DERS ADI

: Alan Seç.4 (Matematik Tarihi ve Felsefesi)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
LMÖ 2018 Alan Seç.4 (Matematik Tarihi ve Felsefesi) SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Matematik Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. BERNA TATAROĞLU TAŞDAN

Dersi Alan Birimler

Matematik Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, hem matematiğin gelişimine katkıda bulunmuş medeniyetleri ve bu medeniyetlerin matematiğe katkılarını tartışmak hem de matematik felsefesinin temellerini ve matematik öğretimindeki yerini araştırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bazı matematiksel kavramların tarihsel gelişimini kavrar.
2   Matematiğin çok kültürlü yapısını kavrar.
3   Bugünkü medeniyetimizin gelişmesinde matematiğin oynadığı rolü açıklar.
4   Matematik tarihinde önemli matematikçileri tanır.
5   Matematik tarihini matematik öğretimi sürecinde kullanır.
6   Matematiksel bilginin ve nesnelerin doğasına yönelik farklı bakışlar geliştirir.
7   Farklı felsefi okulları tanır.
8   Kendilerinin sahip olduğu matematik felsefesinin dayandığı epistemolojik kökleri gerekçeleri ile açıklar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Matematik tarihinin matematik eğitimindeki yeri ve önemi
2 Eski Mısır matematiği, Mezopotamya matematiği, Eski Babil ve Hint matematiği
3 Eski Yunan matematiği, Uzak Doğu matematiği
4 İslam Dünyası Matematikçileri
5 Çağdaş matematiğin doğuşu. Türkiye de Cumhuriyet Dönemi matematiği.
6 Matematiksel kavramların tarihsel gelişimi
7 Matematik tarihinin kullanılabileceği öğretim uygulamaları
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi. Matematiğin temelleri, yöntemleri ve matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler
10 Matematik felsefesinde farklı felsefi görüşler Mantıkçılık, Biçimcilik, Sezgicilik, Yarı-deneyselciler ve Lakatos
11 Matematik felsefesinde farklı felsefi görüşler Mantıkçılık, Biçimcilik, Sezgicilik, Yarı-deneyselciler ve Lakatos
12 Düzülke ve boyut kavramı
13 Matematik eğitimi felsefesinde sosyal gruplar. Matematik eğitimi felsefesinde sosyal grupların öğrenme, öğretme, matematiksel beceri, teknoloji ve ölçme-değerlendirmeye bakışlarına göre karşılaştırılması
14 Matematik felsefesindeki temel kuramların matematik eğitimi ile ilişkisi
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Baki, A. (2014). Matematik tarihi ve felsefesi. Ankara: Pegem Akademi.
Barker, S.F. (1964). Matematik felsefesi. Çev. Yücel Dursun. Ankara:İmge Kitabevi, 2003.
Davis, P.J., Hers, R. & Marchisotto, E.-A. (1995). Tüm yönleriyle matematiksel deneyim. Çev. Soner Durmuş & İlksen Oben Eruçar. İstanbul: Nobel Yaşam, 2015.
Dönmez, A. (2002). Matematiğin Öyküsü ve Serüveni. stanbul: Toplumsal Dönü üm Yayınları.
Gür, B.S. (2019). Matematik felsefesi. Ankara: Fol Kitap
Koyuncu, M. K. (2025). Kuramdan Uygulamaya Matematik Felsefesi (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
Struik, D.J. (2011). Kısa matematik tarihi. Çev. Yıldız Silier. Ankara: Doruk Kitabevi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, tartışma, soru-yanıt, grup çalışmaları, sunum.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE Midterm Exam
2 DTK Other Activity
3 FN Semester final exam
4 BNS BNS Student examVZ * 0.30 + Student examDTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Make- up note
6 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.30 +Student examDTK * 0.10 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi, öğrenme çıktıları doğrultusunda ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

berna.tataroglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 2 6 12
Sunum Hazırlama 2 8 16
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 101

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.11155424
ÖK.21155424
ÖK.31155424
ÖK.41155424
ÖK.5115532424
ÖK.6313534
ÖK.7113433
ÖK.8113335