DERS ADI

: Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 2060 Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. DİLEK BİLGİÇ

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu ders öğrencilerin cinsel sağlık ve üreme sağlığına (CS/US) ilişkin güncel kavramları anlamalarını, öncelikli CS/US sorunlarını ve sorunları etkileyen faktörleri fark etmelerini ve bu alanda hemşirelerin sorumluluklarını incelemeyi amaçlamıştır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. CS/US, cinsiyet, toplumsal cinsiyet kavramlarının tanımını yapma ve önemini açıklama
2   2. CSUS sağlığını etkileyen politik, ekonomik, kültürel faktörleri bilme
3   3. Türkiye'de ve Dünyada öncelikli CS/US sorunlarını sıralama
4   4. Yaşam dönemlerine özgü CSUS sorunlarını sıralama
5   5. CSUS sorunlarına uygun hemşirelik yaklaşımlarını bilme
6   6. CSUS sorunlarında kullanılan tıbbi, destekleyici yaklaşımları açıklama

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 -Dersin tanıtımı -Cinsel sağlık ve üreme sağlığına giriş - Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Hakları Prof. Dr. Dilek BİLGİÇ
2 -Cinsel ve Üreme Sağlığını Etkileyen Yasalar Doç. Dr. Hande YAĞCAN
3 Doğurganlık Bilinci Prof. Dr. Merlinda ALUŞ TOKAT
4 Üreme Sağlığı Sorunları Prof. Dr. Dilek BİLGİÇ
5 Cinsel Sağlık Sorunları Doç. Dr. Hande YAĞCAN
6 Aile Planlamasında Güncel Yaklaşımlar Doç. Dr. Hülya ÖZBERK
7 Resmi tatil
8 Ara sınav Prof. Dr. Dilek BİLGİÇ
9 Olağanüstü Durumlarda Üreme Sağlığı Doç. Dr. Hande YAĞCAN
10 -Cinsel ve Üreme Sağlığında Teknoloji Kullanımı Prof. Dr. Merlinda ALUŞ TOKAT
11 Cinsel ve Üreme Sağlığında Sağlık Okuryazarlığı Doç. Dr. Hülya ÖZBERK
12 En Sık Görülen Üreme Sistemi Enfeksiyonları ve CYBE Dr. Öğr. Üyesi Buse GÜLER
13 İncinebilir Gruplarda Cinsel Sağlık Dr. Öğr. Üyesi Buse GÜLER
14 Şiddet ve Üreme Sağlığı Dr. Öğr. Üyesi Buse GÜLER
15 Çalışma Hayatı ve Cam Tavan Sendromu -Dersin Değerlendirilmesi Doç. Dr. Hülya ÖZBERK

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Taşkın L. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği, 13.Baskı, Ankara, 2016.
2. Gökmen O., Çiçek N. Günümüzde Kontrasepsiyon. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2001.
3.Şirin, A, Kavlak O Kadın Sağlığı, Bedray Yayıncılık, 2.baskı, İstanbul, 2016.
4. Okumuş H., Mete S., Yenal K., Aluş Tokat M., Şerçekuş P. Doğuma Hazırlık, Deomed, 2. Baskı, İstanbul, 2014.
5. Beji, NK. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kİtabevi, İstanbul, 2015.
6. Youngkin E.Y., Davis M.S., Women s Health a Primery Care Clinical Guide. Third Edition, Pearson Prentice Hall, New Jersey, 2004.
7. Wieland Ladewing P.A., London M.L., Davidson M.R., Contemporary Maternal Newborn Nursing Care, 6. ed., Prentice Hall, New Jersey, 2006.
8. Chapman, L, Durham, R. Maternal-Newborn Nursing: The Critical Components of Nursing Care. F. A. Davis Company; 2013:603.
9. Perry, Shannon E. Maternal child nursing care. Maryland Heights, Mo. : Mosby/Elsevier, c2010. 4th ed.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Proje geliştirme, sunum hazırlama ve sunma, beyin fırtınası, küçük grup tartışmaları, münazara, role play, soru yanıt, grup çalışması, oyun

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Final
3 FSB Final Sonu Başarı Değerlendirmesi VZ *0.50 +FN * 0.50
4 BUT Bütünleme
5 BSB Bütünleme Sonu Başarı Değerlendirmesi VZ *0.50 +BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Mini quizler, sakai programı üzerinden uygulanan anketler, ders içi yapılan role play, münazara proje geliştirme, grup tartışması sunum etkinlikleri ve ölçekler ve sınavlarda; bilgi edinme, farkındalık kazanma, yorumlama, hatırlama, değerlendirme, analiz etme, karar verme, problem çözme, eleştirel düşünme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders sorumlusu öğretim elemanlarının sınıf içi etkinlikleri detaylı olarak planlaması gerekmektedir.
Her ders başlangıcında dersin koordinatörü sakai materyal izlenme oranını ve sistemden uygulanan quizlere verilen cevapların durumunu paylaşacaktır.
Ders esnasında, dersin sorumlusu öğretim elemanı deuzem sakai sistemi üzerinden temin ettikleri materyalleri okuyup gelen öğrencilere, 10 dakikalık kısa bir konuyla ilgili bilgilendirme yaptıktan sonra, önceden planladıkları sınıf içi etkinliklere geçebilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Merlinda Aluş Tokat
e-mail: merlinda.alus@deu.edu.tr
tel: 02324124770
Prof. Dr. Dilek Bilgiç
e-mail: dilek.bilgic@deu.edu.tr
tel: 02324126968
Doç. Dr. Hande Yağcan
e-mail: hande.dag@deu.edu.tr
tel: 02324124775
Doç. Dr. Hülya Özberk
e-mail: hulya.ozberk@deu.edu.tr
tel: 02324124765
Dr. Öğr. Üyesi Buse Güler
e-mail: buse.bahitli@deu.edu.tr
tel: 02324124773

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her Çarşamba 12.30-13.30 arası ve her Cuma 13.30-14.00 arası akademik danışmanlık verilmektedir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Proje Ödevi 0 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.355555
ÖK.45555555
ÖK.55555
ÖK.655