DERS ADI

: Müzik ve Kültür

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZK 1029 Müzik ve Kültür ZORUNLU 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Müzik Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. İLKAY EBRU TUNCER GÜLSELİ

Dersi Alan Birimler

Müzik Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, müziği toplumsal ve kültürel bir olgu olarak ele alarak, öğrencilerin farklı müzik kültürlerini, türlerini ve müziğin sosyolojik/antropolojik bağlamdaki işlevlerini kavrayabilmelerini sağlamaktır. Ders, öğrencilerin müzikle ilgili eleştirel düşünme, analiz ve karşılaştırma becerilerini geliştirmeyi hedefler.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Müziği toplumsal ve kültürel bir yapı olarak kavrayabilir
2   Farklı müzik kültürleri, gelenekleri ve türlerini tanımlayabilir
3   Müzik ile kimlik, toplumsal cinsiyet, sınıf ve kültürel aidiyet ilişkisini açıklayabilir
4   Yerel, küresel ve dijital müzik pratikleri arasındaki etkileşimleri analiz edebilir
5   Müzik türlerini tarihsel ve toplumsal bağlamlarıyla değerlendirebilir
6   Müzik sosyolojisi ve antropolojisiyle ilgili temel kavramları kullanabilir
7   Popüler müzik, geleneksel müzik ve sanat müziği türlerini karşılaştırabilir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Müzik kültürü nedir Temel kavramlar ve yaklaşımlar
2 Müzik sosyolojisine giriş
3 Müzik antropolojisine giriş
4 Müzik ve kimlik: Cinsiyet, sınıf, etnisite
5 Yerel müzik kültürleri ve geleneksel müzik
6 Popüler müzik kültürü ve medya
7 Müzikte kültürel aidiyet ve melezleşme
8 Genel Tekrar/Ders Değerlendirmesi/Ara Sınav
9 Küreselleşme ve müzik endüstrisi
10 Dijital çağda müzik: Sosyal medya ve üretim
11 Protest müzik, kimlik ve direnç
12 Türkiye den müzik kültürü örnekleri
13 Öğrenci sunumları ve tartışmalar
14 Genel değerlendirme ve tekrar
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


Turino, T. (2008). Music as Social Life: The Politics of Participation. University of Chicago Press

Nettl, B. (2005). The Study of Ethnomusicology: Thirty-One Issues and Concepts. University of Illinois Press

Güneş Ayas (2022). Müzik Sosyolojisi: Kuramsal Bir Giriş. İthaki Yayınları

Stokes, M. (1994). Ethnicity, Identity and Music: The Musical Construction of Place.

Shepherd, J., & Devine, K. (2015). The Routledge Reader on the Sociology of Music.

Yıldız, G. (Ed.). (2016). Müzik ve Toplum. (Türkçe derleme, sosyolojik bakışla)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler etkileşimli anlatım, dinleti analizleri, tartışmalar, kısa video-belgesel gösterimleri, grup çalışmaları ve öğrenci sunumlarıyla yürütülür.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav: %30

Final Sınavı: %40

Dönem içi sunum / katılım / ödev: %30

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ebru.boon@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 11.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 1 13
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 3 3 9
Final Sınavına Hazırlık 3 3 9
Vize Sınavı 4 4 16
Final Sınavı 4 4 16
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 89

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1123111113531
ÖK.2123111113531
ÖK.3123111113531
ÖK.4123111113531
ÖK.5123111113531
ÖK.6223111113531
ÖK.7223111113531