DERS ADI

: Alan Seç.7 (Matematiksel Düşünme, Akıl Yürütme ve İspat)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İMÖ 4007 Alan Seç.7 (Matematiksel Düşünme, Akıl Yürütme ve İspat) SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlköğretim Matematik Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. SEMİHA KULA ÜNVER

Dersi Alan Birimler

İlköğretim Matematik Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının matematiksel düşünme biçimlerini, akıl yürütme yollarını ve ispat süreçlerini anlamalarını sağlamak; bu süreçleri problem çözme, modelleme ve matematik öğretiminde etkili biçimde kullanmalarını desteklemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Matematiksel düşünme, akıl yürütme ve ispat kavramlarını tanımlar.
2   Farklı türde akıl yürütmeleri (tümevarım, tümdengelim vb.) örneklerle açıklar.
3   Temel ispat türlerini (doğrudan, dolaylı, çelişkiyle ispat vb.) uygular.
4   Matematiksel bir iddiayı mantıksal temellerle analiz eder ve değerlendirir.
5   Öğrencilere uygun akıl yürütme ve ispat etkinlikleri tasarlar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Matematiksel düşünmenin öğretimdeki yeri ve önemi
2 2. Ortaokul düzeyinde akıl yürütme örnekleri
3 3. Öğrencilerin akıl yürütme becerilerini geliştirme yolları
4 4. Problem çözme süreçlerinde akıl yürütme
5 5. Öğrencilerle birlikte matematiksel genellemeler yapma
6 6. Doğrudan ispatın sınıf içi uygulamaları
7 7. Dolaylı ispat ve karşıt örneklerle öğreti
8 8. Genel tekrar, ders değerlendirmesi, Ara Sınav
9 9. Tümevarım yöntemi ile etkinlik geliştirme
10 10. İspat kavramını günlük hayatla ilişkilendirme
11 11. Örnek ders planı analizi
12 12. Örnek ders planı analizi
13 13. Grup çalışmaları ile ispat etkinlikleri
14 14. Grup çalışmaları ile ispat etkinlikleri
15 15. Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Altun, M. (2022). Matematik Öğretimi (15. Baskı). Alfa Akademi Yayınları.
Baykul, Y. (2019). İlköğretimde Matematik Öğretimi (5. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
Durmuş, S., & Bıçak, B. (2006). Matematiksel Düşünme ve Öğretimi. Pegem A Yayıncılık.
Mason, J., Burton, L., & Stacey, K. (2010). Thinking Mathematically (2nd ed.). Pearson Education.
Polya, G. (2004). How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method (2nd ed.). Princeton University Press.
Stylianides, A. J. & Stylianides, G. J. (2009). Proof and Proving in School Mathematics. Journal of Research in Mathematics Education.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösteri, tartışma, soru-cevap, örnek olay, işbirlikli öğrenme teknikleri.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE Midterm Exam
2 DTK Other Activity
3 FN Semester final exam
4 BNS BNS Student examVZ * 0.30 + Student examDTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Make- up note
6 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.30 +Student examDTK * 0.10 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Dersin değerlendirme kriteri arasınav, sunum, yarıyılsonu ve bütünleme sınavları şeklindedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

semiha.kula@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Sunum Hazırlama 13 1 13
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 92

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.13555
ÖK.23123243553
ÖK.342533
ÖK.425443
ÖK.52532323354535