DERS ADI

: Matematik Tarihi ve Felsefesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İMÖ 1008 Matematik Tarihi ve Felsefesi ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

İlköğretim Matematik Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SÜHA YILMAZ

Dersi Alan Birimler

İlköğretim Matematik Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, geçmişten günümüze matematiğin tarihsel gelişimi hakkında bilgi vermek,matematik tarihindeki ünlü matematikçileri ve matematiğe olan katkılarını belirtmek;türk ve İslam dünyasındaki önemli matematikçileri tanıtmak ve matematik alanında yapmış oldukları çalışmaları ortaya koymaktır. Öğrencilerin matematiksel bilginin doğasına ve gelişimine yönelik felsefi bakışlardan haberdar olmaları, matematiksel nesnelerin niteliğine yönelik düşünceler geliştirmeleri, pür ve uygulamaları matematik ayrımını yapabilmeleri, matematik felsefesi okullarından mutlakçılık ve yarı-deneyselciliğin bilgiye bakışlarını kavramaları, ünlü matematik felsefecilerini ve bunların felsefelerini kavramalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Matematik tarihi, önemi ve değeri anlaşılır.
2   İlk medeniyetlerde matematiğin gelişim süreci öğrenilir.
3   Eski Anadolu medeniyetlerinde matematik ve kullanılan yöntemler öğrenilir.
4   Ortaçağda Türk-İslam bilim adamları ve matematikçileri öğrenilir.
5   Osmanlı döneminde aritmetik, cebir ve geometri derslerinde kullanılan yöntemler araştırılır.
6   Güncel ve geçmiş dönemlerdeki öğretim yöntemleri ve müfredatlar karşılaştırılır.
7   Matematiksel bilginin doğasına yönelik farklı bakışlar geliştirebilir.
8   Matematiksel nesnelerin doğasına yönelik farklı bakışlar kazanabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Uygarlık öncesi matematik, Eski Mısır matematiği Eski Yunan matematiği
2 Ortaçağda Avrupada ve Türk - İslam Dünyasında matematik alanında yapılan gelişmeler
3 Geometrinin tarihsel gelişimi
4 Sayıların, cebirin ve istatistiğin tarihsel gelişimi.
5 Öklid Olmayan Geometrinin tarihsel gelişimi,
6 Cumhuriyet dönemi öncesi ve sonrası matematik alanında yapılan çalışmalar.
7 Çağdaş matematiğin doğuşu ve gelişimi,Matematik ve matematik felsefesi nedir Matematiğin temelleri, yöntemleri ve matematiğin doğasına ilişkin felsefi düşünceler.
8 Frege, Russel, Hilbert, Brouwer,Lakatos ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları
9 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, Ara Sınav
10 Temel matematiksel kavramlar ile önerme ve matematiksel ifadelerin anlamları,Matematik felsefesinde temel kuramlar: Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi
11 Frege, Russel, Hilbert, Brouwer,Lakatos ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları
12 Matematik felsefesinde temel kuramlar: Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi
13 Matematik felsefesinde temel kuramlar: Mantıkçılık, Biçimcilik.,Matematik felsefesinde temel kuramlar: Sezgicilik , Yarı-deneyselciler.
14 Matematik felsefesinde temel kuramlar: Mantıkçılık, Biçimcilik.,Matematik felsefesinde temel kuramlar: Sezgicilik , Yarı-deneyselciler.
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bilimin Uyanışı, B.L.Van Der Waerden ( Çeviren : Prof.Dr.Orhan Şerafettin İçen )
Matematik Ve Tarihi , Prof.Yavuz Aksoy
Osmanlı Matematik Literatürü Tarihi, Prof.Dr.Ekmeleddin İhsanoğlu ,Prof.Dr.Ramazan Şeşen,Dr.Cevat İzgi
Osmanlı Medreselerinde İlim ,Cevat İzgi
Baki, A. (2008). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Harf Yayıncılık: Ankara.
Gür, B. (2004). Matematik Felsefesi. Kadim Yayınları.
Ernst, P. (1991). The Philosophy of Mathematics Education. Falmer Press: London

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım, sunumlar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda ara sınav, ödev sunumları ve final sınavları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof.Dr.Süha Yılmaz
Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi
Matematik Eğitimi Anabilim Dalı
e-mail:suha.yilmaz@deu.edu.tr
telefon:05057061973

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 74

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.53
ÖK.63
ÖK.7
ÖK.8