DERS ADI

: Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBA 2144 Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı ZORUNLU 1 2 0 3

Dersi Veren Birim

İlköğretim Matematik Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ YUSUF ERKUŞ

Dersi Alan Birimler

İlköğretim Matematik Öğretmenliği

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımının temel kavramlarını, ilkelerini ve eğitimdeki önemini açıklar.
2   Materyal kullanımıyla ilgili kuramsal temelleri bilir ve matematik öğretiminde nasıl uygulanabileceğini örneklendirir.
3   Matematik öğretiminde kullanılan temel çizim araçlarını (pergel, cetvel, gönye, açıölçer) etkili bir şekilde kullanır ve bu araçlarla temel geometrik çizimler yapar.
4   Matematik eğitiminde kullanılabilecek çeşitli somut materyalleri (kesir takımları, onluk taban blokları, geometrik cisimler, origami vb.) tanır ve öğretimsel özelliklerini değerlendirir.
5   Belirli bir matematik kazanımına yönelik, Somut-Görsel-Soyut (CPA) yaklaşımına uygun, somut materyal destekli bir ders planı tasarlar ve bu plana uygun materyalleri geliştirir veya seçer.
6   Materyal kullanımını içeren etkili bir mikro öğretim videosu için senaryo yazar, video çekimini planlar, gerçekleştirir ve temel düzeyde kurgular.
7   Hazırlanan öğretim materyallerini ve mikro öğretim videolarını belirlenen kriterlere göre analiz eder, değerlendirir ve yapıcı geri bildirimler sunar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma ve Dersin Tanıtımı Öğrencilerle tanışma, dersin amacı, kapsamı, öğrenme çıktıları, değerlendirme kriterleri ve ders planının genel hatlarıyla tanıtılması.
2 Öğretim Teknolojileri ve Materyal Kullanımının Önemi: Kuramsal Temeller Eğitim teknolojilerinin temel kavramları, öğretimde materyal kullanımının teorik temelleri (Dale'nin Yaşantı Konisi, Somut-Görsel-Soyut (CPA) yaklaşımı vb.), materyallerin öğrenme üzerindeki etkileri.
3 Teorik Yaklaşımlara Dayalı Örnek Materyal Uygulaması CPA yaklaşımına uygun olarak bir matematik konusu üzerinden somut materyal kullanımı, bu materyalin görsel temsillerinin oluşturulması ve soyut kavramlara geçiş sürecini içeren örnek bir ders/etkinlik tasarımı ve uygulaması.
4 Temel Matematiksel Çizim Araçları ve Kullanımı - I Pergel, cetvel, gönye ve açıölçer gibi temel çizim araçlarının tanıtımı. Bu araçlarla temel geometrik şekillerin (nokta, doğru, doğru parçası, açı vb.) çizimi ve matematik öğretimindeki yeri.
5 Temel Matematiksel Çizim Araçları ve Kullanımı - II Pergel, cetvel, gönye ve açıölçer kullanılarak daha karmaşık geometrik çizimler (üçgenler, dörtgenler, açılarla ilgili çizimler, paralel ve dik doğrular) yapılması ve bu çizimlerin matematiksel kavramların öğretiminde nasıl kullanılabileceğine dair uygulamalar.
6 Matematik Eğitiminde Kullanılabilecek Somut Materyaller ve EBA Kaynakları Kesir takımları, onluk taban blokları, geometrik cisimler, örüntü blokları gibi matematik öğretiminde kullanılabilecek somut materyallerin tanıtımı. EBA (Eğitim Bilişim Ağı) platformundaki ilgili materyal ve içeriklerin incelenmesi.
7 Origami ile Geometri Öğretimi Etkinlikleri Origaminin geometrik kavramların (açılar, çokgenler, simetri, dönüşümler vb.) öğretiminde bir araç olarak kullanımı. Temel origami katlamaları ile geometrik şekillerin oluşturulması ve ilgili etkinlikler.
8 Genel tekrar, Ders değerlendirmesi, Ara sınav İlk 7 haftalık konuları kapsayan değerlendirme sınavı.
