DERS ADI

: Tarihi Türk Lehçeleri I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TED 3003 Tarihi Türk Lehçeleri I ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ERHAN AYDIN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı Türk Dili ve Edebiyatı öğretmen adaylarına Köktürkçeyi öğretmek, adayların Köktürkçenin kelime hazinesi ve gramer özelliklerini tanımalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Köktürk Alfabesiyle okuyup yazabilir.
2   Köktürkçe metinleri tanıyabilir.
3   Köktürkçeye ait özellikleri öğrenebilir.
4   Köktürkçenin Türkçenin diğer devirlerinden farklarını bilir.
5   Köktürkçedeki kelime türlerini kavrayabilir, yorumlayabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Köktürklerin yayıldığı coğrafya ve tarihi dönem
2 Köktürk Alfabesi
3 Köktürkçenin fonetik özellikleri
4 Köktürkçenin morfolojik özellikleri
5 Köktürkçe metin okuma
6 Köktürkçe metin okuma
7 Köktürkçe isim ve fiil çekimi
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Köktürkçede birleşik çekimler
10 Köktürkçede sıfat-fiil
11 Köktürkçede zarf-fiil
12 Köktürkçede kelime türleri
13 Köktürk Kitabeleri metin okuması
14 Irk Bitig metin okuması
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Von GABAIN,Annemarie (1988), Eski Türkçenin Grameri (Çeviren: Mehmet AKALIN), Ankara: TDK Yayınları
ERGİN, Muharrem (1991), Orhun Abideleri, İstanbul: Boğaziçi Yayınları
CAFEROĞLU, Ahmet (1984), Türk Dili Tarihi I, II, İstanbul: Enderun Yayınları.
ORKUN, Hüseyin Namık (1936), Eski Türk Yazıtları I, İstanbul: TDK Yayınları.
ORKUN, Hüseyin Namık (1938), Eski Türk Yazıtları II, İstanbul: TDK Yayınları.
ORKUN, Hüseyin Namık (1940), Eski Türk Yazıtları III, İstanbul: TDK Yayınları.
TEKİN, Talat (2000), Orhon Türkçesi Grameri, Ankara: Simurg Yayınları.
TEKİN, Talat (1988), Orhon Yazıtları, Ankara: TDK Yayınları.
V. THOMSEN, Wilhelm (1993), Orhon ve Yenisey Yazıtlarının Çözümü: İlk Bildiri Çözülmüş Orhon Yazıtları, Ankara: TDK Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin başarısı, dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınavından alacağı notla belirlenmektedir. Bunun dışında özel bir değerlendirme kriteri bulunmamaktadır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrenciler derslere gelmeden önce ders programında belirtilen konulara hazırlanarak gelmelidirler. Derslerin %70'ine devam zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

erhan.aydin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi, 15:00-16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 2 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 62

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55