DERS ADI

: ARITMA TESİSİ HİDROLİĞİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÇEV 4089 ARITMA TESİSİ HİDROLİĞİ SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Çevre Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ EFEM BİLGİÇ

Dersi Alan Birimler

Çevre Mühendisliği
Çevre Mühendisliği (İ.Ö)

Dersin Amacı

Dersin amacı arıtma tesislerinin hidrolik elemanlarının tasarımlarını yapabilmek; tesisin hidrolik profilini çıkartarak, ünitelerin birbirlerine göre bağıl, araziye göre mutlak kotlarını hesaplayarak düşey aplikasyonunu oluşturmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Arıtma tesisleri (AT) tasarımında hidrolik bilgilerini kullanabilmek
2   AT'de üniteler arası su kotlarını hesaplayabilmek
3   AT ünitelerinin duvar üst kotları, taban kotları ve hafriyat kotunu hesaplayabilmek
4   AT ünitelerinin arazi kotuna göre düşey aplikasyonunu yapabilmek
5   Hidrolik profil çıkarmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hidrolik tasarımın önemi ve arıtma tesisi tasarımındaki yeri
2 Temel bağıntılar - Bernoulli ve Süreklilik bağıntıları
3 Hidrolik tasarımda enerji ve enerji kaybı kavramı - Genel bilgiler
4 Hidrolik parametrelerin fiziksel olarak ölçülmesi
5 Hidrolik tasarımda kayıplar - sürekli kayıplar
6 Hidrolik tasarımda kayıplar - yersel kayıplar
7 P&ID elemanlarının tanımlanması ve tipik bir arıtma tesisi örneği üzerinde (TATÖ) gösterilmesi
8 TATÖ su taşıma elemanlarının hesabı - borular ve kanallar
9 TATÖ ünitelerin su, taban ve duvar kotlarının belirlenmesi
10 TATÖ dağıtım yapısının hidrolik tasarımının yapılması kotların belirlenmesi (su, duvar, arazi, temel)
11 TATÖ ünitelerin giriş ve çıkış yapılarının hidrolik tasarımı, "hız yüksekliğinin geri kazanılması" kavramı
12 TATÖ Hidrolik Profilinin oluşturulması, piyezometre ve enerji çizgilerinin çizilmesi
13 Ödevlerin sınıfta sunumu ve tartışılması
14 Arıtma tesisi düşey aplikasyon kavramının anlatılması, tartışılması ve genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Dincer Topacık ve İsmail Koyuncu, 2022. Arıtma Tesislerinin Hidroliği. İstanbul Teknik Üniversitesi Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatma
2. Örnek Uygulama çözme
3. Gerçek uygulamaları data show vasıtasıyla göstererek görsel açıklama
4. Ödev verme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 ASG ASSIGNMENT
3 FIN FINAL EXAM
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.30 + ASG * 0.20 + FIN * 0.50
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.30 + ASG * 0.20 + RST * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

necdet.alpaslan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında belirlenecektir

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 0,5 7
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 47

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.14
ÖK.244
ÖK.344
ÖK.444
ÖK.544