DERS ADI

: Çağdaş Türk Lehçeleri II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TED 4002 Çağdaş Türk Lehçeleri II ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ŞERİF ALİ BOZKAPLAN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı Türk Dili ve Edebiyatı öğretmen adaylarına Kuzey grubu Türk lehçelerinin genel özelliklerini öğretmek, öğretmen adaylarınınTatar lehçesinin ses, şekil, cümle bilgisi ve söz varlığı hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kuzey gurubu lehçelerinin temel özelliklerini bilir.
2   Tatar lehçesinin temel özelliklerini ayırt edebilir.
3   Tatar lehçesi ses, şekil bilgisini öğrenebilir.
4   Tatar lehçesi söz varlığı hakkında fikir sahibi olabilir.
5   Tatar lehçesi cümle bilgisini öğrenebilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kuzey gurubu lehçelerinin coğrafi yayılma alanları
2 Kuzey gurubu lehçelerinin Türk Dili açısından önemi
3 Kuzey gurubu lehçelerinin genel özellikleri
4 Kiril alfabesi
5 Tatar lehçesinin ses ve şekil bilgisi
6 Tatar lehçesinde isim ve fiil kökleri
7 Tatar lehçesi metin okuma
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Tatar lehçesi metin okuma
10 Tatar lehçesinde isim ve fiil yapım ekleri
11 Tatar lehçesinde sıfat ve zarf
12 Tatar lehçesinde zamir, edat ve bağlaç
13 Tatar lehçesinde söz dizimi ve cümle bilgisi
14 Tatar lehçesi metin okuma
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

A.Buran,E.Alkaya,Çağdaş Türk Lehçeleri,Akçağ yay.,Ankara2001.
Kriter Yay.,Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı, İstanbul 2007.
F.Bozkurt, Türklerin Dili, Cem yay., İstanbul 1992.
Ercilasun, Ahmet B.: Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri.
Kültür Bakanlığı: Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü I, II.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin başarısı, dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınavından alacağı notla belirlenmektedir. Bunun dışında özel bir değerlendirme kriteri bulunmamaktadır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrenciler derslere gelmeden önce ders programında belirtilen konulara hazırlanarak gelmelidirler. Derslerin %70'ine devam zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.bozkaplan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi, 15:00-16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 80

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.14
ÖK.24
ÖK.34
ÖK.44
ÖK.54