DERS ADI

: Yeni Türk Edebiyatı III

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TED 3009 Yeni Türk Edebiyatı III ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ŞERİF ALİ BOZKAPLAN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Türk Dili ve Edebiyatı öğretmen adaylarının geçmiş dönem edebiyat bilgilerine Fecr-i Âti ve Millî edebiyat dönemi bilgilerini ekleyerek Yeni Türk edebiyatının bu dönemlerini kavratabilmek; öğretmen adaylarına edebiyattaki değişimleri, fikir akımlarını, temaları, şair ve eser bazında öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tanzimat ve Servet-i Fünun Edebiyatı dönemlerine dair edebî bilgilerini Fecr-i Âti döneminin oluşumu ve özelliklerini kavrarken transfer edebilir.
2   Fecr-i Âti topluluğunun sanat anlayışı ve özelliklerine dair birikim kazanabilir.
3   II. Meşrutiyet dönemi fikir akımlarını ve edebiyata yansımalarını kavrayabilir.
4   Edebiyat, tarih, siyaset ve felsefe arasında bağlar kurabilir.
5   Millî edebiyat döneminin dil anlayışlarını, sanatçıların eserleri üzerinden kavrayabilir.
6   Bu dönem edebiyatında değişen akımları, temaları, edebî anlayışları eserler üzerinden fark edebilir ve yorumlayabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Fecr-i Âti Dönemi Türk Edebiyatı, genel özellikleri, bildirgesi
2 Ahmet Haşim Hayatı, Sanatı, edebiyatımızdaki konumunun değerlendirilmesi.
3 Ahmet Haşim şiirlerinin incelenmesi
4 Millî edebiyat Dönemi Türk şiirinin genel özellikleri ve Mehmet Emin Yurdakul
5 Ziya Gökalp, fikirleri ve şiirindeki izleri.
6 Yahya Kemal Beyatlı, hayatı, sanatı, şiirimizdeki konumu
7 Yahya Kemal Beyatlı, dili, şiirlerinin temaları, kaynakları, şiirlerinin incelenmesi
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Mehmet Akif Ersoy, hayatı, fikirleri, eserleri ve konumu
10 Mehmet Akif Ersoy, şiirleri üzerine incelemeler
11 Yakup Kadri Karaosmanoğlu ve Romanları
12 Halide Edip Adıvar ve romanları
13 Ömer Seyfettin ve hikâyeleri
14 Refik Halit Karay ve romanları
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İnci Enginün, Yeni Türk Edebiyatı, Tanzimat'tan Cumhuriyet'e (1839-1923), (2005), İstanbul: Dergâh Yay.
Ahmet Hamdi Tanpınar (2004), Edebiyat Üzerine Makaleler, İstanbul: Dergâh Yay.
Prof.Dr. Mehmet Kaplan (1992), Şiir Tahilleri (Cumhuriyet Devri Türk Şiiri), İstanbul: Dergâh Yay.
Prof. Dr. Mehmet Kaplan (1987), Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar, İstanbul: Dergâh Yay.
Prof. Dr. Şerif Aktaş (2009), Şiir Tahlili (Teori/Uygulama), Ankara: Akçağ Yay.
Prof. Dr. Şerif Aktaş (2002), Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi-II, Ankara: Akçağ Yay.
Dr. Cafer Şen, Fecr-i Âti Edebiyatı (2006), Ankara: Gazi Kitabevi.
Prof. Dr. İsmail Çetişli- Âlim Gür, II. meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı (2007), Ankara: Akçağ Yay.
Yrd. Doç. Dr. Hüseyin Tuncer (1994), Meşrutiyet Devri Türk Edebiyatı, İzmir: Akademi Kitb.
Kenan Akyüz (2010), Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İstanbul. İnkılâp Kitb.
Kenan Akyüz (2010), Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, İstanbul: İnkılâp Kitb.
Mehmet Akif Ersoy, Safahât, İstanbul: Dergâh Yay.
Ahmet Hâşim (2003), Bütün Şiirleri, (haz. İnci Enginün), İstanbul: Dergâh Yay.
Yahya Kemal Beyatlı (1961), Kendi Gökkubemiz, İstanbul: İstanbul Fetih cemiyeti Yay.
Yahya Kemal Beyatlı (1997), Edebiyata Dair, İstanbul: İstanbul Fetih cemiyeti Yay.
Ziya Gökalp(2010), Türkçülüğün Esasları, İstanbul. İnkılâp Kitb.
Ayrıca değişik yazarlarca yazılmış bütün edebiyat tarihleri, adları yukarıda yazılı şairlerin diğer eserleri, onlar etrafında yapılmış yüksek lisans ve doktora tezleri, onlar hakkında yazılmış en son makaleler ve sunulan bildiriler ile diğer yayınlar.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, metin çözümleme, soru cevap, tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Dersin değerlendirmesi ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı üzerinden yapılacaktır. Bunun dışında özel bir değerlendirme kriteri yoktur.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrenciler, ders programında belirtilen ilgili konulara hazırlanarak derse gelmelidirler. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.bozkaplan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi, 15:00-16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 2 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 62

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.555
ÖK.655