DERS ADI

: Özel Yetenekliler ve Eğitimleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBD 5057 Özel Yetenekliler ve Eğitimleri SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FİLİZ KARADAĞ ÜÇDAL

Dersi Alan Birimler

Müzik Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
Matematik Öğretmenliği
Sınıf Öğretmenliği
Resim - İş Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Fen Bilgisi Öğretmenliği

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Özel yetenekli bireylerin bilişsel, duyuşsal ve sosyal özelliklerini açıklar.
2   Özel yetenekliliğin tanılanması ve değerlendirilmesinde kullanılan ölçüt ve araçları tanımlar.
3   Özel yetenekli bireylerin eğitiminde kullanılan kuramsal modelleri açıklar.
4   Bu bireyler için uygun eğitim ortamları ve farklılaştırılmış öğretim stratejileri önerir.
5   Özel yetenekli bireylerin gelişimini destekleyen psikososyal destek sistemlerini değerlendirir.
6   Üstün yetenekli bireylerin eğitimi ile ilgili güncel araştırmaları ve politikaları eleştirel biçimde analiz eder.
7   Özel yetenekli bireylerin aileleri, öğretmenleri ve çevresiyle etkili iletişim kurma yollarını açıklar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Özel Yeteneklilik Nedir Temel Kavramlar ve Tanımlar Üstün zekâ, özel yetenek, dâhi vb. kavramların tanımları ve ayırt edici özellikleri
2 Özel Yetenekliliğin Tarihçesi ve Kuramsal Yaklaşımlar Tarihsel gelişim, Galton dan günümüze; Renzulli, Gardner, Sternberg gibi yaklaşımlar
3 Tanılama Süreci ve Kullanılan Ölçme Araçları Tarama, tanılama, bireysel değerlendirme ve çoklu ölçüt yaklaşımı
4 Bilişsel, Duyuşsal ve Sosyal Özellikler Özel yetenekli bireylerin gelişimsel profilleri
5 Özel Yeteneklilikte Aile ve Çevre Faktörleri Aile desteği, kültürel etkiler, sosyal çevre ve eğitim olanakları
6 Eğitim Modelleri I: Zenginleştirme, Hızlandırma, Gruplama Yaygın uygulamalar ve modellerin karşılaştırılması
7 Ara Sınav Kuramsal bilgi değerlendirmesi
8 Eğitim Modelleri II: Renzulli SEM, Maker Modeli, Treffinger vb. Kuramdan uygulamaya model analizleri
9 Farklılaştırılmış Öğretim Stratejileri İçerik, süreç, ürün ve öğrenen gereksinimlerine göre farklılaştırma
10 Üstün Yeteneklilikte Duygusal Destek ve Psikolojik İyilik Hali Sosyal-duygusal gelişimi destekleyici yaklaşımlar
11 Özel Gruplar: İki Kere Farklı (2e), Kız Öğrenciler, Dezavantajlı Yetkililer Az tanılanan gruplar ve kapsayıcı eğitim
12 Türkiye de Özel Yeteneklilik Eğitimi: BİLSEM, Projeler, Politikalar Mevcut uygulamalar, yasal altyapı, MEB programları
13 Geleceğe Yönelik Yaklaşımlar ve Eğitim Teknolojileri Dijital araçlar, yapay zekâ, STEAM ve yenilikçi uygulamalar
14 Final Projesi Sunumları ve Genel Değerlendirme Öğrenci sunumları, portfolyo değerlendirme ve yansıtıcı tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım (Doğrudan Öğretim): Temel kavramların, modellerin ve kuramsal yaklaşımların sunulması.

Soru-Cevap ve Tartışma: Kavramların derinlemesine anlaşılması için öğrencilerin katılımıyla yürütülen tartışmalar.

Vaka Analizi: Gerçek ya da kurmaca özel yetenekli birey örnekleri üzerinden değerlendirme.

Grup Çalışmaları: Küçük gruplar halinde farklılaştırılmış öğretim planları oluşturma.

Okuma ve Literatür Taraması: Güncel makaleler, politika belgeleri ve kitap bölümleriyle bireysel bilgi edinme.

Sunumlar: Öğrencilerin belirli konular üzerinde bireysel veya grup sunumları gerçekleştirmesi.

Yansıtıcı Günlük ve Rapor Yazımı: Öğrenme sürecine dair düşünsel değerlendirme yapma.

Konuk Konuşmacı (isteğe bağlı): Alanda uzman kişilerin deneyim aktarımı.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 DTK Diğer Etkinlik
3 FN Yarıyılsonu Sınavı
4 BNS BNS VZ * 0.30 +DTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 7 2 14
Örnek olay çalışması 7 2 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Proje Ödevi 1 8 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1111
ÖK.2111
ÖK.3111
ÖK.4111
ÖK.5111
ÖK.6111
ÖK.7111