DERS ADI

: DEPREMLER VE HAYATIMIZA ETKİLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
JEF 2327 DEPREMLER VE HAYATIMIZA ETKİLERİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Jeofizik Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ ÖZKAN CEVDET ÖZDAĞ

Dersi Alan Birimler

Jeofizik Mühendisliği

Dersin Amacı

Farklı disiplinlerden öğrencilerin, depremler ve hayatımıza olan çok boyutlu etkilerini (bilimsel, sosyal, ekonomik, psikolojik ve kültürel) anlama ve bu konuda disiplinler arası bir bakış açısı geliştirmesidir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Depremlerin bilimsel temellerini anlama.
2   Depremlerin toplumsal ve psikolojik etkilerini analiz etme.
3   Depremlerin çevresel ve sağlık üzerindeki etkilerini değerlendirme.
4   Depremlere multidisipliner bir bakış açısıyla yaklaşma.
5   Depremlere hazırlıklı olma ve toplumsal farkındalık geliştirme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş ve Temel Kavramlar Deprem nedir Nasıl oluşur Tektonik plakalar ve fay hatları. Depremlerin ölçülmesi: Büyüklük (magnitüd) ve şiddet. Deprem dalgaları (P, S, yüzey dalgaları).
2 Depremlerin Tarihsel ve Coğrafi Dağılımı Tarihsel&Aletsel dönem depremler ve etkileri. Dünyada ve Türkiye'de deprem kuşakları. Deprem riski yüksek bölgeler.
3 Depremlerin Sosyal ve Psikolojik Etkileri Depremlerin toplum üzerindeki etkileri. Travma sonrası stres bozukluğu (TSSB) ve psikolojik destek. Toplumsal dayanıklılık ve iyileşme süreçleri.
4 Depremlerin Ekonomik Etkileri Depremlerin ekonomik maliyetleri. İş dünyası ve altyapı üzerindeki etkiler. Sigorta sistemleri ve risk yönetimi.
5 Depremler ve Çevre Depremlerin çevresel etkileri (toprak kaymaları, tsunamiler). Depremlerin ekosistemler üzerindeki etkileri. İklim değişikliği ve deprem ilişkisi.
6 Depremler ve Sağlık (Konuk Öğr. Üyesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı A.B.D.) Depremlerin halk sağlığı üzerindeki etkileri. Acil tıbbi müdahale ve afet tıbbı. Salgın hastalıklar ve hijyen sorunları.
7 Depremler ve Eğitim Deprem eğitimi ve bilinçlendirme çalışmaları. Okullarda afet hazırlık programları. Deprem simülasyonları ve tatbikatlar.
8 Depremler ve Medya Deprem haberlerinin medyada sunuluşu. Sosyal medya ve deprem iletişimi. Yanlış bilgi (dezenformasyon) ve doğrulama.
9 Depremlerde Afet Yönetimi&Uluslararası İş Birliği (Konuk Öğr.Üyesi İİBF Afet Yönetimi A.B.D.) Uluslararası afet yardımı ve iş birliği. Deprem riski yüksek ülkeler arasında bilgi paylaşımı. Küresel deprem önleme stratejileri.
10 Deprem Mühendisliği ve Yapı Güvenliği (Konuk Öğr. Üyesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Geoteknik / Yapı A.B.D.) Depreme dayanıklı yapı tasarımı. Yapı malzemeleri ve deprem performansı. Mevcut binaların güçlendirilmesi.
11 Depremler ve Teknoloji Deprem erken uyarı sistemleri. Deprem simülasyonları ve modellemeler. Yapay zeka ve deprem tahmini.
12 Yasal Düzenlemeler Deprem yönetmelikleri ve yasal düzenlemeler. Deprem sonrası hukuki sorunlar (mülkiyet, sigorta).
13 17 Ağustos 1999 Gölcük & 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş Depremleri ve Yaşanan Sorunlar 1999 Gölcük ve 2023 Kahramanmaraş depremlerinin bilimsel açıdan değerlendirilmesi. Yaşanan sorunlar ve karşılaştırma
14 Genel Değerlendirme ve Tartışma Dersin genel bir özeti. Öğrencilerin ödev sunumlarının değerlendirilmesi.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Pampal, S. & Özmen, B. (2009). Depremler Doğal Afet Midir Depremlerle Baş Edebilmek. Eflatun Yayınevi
Yardımcı Kaynak:
AFAD, (2014). Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü
AFAD, (2022). Türkiye Afet Risk Azaltma Planı
Tınal, M. (2011). İzmir Depremleri. İzmir Büyükşehir Belediyesi Kent Kitaplığı
Referanslar:
AFAD, (2014). Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü
AFAD, (2022). Türkiye Afet Risk Azaltma Planı
Pampal, S. & Özmen, B. (2009). Depremler Doğal Afet Midir Depremlerle Baş Edebilmek. Eflatun Yayınevi
Tınal, M. (2011). İzmir Depremleri. İzmir Büyükşehir Belediyesi Kent Kitaplığı

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ara sınav, ödev/sunum ve final sınavı, dersin notunun belirlenmesinde esas olup yoklama zorunluluğu mevcuttur.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 ASG ASSIGNMENT
3 FIN FINAL EXAM
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.30 + ASG * 0.20 + FIN * 0.50
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.30 + ASG * 0.20 + RST * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav: %30
Ödev/Sunum: %20
Yarıyıl sonu sınavı: %50
Bütünleme

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

cevdet.ozdag@deu.edu.tr Tel: 0232 301 75 70

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 10.00-12.00 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 8 8
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Proje Ödevi 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 73

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.1333
ÖK.2333
ÖK.3333
ÖK.4334443
ÖK.53443