9 Somut Materyallerle Matematik Dersi Tasarımı Çalışmaları - I Öğrencilerin gruplar halinde, seçtikleri bir matematik konusu için somut materyaller kullanarak bir ders planı ve materyal prototipi geliştirmeye başlamaları. Hedef kazanımlar, kullanılacak materyaller, etkinlik akışı.
10 Somut Materyallerle Matematik Dersi Tasarımı Çalışmaları - II Geliştirilen ders planlarının ve materyal prototiplerinin tamamlanması. Mikro öğretim videoları için senaryo yazımı ve ders içeriğinin detaylandırılması.
11 Örnek Materyal Kullanımına İlişkin Mikro Öğretim Videolarının İzlenmesi ve Analizi Etkili materyal kullanımını gösteren örnek mikro öğretim videolarının izlenmesi. Bu videoların pedagojik açıdan (etkileşim, öğrenci katılımı, materyalin amaca uygunluğu vb.) analizi ve tartışılması.
12 Grupça Mikro Öğretim Videoları Hazırlık Çalışmaları- I: Senaryo ve İçerik Geliştirme Öğrenci gruplarının kendi mikro öğretim videoları için senaryolarını son haline getirmesi, ders içeriklerini detaylandırması, kullanılacak materyalleri ve çekim planlarını hazırlaması.
13 Grupça Mikro Öğretim Videoları Hazırlık Çalışmaları - II: Çekim ve Kurgu Öğrenci gruplarının hazırladıkları senaryo ve ders planlarına göre mikro öğretim videolarının çekimlerini yapmaları ve temel kurgu (montaj) işlemlerini gerçekleştirmeleri.
14 Hazırlanan Mikro Öğretim Videolarının Sunumu ve Değerlendirilmesi Öğrenci gruplarının hazırladıkları mikro öğretim videolarının sınıfta sunulması, akran ve öğretim elemanı tarafından geri bildirim verilerek değerlendirilmesi.
15 Yarıyıl Sonu Sınavı Tüm yarıyıl konularını kapsayan genel değerlendirme sınavı.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin hedeflerine ulaşmak için aşağıdaki öğrenme ve öğretme yöntemleri kullanılacaktır:
Anlatım (Doğrudan Öğretim): Temel kavramların ve teorik bilgilerin aktarılmasında kullanılır.
Soru-Cevap: Öğrenci katılımını teşvik etmek ve anlama düzeyini kontrol etmek için kullanılır.
Tartışma (Büyük grup ve küçük grup): Farklı bakış açılarının ortaya konması, fikir alışverişi ve eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesi hedeflenir.
Gösterip Yaptırma (Demonstrasyon): Araç-gereç kullanımı (pergel, cetvel vb.), origami yapımı gibi beceriye dayalı konularda kullanılır.
Uygulamalı Çalışmalar (Atölye Çalışmaları): Materyal tasarımı, çizim yapma, ders planı hazırlama gibi pratik becerilerin geliştirilmesi için kullanılır.
İşbirlikli Öğrenme (Grup Çalışmaları): Ders planı ve mikro öğretim videosu hazırlama gibi projelerde öğrencilerin birlikte çalışarak öğrenmeleri sağlanır.
Proje Tabanlı Öğrenme: Mikro öğretim videosu hazırlama süreci, öğrencilerin bir problemi çözmek veya bir ürünü ortaya koymak için uzun süreli çalışmalarını içerir.
Mikro Öğretim: Öğrencilerin kısa süreli ders anlatımları yaparak öğretme becerilerini geliştirmeleri ve geri bildirim almaları sağlanır.
Beyin Fırtınası: Yaratıcı fikirlerin üretilmesi ve farklı çözüm yollarının bulunması için kullanılır.
Örnek Olay İncelemesi: Başarılı veya geliştirilmeye açık materyal ve video örneklerinin analizi yapılır.
Akran Değerlendirmesi: Öğrencilerin birbirlerinin çalışmalarını (özellikle mikro öğretim videolarını) değerlendirmesi ve yapıcı geri bildirimler vermesi teşvik edilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 1 13
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 9 1 9
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 70

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1231224211213223
ÖK.2252123421335334
ÖK.3141212331324242
ÖK.4252223431335334
ÖK.5252333541445345
ÖK.6251553321433243
ÖK.7111111111111111