DERS ADI

: Sanat ve Matematik

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GKD 6000 Sanat ve Matematik SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ YUSUF ERKUŞ

Dersi Alan Birimler

Müzik Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
Matematik Öğretmenliği
Sınıf Öğretmenliği
Resim - İş Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Fen Bilgisi Öğretmenliği

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sanat ve matematik arasındaki temel kavramları, tarihsel bağlantıları ve disiplinlerarası ilişkiyi tanımlayabilir.
2   Farklı sanat eserlerinde (resim, heykel, mimari, tekstil, dijital sanat vb.) ve doğada bulunan temel matematiksel prensipleri (simetri, oran, örüntü, perspektif, fraktal, geometrik şekiller vb.) ayırt edebilir ve analiz edebilir.
3   İslam sanatındaki geometrik desenler gibi kültürel mirasın matematiksel temellerini anlayabilir ve bu desenlerin estetik değerini yorumlayabilir.
4   Temel geometrik ve matematiksel kavramları (örneğin simetri, tesselasyon, origami, İslami geometrik desen çizimi) kullanarak kendi özgün sanatsal çalışmalarını tasarlayabilir ve üretebilir.
5   Matematiksel düşüncenin sanatsal ifade, problem çözme ve estetik algı süreçlerine nasıl katkıda bulunduğunu açıklayabilir.
6   Sanat ve matematik ilişkisi üzerine eleştirel düşünebilir, farklı bakış açılarını değerlendirebilir ve kendi sanatsal projesini bu bağlamda geliştirip sunabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma ve Derse Giriş Dersin amacı, kapsamı, öğrenme hedefleri, değerlendirme yöntemleri, beklentiler. Öğrencilerle tanışma ve dersle ilgili ön beklentilerinin alınması.
2 Matematik ve Sanat İlişkisine Genel Bakış Sanat ve matematiğin tarihsel ve kavramsal kesişim noktaları. Önemli figürler ve eserler üzerinden genel bir perspektif sunumu. Matematiksel düşüncenin sanatsal yaratıcılığı nasıl beslediğine dair örnekler.
3 Sanatta Simetri ve Denge Simetri türleri (yansıma, dönme, öteleme), denge unsurları. Doğadan ve sanattan (mimari, resim, tekstil) örneklerle analiz. *Etkinlik: Basit simetrik desenler oluşturma veya çevredeki simetri örneklerini fotoğraflayıp sunma.*
4 Altın Oran ve Fibonacci Dizisi Altın oranın tanımı, Fibonacci dizisiyle ilişkisi. Doğada (ayçiçeği, kozalak vb.) ve sanatta (Parthenon, Mona Lisa vb.) kullanımına dair örneklerin incelenmesi. *Etkinlik: Altın oranı kullanarak basit kompozisyonlar oluşturma veya bilinen bir eserde altın oranı arama.*
5 Perspektif ve Mekân Algısı Tek ve çift kaçışlı perspektifin temelleri. Sanatta derinlik ve üç boyutlu mekân yanılsamasının nasıl yaratıldığına dair örnekler. *Etkinlik: Basit geometrik cisimlerle tek kaçışlı perspektif çizim alıştırmaları.*
6 Döşemeler ve Tesselasyonlar Periyodik ve aperiyodik döşemeler, Escher'in çalışmaları. Düzlemi boşluksuz kaplayan şekillerin matematiksel prensipleri. *Etkinlik: Kendi motiflerini kullanarak basit bir tesselasyon (döşeme) tasarım atölyesi. *
7 Fraktallar ve Doğadaki Örüntüler Fraktal geometrinin temel kavramları, kendini tekrar eden desenler. Doğadan (kar tanesi, brokoli, ağaç dalları) ve sanattan (Pollock vb.) örnekler. *Etkinlik: Basit fraktal çizim çalışması (örn: Koch kar tanesi veya Sierpinski üçgeninin ilk adımları). *
