DERS ADI

: Türk Eğitim Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBD 6003 Türk Eğitim Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ERCAN UYANIK

Dersi Alan Birimler

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği
Müzik Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Matematik Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
Buca Eğitim Fakültesi
Sınıf Öğretmenliği
Fen Bilgisi Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Resim - İş Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Türk eğitim tarihini İslam öncesi dönemden günümüze kadar tarihsel, siyasal ve toplumsal bağlamda incelemek; eğitim politikalarındaki değişimleri analiz etmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk eğitim tarihinin temel evrelerini kronolojik olarak sıralar.
2   Her tarihsel dönemin eğitim kurumlarını ve uygulamalarını analiz eder.
3   Eğitim politikalarını tarihsel gelişim süreci içinde değerlendirir.
4   Geçmişten günümüze eğitimdeki değişimleri sorgular ve yorumlar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş; Türk Eğitim Tarihinin Kaynakçası
2 İlk Müslüman Türk Devletleri, Selçuklular ve Beylikler Döneminde Eğitim
3 Kuruluşundan 1773'e Kadar Osmanlı Devleti'nde Eğitim
4 Eğitimde İlk Batılılaşma Hareketleri (1773-1839)
5 Tanzimat Döneminde Eğitim (1839-1876)
6 II. Abdülhamid Döneminde Eğitim (1876-1908)
7 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi, Ara Sınav
8 II. Meşrutiyet Döneminde Eğitim (1908-1922)
9 Atatürk Döneminde Eğitim (1923-1938)
10 Milli Şef Döneminde Eğitim (1938-1950)
11 Demokrat Parti Döneminde Eğitim (1950-1960)
12 1960-1980 Yılları Arasında Eğitim
13 1980-2002 Yılları Arasında Eğitim
14 2002'den 2023'e Türkiye'de Eğitim Hayatı
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Akyüz, Yahya. Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi, 2022.
Ergin, Osman. Türkiye Maarif Tarihi. İstanbul: Eser Yayınları, 1977.
Somel, Selçuk Akşin. The Modernization of Public Education in the Ottoman Empire. Leiden: Brill, 2001.
Yök. Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları (2018).
MEB. Öğretmen Strateji Belgesi 2017-2023.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru-cevap, tartışma, belge analizi, sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav (%40), Final Sınavı (%60)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Devamsızlık %70'ten fazla olmamalıdır. Kopya ve intihal kabul edilmez. Düzenli katılım ve aktif katılım beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ercan.uyanik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 12:00-13:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 89

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.11111111111111343
ÖK.21111111111111343
ÖK.31111111111111343
ÖK.41111111111111343