DERS ADI

: Kanıta Dayalı Hemşirelik

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 4071 Kanıta Dayalı Hemşirelik SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ÖZLEM BİLİK

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu ders öğrencinin kanıta dayalı kaynaklar, standartlar ve güncel rehberlere ulaşma; verileri analiz etme; kanıta dayalı hemşirelik bilgilerini değerlendirme ve hasta bakımına yansıtabilme becerisini kazanmasını amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını ve önemini tanımlayabilmesi
2   Kanıta dayalı hemşirelik bilgilerine ulaşabilmesi
3   Kanıta dayalı hemşirelik bilgilerinin kanıt düzeylerini değerlendirebilmesi
4   Hemşirelik uygulamaları ve araştırmalarında kullanılabilecek kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını açıklayabilmesi
5   Kanıta dayalı hemşirelik uygulama stratejilerini tartışabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı Ders planının ve hedeflerinin öğrencilere açıklanması Çalışma gruplarının ve konularının belirlenmesi Prof. Dr. Özlem Bilik Sunum Soru Cevap Tartışma
2 Kanıta dayalı uygulama ve kanıta dayalı hemşirelik nedir Niçin gereklidir Yararları nelerdir Kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları uygulama ortamlarında nasıl uygulanır Prof. Dr. Özlem Bilik Görsel destekli sunum, Olgu tartışması, Grup tartışması Beyin fırtınası, Soru cevap Kanıta dayalı Web merkezlerini inceleme
3 Kanıt, kanıt düzeyleri ve kanıta dayalı merkezler nelerdir Hemşirelikle ilgili kanıt kaynakları ve merkezlerini inceleme Kanıta dayalı hemşirelik bilgilerine ulaşma, verilerin analizi, araştırma ve uygulamalarda kanıta dayalı veritabanı (Cochrane, EBN, CINAHL vb) ve yayınların kullanımı Prof. Dr. Özlem Bilik Görsel destekli sunum, Olgu tartışması, Grup tartışması Beyin fırtınası, Soru cevap Kanıta dayalı Web merkezlerini inceleme Tartışma
4 Hemşirelikle ilgili kanıta dayalı kılavuzlar/rehberler nelerdir Hemşirelikle ilgili kanıta dayalı kılavuzlar/rehberler ile ilgili literatür tarama nasıl yapılır Dr. Öğr. Üyesi Dilek Sezgin Görsel destekli sunum, Olgu tartışması, Grup tartışması Beyin fırtınası, Soru cevap Kanıta dayalı Web merkezlerini inceleme
5 Kanıta dayalı hemşirelik stratejileri Dr. Öğr. Üyesi Dilek Sezgin Görsel destekli sunum, Olgu tartışması, Grup tartışması Beyin fırtınası, Soru cevap Kanıta dayalı Web merkezlerini inceleme Soru cevap Tartışma
6 Yanıtlanabilir soru oluşturma (PICO), kanıta dayalı kaynaklardan kanıt bulma ve değerlendirme Randomize kontrollü çalışma, meta analiz ve sistematik inceleme Prof. Dr. Özlem Bilik Görsel destekli sunum, Olgu tartışması, Grup tartışması Beyin fırtınası, Soru cevap Kanıta dayalı Web merkezlerini inceleme
7 Kanıt düzeyi yüksek bir çalışmanın eleştirel değerlendirilmesi Prof. Dr. Gülçin Gerçeker Görsel destekli sunum, Olgu tartışması, Grup tartışması Beyin fırtınası, Soru cevap Kanıta dayalı Web merkezlerini inceleme
8 ARA SINAV Prof. Dr. Özlem Bilik
9 Kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları ile ilgili engeller (bireysel, kurumsal) nelerdir Doç. Dr. Havva Arslan Yürümezoğlu sunum, Olgu tartışması, Grup tartışması Beyin fırtınası, Soru cevap Kanıta dayalı Web merkezlerini inceleme
10 Araştırma kanıtlarının hemşirelik uygulamalarına entegrasyonu nasıl yapılır Doç. Dr. Havva Arslan Yürümezoğlu sunum, Olgu tartışması, Grup tartışması Beyin fırtınası, Soru cevap Kanıta dayalı Web merkezlerini inceleme
11 Kanıta dayalı hemşirelik için soru oluşturma, uygulama stratejisi geliştirme Prof. Dr. Gülçin Özalp Gerçeker Görsel destekli sunum, Olgu tartışması, Grup tartışması Beyin fırtınası, Soru cevap Kanıta dayalı Web merkezlerini inceleme
12 Hemşirelikle ilgili kanıta dayalı kılavuzlar/rehberlere ilişkin grup ödevlerinin sunumu Prof. Dr. Özlem Bilik Görsel destekli sunum, Olgu tartışması, Grup tartışması Beyin fırtınası, Soru cevap Kanıta dayalı Web merkezlerini inceleme
13 Hemşirelikle ilgili kanıta dayalı kılavuzlar/rehberlere ilişkin grup ödevlerinin sunumu-DEVAM Dr. Öğr. Üyesi Dilek Sezgin Görsel destekli sunum, Olgu tartışması, Grup tartışması Beyin fırtınası, Soru cevap Kanıta dayalı Web merkezlerini inceleme
14 Hemşirelikle ilgili kanıta dayalı kılavuzlar/rehberlere ilişkin grup ödevlerinin sunumu-DEVAM Prof. Dr. Gülçin Gerçeker Görsel destekli sunum, Olgu tartışması, Grup tartışması Beyin fırtınası, Soru cevap Kanıta dayalı Web merkezlerini inceleme
15 Hemşirelikle ilgili kanıta dayalı kılavuzlar/rehberlere ilişkin grup ödevlerinin sunumu-DEVAM Doç. Dr. Havva Arslan Yürümezoğlu Görsel destekli sunum, Olgu tartışması, Grup tartışması Beyin fırtınası, Soru cevap Kanıta dayalı Web merkezlerini inceleme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