8 Vize Sınavı İlk 7 haftanın konularını kapsayan, öğrencilerin temel kavramları anlama ve sanatsal örneklerle ilişkilendirme becerilerini ölçen ara sınav.
9 Origami Sanatı ve Matematik Katlama sanatının geometrik prensipleri. Düz bir kağıttan üç boyutlu formlar elde etmenin ardındaki matematik. *Etkinlik: Temel origami figürleri (turna, kutu vb.) ve basit modüler origami yapımı. *
10 Geometrik Soyutlama ve Modern Sanat Soyut sanatta geometrik formların (çizgi, kare, daire vb.) kullanımı. Mondrian, Kandinsky, Malevich gibi sanatçıların eserlerinin matematiksel açıdan incelenmesi. *Etkinlik: Belirli geometrik formları kullanarak soyut bir kompozisyon oluşturma.*
11 İslam Sanatında Geometrik Desenler İslam sanatında geometrinin önemi, temel geometrik şekillerin (yıldızlar, çokgenler) kullanımı, simetri ve tekrar. Girih desenlerine ve İslami bezeme sanatının matematiksel temellerine giriş. *Etkinlik: Pergel ve cetvel kullanarak temel bir İslami geometrik desen (örneğin 6'lı veya 8'li yıldız motifi) çizim atölyesi.
12 Sanatta Matematiksel Dönüşümler Öteleme, dönme, yansıma, ölçekleme gibi temel geometrik dönüşümlerin sanat eserlerindeki (özellikle desenler, süslemeler ve modern sanatta) kullanımı. *Etkinlik: Bir motife çeşitli dönüşümler uygulayarak yeni desenler yaratma.*
13 Dijital Sanatta Matematik Kullanımı ve Proje Atölyesi Algoritmik sanat, üretken sanat (generative art) kavramlarına giriş. Matematiksel formüllerle dijital ortamda sanat üretme. *Etkinlik: Basit bir dijital sanat aracıyla (ücretsiz yazılımlar veya web tabanlı araçlar) geometrik desenler oluşturma ve final projesi için fikir geliştirme atölyesi.*
14 Öğrenci Projeleri Sunumu ve Sergisi Öğrencilerin dönem boyunca hazırladıkları, matematiksel bir kavramı temel alan sanatsal projelerinin (çizim, tasarım, model, dijital eser vb.) sunulması, tartışılması ve mini bir sergi düzenlenmesi.
15 Final Değerlendirmesi ve Ders Kapanışı Proje teslimleri ve/veya final sınavı. Dersin genel bir değerlendirmesi, öğrenilenlerin pekiştirilmesi, sanat ve matematik ilişkisi üzerine genel bir tartışma ve geri bildirimlerin alınması.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, öğrencilerin sanat ve matematik arasındaki ilişkiyi derinlemesine kavramaları ve deneyimlemeleri için çeşitli öğrenme ve öğretme yöntemleri bütünleşik bir yaklaşımla kullanılacaktır. Teorik bilgiler, zengin görsel sunumlar ve sanat eseri analizleriyle aktarılacak, öğrencilerin aktif katılımını teşvik eden tartışmalarla pekiştirilecektir. Bu teorik temelin üzerine öğrenciler, uygulamalı atölye çalışmalarıyla matematiksel ilkeleri bizzat sanatsal üretim süreçlerinde kullanarak keşfetme ve yaratma fırsatı bulacaklardır. Dönem sonunda ise bireysel projelerle öğrendiklerini özgün bir sanatsal ifadeye dönüştürmeleri hedeflenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 DTK Diğer Etkinlik
3 FN Yarıyılsonu Sınavı
4 BNS BNS VZ * 0.30 +DTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Ödev Hazırlama 2 7 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1323112
ÖK.2211444
ÖK.3142455
ÖK.4454533
ÖK.5535322
ÖK.6323211