.marmara.edu.tr/yayin/2d921196-1356-4220-bcae-d0757642cbc6/yasli-sagligi-ve-bakimi
6. Kocakoç, N., & Şahin, S. (2021). Yaşlı dostu sağlık kurumları. Yaşlı Sağlığı ve Sorunları içinde, 55-61.
7. Kayabek, İ., & Sivrikaya, S. K. (2021). Temel Sağlık Hizmetlerinde Yaşlı Bakımı Ve Karşılaşılan Sorunlar. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(3), 141-147.
8. Yıldırım, N. Ü., Demirdel, S., Hasgül, E., & Koç, N. (2023). Yaşlı Sağlığında Multidisipliner Yaklaşım ve Müdahale Eğitim Programı nın Geriatri Alanında Ekip Çalışmasına Yatkınlık ve Meslek Bilincine Etkisi. Geriatrik Bilimler Dergisi, 6(2), 81-93.
9. Akkaya, B., & Çöl, M. (2022). Halk Sağlığı Bakışıyla Yaşlı İstismarı ve İhmali. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 16(2), 456-464.
10. Ergin, I. (2021). Yaşlı Sağlığında Koruma ve Geliştirme. Turkiye Klinikleri Public Health-Special Topic, 7(2), 28-34.
11. Sarıkaya, S. T. (2024). 65+ Yaşlı Hakları Derneği Üzerinden Sivil Toplum Kuruluşlarının Yaşlılıkla İlgili Çalışmaları. Journal of Academic Value Studies, 10(1).
12. Karakaya, R. (2024). Yaşlı bireylerin algılanan sağlık durumları ve sağlığı geliştirme davranışları ile yaş ayrımcılığı arasındaki ilişkinin belirlenmesi.
13. Aydın, G. Z., & Demirci, H. F. (2023). Yaşlıların Sağlık Hizmeti Memnuniyetini Artırmaya İlişkin Bir Uygulama: Yaşlı Dostu Hastane. Selçuk Üniversitesi Akşehir Meslek Yüksekokulu Sosyal Bilimler Dergisi, (15), 155-167.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, tartışma, beyin fırtınası, soru cevap, simülasyon uygulaması

Değerlendirme Yöntemleri

İLAN EDİLECEKTİR


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Özlem KÜÇÜKGÜÇLÜ e-mail: ozlem.kguclu@deu.edu.tr Tel: 0232 412 69 66
Doç. Dr. Merve Aliye AKYOL merve.akyol@deu.edu.tr Tel: 0232 412 69 70

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Mesai saatleri içinde, randevu alınarak görüşülebilir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 0

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61