Ciliska D.K. et al (2001) Resources to Enhance Evidence-based Nursing Practice. AACN, v.12(4),520-528.

Craig, J, Smyth RL, The evidence-based practice manuel for nurses, Churchill Livingstone, second ed, 2007.

Dicenso A, Guyatt G, Ciliska D, Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice, Mosby, 2004.

Greenhalgh, T, How to Read a Paper: The Basics of Evidence Based Medicine. 2nd ed. BMJ Books. London, 2001.

Güldal D.,Ergör G., Derebek E. (ed) (2008) Kanıta Dayalı Tıp: nasıl uygulamalı ve öğretmeli. (Sackett ve ark., Evidence-Based Medicine: how to practice and teach. EBM, 2000), Dokuz Eylül Yayıncılık, İzmir.

Kara M., Babadağ Kanıta dayalı hemşirelik, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Cilt:6, Sayı: 3, 2003.

Kocaman G. (2003) Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama , Hemşirelikte Araştırma Dergisi, 5(2), 61-69. http://www.hemargedergi.org/2003/2003_7.pdf

Lemieux-Charles L, Champagne F, Using knowledge and evidence in health care, University of Toronto, 2004.

Morris M., Scott-Findlay S., Estabrooks C.A. (2001) Evidence-based Nursing Web Sites: Finding the Best Resources. AACN, v.12(4), 578-587.

Muir Gray, J.A, Evidenec-Based Healthcare. Churchill Livingstone, Edinburgh, 1997

Newell, R, Burnard, P, Research for evidence-based practice, Blackwell pub. 2006.

Yurtsever, S., Altıok, M. Kanıta dayalı uygulamalar ve hemşirelik, F.Ü. Sağlık Bil. Dergisi 2006, 20(2), 159-166

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel destekli sunum,
Olgu tartışması,
Grup tartışması
Beyin fırtınası,
Soru cevap
Kanıta dayalı Web merkezlerini inceleme


Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FIN FINAL EXAM
3 FCG FINAL COURSE GRADE MTE*0.4+FIN*0.6
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE*0.4+RST*0.6


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1- Vize Sınavı
2- Ödev Sunumu (Bologna girişlerinde vize ve ödev toplamı %40 olarak vize sınavı şeklinde giriş yapılacak)
3- Final Sınavı

Değerlendirme Kriteri


Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Özlem Bilik ozlem.bilik@deu.edu.tr Tel: 0 232 4126962
Prof. Dr. Gülçin Özalp Gerçeker gulcin.ozalp@deu.edu.tr Tel: 0 232 4126976
Doç. Dr. Havva Arslan Yürümezoğlu havva.arslan@gmail.com Tel: 0 232 4124793
Dr. Öğr. Üyesi Dilek Sezgin dileksezginn@hotmail.com Tel: 0 232 4126977

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 8 1 8
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Ödev Hazırlama 1 2 2
Sunum Hazırlama 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Proje Ödevi 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1555555555555
ÖK.2555555555555
ÖK.3555555555555
ÖK.4555555555555
ÖK.5555555555555