DERS ADI

: Sağlığın Korunması ve Geliştirilmesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 2103 Sağlığın Korunması ve Geliştirilmesi SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MERYEM ÖZTÜRK HANEY

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Öğrencinin sağlık ve sağlığın geliştirilmesi ile ilgili temel kavramları öğrenerek birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazanmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Sağlık ve sağlıkla ilişkili olan kavramları ilişkilendirebilme
2   2. Sağlığı etkileyen faktörleri ve risk faktörlerini değerlendirebilme
3   3. Bireysel sağlık davranışlarının farkında olabilmesi ve sağlığıyla ilgili sorumlulukları alabilme
4   4. Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını öğrenmesi ve bu davranışları kendi yaşamında sergileyebilme
5   5. Sağlığı koruma ve geliştirmede hemşirenin rollerini açıklayabilme
6   6. Yaşam dönemlerine göre sağlığı geliştirme uygulamalarını tanımlayabilme
7   7. Bireye olumlu sağlık davranışı kazandırmada davranış değişim sürecinin önemini açıklayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sağlığı geliştirme kavramının tarihçesi Sağlığı geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası politika ve stratejiler Prof. Dr. Şeyda Özbıçakcı
2 Dersin tanıtımı, Öğrenim Hedefleri Sağlık ve sağlıkla ilgili kavramlar (sağlık, hastalık, iyilik, sağlık eğitimi, sağlıkta eşitsizlik, sağlığın korunması ve geliştirilmesi) Prof.Dr. Meryem Öztürk Haney
3 Sağlığın geliştirilmesini etkileyen faktörler: Bireysel Özellikler (yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, özgeçmiş, alışkanlıklar gb) Prof. Dr. Meryem ÖZTÜRK HANEY
4 Sağlığın geliştirilmesini etkileyen faktörler: Çevre Prof. Dr. Şeyda Özbıçakcı
5 Sağlığın geliştirilmesi: Medya ve Kültür Prof. Dr. Meryem ÖZTÜRK HANEY
6 Sosyal destek ve sağlığı geliştirme Sağlığın geliştirilmesinde hemşirenin rolleri Prof. Dr. Şeyda Özbıçakcı
7 Ara Sınav Prof. Dr. Şeyda ÖZBIÇAKCI
8 Stres yönetimi ve sağlığın geliştirilmesi Prof. Dr. Meryem Öztürk Haney
9 Tütün Kullanımı ve Sağlığın Geliştirilmesi Prof. Dr. Şeyda Özbıçakcı
10 Okul Sağlığı ve Sağlığın Geliştirilmesi Prof. Dr. Şeyda Özbıçakcı
11 Ulusal ve Uluslararası Sağlığı Geliştirme Program Örnekleri Prof. Dr. Şeyda Özbıçakcı
12 Yenidoğan ve bebek sağlığının geliştirilmesi Oyun çocuğu dönemi sağlığı geliştirme Prof. Dr. Meryem ÖZTÜRK HANEY
13 Yaşlı Sağlığının Geliştirilmesi Prof. Dr. Şeyda Özbıçakcı
14 Beslenme ve sağlığın geliştirilmesi Fiziksel aktivite, uyku ve sağlığın geliştirilmesi Prof. Dr. Meryem ÖZTÜRK HANEY
15 Yetişkin sağlığının geliştirilmesi, kadın sağlığının geliştirilmesi Prof. Dr. Meryem ÖZTÜRK HANEY

Ders İçin Önerilen Kaynaklar



1. Ayaz Alkaya, S. (2017). Sağlığın Geliştirilmesi. Hedef Yayıncılık, Ankara.
2. Clark C.C.(2002). Health Promotion In Communities, Holistic and Wellness Approaches, Spinger Publishing Company,
3. Clark M (2003). Community Health Nursing Caring for Populations. Fourth Edition. Pearson Education,New Jersey.
4. Davies M (2005). Health Promotion Theory. Berkshire,GBR.McGraw-Hill Education.
5. Demirdağ, B.C. (2016). Sağlığı Koruma ve Geliştirme. Göktuğ Basın Yayın, Amasya.
6. Edelman CL ve Mandle CL (2002). Health Promotion Throughout the Lifespan, Mosby, Toronto.
7. Fertman C.I, Işıtman, N.M, Allensworth D.D. (2012). Sağlığı Geliştirme Programları: Teoriden Pratiğe. Sağlık Bakanlığı, Ankara.
8. Güler Ç, Akın L. (2013). Halk Sağlığı Temel Bilgiler 3. Cilt. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
9. Kaya H (2010). Küresel Sağlığı Geliştirmede Hemşirelik Eğitimi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 360-365.
10. Marmot M, Wilkinson RG (Edit.) Sağlığın Sosyal Belirleyicileri. İnsev Yayınları, Aralık 2009, İstanbul
11. Özvarış, Ş.B. (2016). Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.
12. Pender N, Murgaugh C, Paesons M. Health Promotion in Nursing Practice. 7.Edition.2015.
13. Smith C.M, Maurer F.A (2000). Community Health Nursing Theory and Practice. Second Edition. Saunders Company,USA.
14. Şimşek Z (2013). Sağlığı Geliştirmenin Tarihsel Gelişimi ve Örneklerle Sağlığı Geliştirme Stratejileri (The History and Strategies Based on the Samples of Health Promotion), TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(3), 343-358.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru cevap, tartışma, Power point sunusu, grup çalışması, vaka tartışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Final
3 FSB Final Sonu Başarı Değerlendirmesi VZ *0.50 +FN * 0.50
4 BUT Bütünleme
5 BSB Bütünleme Sonu Başarı Değerlendirmesi VZ *0.50 +BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Meryem Öztürk Haney
02324126964 meryem.ozturk@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.122232
ÖK.22232
ÖK.322
ÖK.4222221
ÖK.521
ÖK.621
ÖK.722