DERS ADI

: Adli Hemşirelik

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 2076 Adli Hemşirelik SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. DİLEK ÖZDEN

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin adli vakaya/olguya dikkatlerinin çekilmesi ve adli vakanın değerlendirilmesine katkı sağlayabilecek temel bilgi, anlayış ve yaklaşımların ele alınmasını sağlamaktır. Ayrıca mağdurların yaşayabileceği sorunları ve çözüm seçeneklerini multidisipliner bir anlayış çerçevesinde analiz etmesini hedefler.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Adli hemşirelik ve çalışma alanlarını tanımlayabilme
2   2. Adli olgulara hemşirenin yaklaşımının ne olması gerektiğini ifade edebilme
3   3. Adli olgularda fizyolojik ve psikolojik kanıtlara ilişkin farkındalık kazanabilme
4   4. Adli olgularda kanıtların korunması, saklanması ve kayıt edilmesinin önemini ifade edebilme
5   5. Adli olgularda hemşirenin etik, mesleki ve yasal sorumluluklarını kavrayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 -Dersin Tanıtımı, Hedef ve Beklentilerin Paylaşılması - Dünya da ve Türkiye de Adli Hemşireliğin Tarihsel Gelişimi -Adli Hemşireliğin Tanımı, Çalışma Alanı, Hemşirelerin Sorumlulukları Prof. Dr. Dilek Özden Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Yüz yüze
2 -Adli Olgularda Kanıtların Tanımlanması -Biyolojik Materyallerin (kan, tükrük, idrar, saç, tırnak vb. vücut sıvısı) Toplanması ve Saklanmasında Hemşirenin Sorumlulukları Prof. Dr. Dilek Özden Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Yüz yüze
3 Toplumsal Cinsiyet Rolleri: Eşitlik Eşitsizlik Prof. Dr. Dilek Özden Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Yüz yüze
4 Kadına Yönelik Şiddetin Tanımı, Türleri, Nedenleri, Belirtileri (Film analizi: Mutluluk) Prof. Dr. Dilek Özden Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Yüz yüze
5 Şiddetin Döngüsü, Şiddet Uygulayan Erkeğin ve Şiddete Maruz Kalan Kadının Özellikleri ve Birey Üzerine Etkileri (Film Analizi: Halam Geldi) Prof. Dr. Dilek Özden Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Yüz yüze
6 Şiddete Maruz Kalan Kadın/ Çocuk/ Yaşlıya Yönelik Yasal Düzenlemeler ve Sosyal Destek Sistemleri Prof. Dr. Dilek Özden Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Yüz yüze
7 Ara Sınav (ödev-Vaka Analizi ) Şiddete Maruz Kalan Kadına Yönelik Yaklaşım ve Hemşirelik Girişimlerinin Planlanması ve Uygulanması Prof. Dr. Dilek Özden Yüz yüze
8 Çocuğa Yönelik Şiddetin Tanımı, Türleri, Nedenleri, Belirtileri ve Hemşirenin Sorumlulukları Prof. Dr. Dilek Özden Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Yüz yüze
9 Yaşlıya Yönelik Şiddetin Tanımı, Türleri, Nedenleri, Belirtileri Hemşirenin Sorumlulukları Prof. Dr. Dilek Özden Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Yüz yüze
10 Vücut Dokunulmazlığına Karşı Şiddete Maruz Kalan (Cinsel İstismar) Bireylere Yaklaşım ve Hemşirenin Sorumlulukları Prof. Dr. Dilek Özden Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Yüz yüze
11 Sağlık Çalışanına Yönelik Şiddetin Tanımı, Türleri, Nedenleri Ve Önlemesine Yönelik Yaklaşımlar Prof. Dr. Dilek Özden Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Yüz yüze
12 Hemşirenin Hukuki Sorumluluğu, Hatalı Uygulamaların Adli Boyutu Prof. Dr. Dilek Özden Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Yüz yüze
13 Adli Toksikoloji/Madde Kötüye Kullanımı ve Hemşirenin Sorumlulukları Doç.Dr. Nurten Alan Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, grup çalışmaları, vaka çalışmaları ve sunumu, beyin fırtınası Yüz yüze
14 Ölüm, Ölü Muayenesi ve Otopsi Prof. Dr. Dilek Özden Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası Yüz yüze
15 Derse İlişkin Geri Bildirim Alınması Prof. Dr. Dilek Özden soru-cevap, Yüz yüze

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Polat O, İnanıcı MA, Aksoy ME. Adli tıp ders kitabı. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi; 1997.
2. Lynch VA. Forensic nursing. St. Louis: Elsevier Mosby; 2006.
3. Zeyfeoğlu Y, Özdemir Ç, Hancı H. Adli hemşirelik. In: Hancı H. ed. Adli Tıp ve adli bilimler. Ankara: Seçkin Yayıncılık; 2002.
4. Polat O. Klinik adli Tıp. Seçkin kitabevi, Ankara, 2006.
5. Stevens S. Cracking the case: your role in forensic nursing. Nursing 2004; 34(11):54-56.
6. Gökdoğan MR, Altunçul H. Adli hemşirelik: kapsam ve görevi. Hemşirelik Forumu Dergisi, Eylül-Ekim 2002; 5(5):16-21.
7. McGillivray B. The role of Victorian emergency nurses in the collection and preservation of forensic evidence: a review of the literature. Accident and Emergency Nursing 2005; 13:95-100.
8. Gökdoğan MR. Cinsel saldırı konusunda çalışan adli hemşireye (SANE) duyulan gereksinim. Adli Tıp Bülteni 2008 13(2):69-77.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Final
3 FSB Final Sonu Başarı Değerlendirmesi VZ *0.50 +FN * 0.50
4 BUT Bütünleme
5 BSB Bütünleme Sonu Başarı Değerlendirmesi VZ *0.50 +BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirme Yöntemlerine İlişkin Açıklamalar:
Ara sınav notunun %50'si ve final notunun %50'si yarıyıl notunu belirler. Yarıyıl notu 100 tam not üzerinden en az 60 olmalıdır.
Yarıyıl içi notu: Ara Sınav notu
Ders Başarı notu: Yarıyıl içi notunun %50 si + Final veya Bütünleme sınav notunun %50 si
Minimum ders başarı notu: 100 tam not üzerinden 60 tır
Minimum Final ve bütünleme sınav notu: 100 tam not üzerinden 50 dir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflandırma, bilgi kombinasyon becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Dilek Özden
02324124778
dozden2002@yahoo.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.155444444
ÖK.2555555544
ÖK.3533333
ÖK.444444444444
ÖK.55445553