DERS ADI

: Alan Seç.2 (Matematik ve Sanat)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İMÖ 2019 Alan Seç.2 (Matematik ve Sanat) SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlköğretim Matematik Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. BERNA CANTÜRK GÜNHAN

Dersi Alan Birimler

İlköğretim Matematik Öğretmenliği

Dersin Amacı

Dersin amacı matematik öğretmen adaylarının matematiğin sadece soyut bir bilim dalı olmadığını, aynı zamanda görsel sanatlar (resim, heykel, mimari), müzik ve diğer sanat dallarıyla derin ve ilginç bağlantıları olduğunu görmelerini sağlamak. Bu bağlantılar aracılığıyla matematiğin estetik yönünü takdir etmelerini, farklı disiplinler arası düşünme becerilerini geliştirmelerini ve gelecekteki derslerinde öğrencileri için matematiği daha ilgi çekici, anlamlı ve erişilebilir hale getirecek pedagojik yaklaşımlar ve etkinlikler geliştirmelerini hedeflemektedir. Ders, matematiksel kavramları sanatsal bağlamlarda inceleyerek, öğretmen adaylarının kendi yaratıcılıklarını keşfetmelerine ve bu yaratıcılığı öğretim süreçlerine entegre etmelerine olanak tanır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Matematiğin görsel sanatlar (resim, heykel, mimari), müzik ve diğer sanat dallarındaki temel uygulamalarını ve izlerini tanır ve açıklar.
2   Tarihsel süreçte matematik ve sanat arasındaki etkileşimi, bu etkileşimin sanat eserlerine yansımalarını ve önemli akımlardaki rolünü analiz eder.
3   Simetri, oran-orantı (altın oran dahil), perspektif, mozaikleme (tessellation), fraktallar gibi temel matematiksel kavramların sanatsal yaratım ve analizdeki yerini tartışır.
4   Verilen matematiksel prensipleri (örn. simetri, mozaikleme kuralları, fraktal algoritmaları) kullanarak basit sanatsal tasarımlar üretebilir veya mevcut sanat eserlerini matematiksel açıdan yorumlar.
5   Öğretim programlarına (ilkokul, ortaokul veya lise seviyesi) uygun, matematik ve sanatı bütünleştiren özgün öğrenme etkinlikleri veya ders planları tasarlar.
6   Matematik ve sanat arasındaki disiplinler arası bağlantıları kullanarak öğrencilerin matematiğe karşı daha olumlu bir tutum geliştirmelerine yardımcı olacak pedagojik stratejiler önerir.
7   Matematiğin estetik boyutunu, yaratıcılıktaki rolünü ve farklı kültürlerdeki sanatsal ifadelerle ilişkisini takdir eder.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Matematik ve Sanatın Kesişimi: Giriş ve Temel Kavramlar
2 Matematik ve Sanatın Tarihsel Etkileşimi (Antik Yunan, İslam Sanatı, Rönesans)
3 Altın Oran ve Fibonacci Sayıları
4 Geometri ve Simetri: Döşemeler (Tesselasyonlar)
5 Perspektif, Optik İllüzyonlar ve Matematik
6 Origami ve Matematik Eğitimi
7 Fraktallar ve Mandelbrot Kümesi
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, Ara Sınav
9 Sanatta Topoloji ve Escher'in Eserleri
10 Mimaride Matematiksel Yapılar
11 Sayılar, Desenler ve Sanat: Sayıların Görselleştirilmesi
12 Matematik ve Müzik İlişkisi
13 Matematiksel Sanat Projeleri İçin Dijital Araçlar (GeoGebra, Desmos)
14 Matematiksel Kavramları İçeren Bir Sanat Projesi Tasarımı (Atölye)
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Nesin, A. (2012). Matematik ve sanat. Nesin Yayıncılık.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, tartışma, soru-yanıt, gözlem, grup çalışmaları, örnek olay inceleme.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Dersler öğrenme çıktılarına göre arasınav,ödev ve yarıyıl sonu sınavlarından oluşmaktadır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yusuf.erkus@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 94

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1232133521434424
ÖK.2332134421343423
ÖK.3342343531545434
ÖK.4332443541455454
ÖK.5453343541444345
ÖK.6545243431443555
ÖK.7433134411433544