DERS ADI

: Edebiyat ve Sinemada Eğitim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBD 5092 Edebiyat ve Sinemada Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. GÜZİN ÖZYILMAZ

Dersi Alan Birimler

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği
Müzik Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Matematik Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
Buca Eğitim Fakültesi
Sınıf Öğretmenliği
Fen Bilgisi Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Resim - İş Öğretmenliği

Dersin Amacı

Eğitim ile ilgili sinema filmlerini ve edebiyat eserlerini tanıma, onların üzerinde eğitimsel çalışma yapabilecek analizleri gerçekleştirecek bilgi ve beceri kazanma.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Eğitimle edebiyat ilişkisini kavrayabilme
2   Eğitim ve sinema ilişkisini kavrayabilme
3   Eğitsel filimlerin öğrenci üzerindeki etkilerini açıklayabilme
4   Çocukların eğitiminde edebiyat ve sinema eserlerini etkili kullanabilme
5   Edebiyat ve sinema eserlerini eğitime bakışı açısından değerlendirebilme
6   Eğitim edebiyat ve sinema ilişkisi üzerinden eğitimin toplumdaki yerini ve önemini açıklayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Edebiyat ve sinemada eğitim
2 Sinemada eğitim ve öğretmen olgusunun değişimi
3 Türk ve Dünya edebiyatında eğitimin yeri
4 Ölü Ozanlar Derneği Filmi ve analizi
5 Sakıncalı Düşünceler filmi ve analizi
6 Üç İdiot filmi ve analizi
7 Her Çocuk Özeldir filmi ve analizi
8 Genel tekrar, değerlendirme ve arasınav
9 Koro filmi ve analizi
10 Whiplash ve Bal filmlerinin analizi
11 Çavdar Tarlasında Çocuklar kitabının analizi
12 Rousseau'nun Emile eserinin incelenmesi
13 Beyaz Zambaklar Ülkesinde kitabının incelenmesi ve analizi
14 Kaplumbağalar ve Hakkaride Bir Mevsim kitaplarının incelenmesi ve analizi
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Pala, M. (2025). Sinemada Eğitim. Karina Yayınevi
Koncavar, A. (2021) Sinema, İletişim, Edebiyat-, Urzeni yay.
Yakar, H.G. (2013). Sinema Filmlerinin Eğitim Amaçlı Kullanımı: Tarihsel Bir Değerlendirme Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı 19 (2013-1) 21-36
Çelik, M. (2013). Edebiyat -Eğitim İlişkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Namaz, Y. (2023). Eğitim ve Eğitimci Temalı Filmlerin Bibliyografisi ve Eğitim Temalı Üç Filmin Analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 10(1), https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1163325
Akcan, E., & Kara, M. (2021). Eğitim Konulu Filmlerin Sınıf Yönetiminin Boyutları Açısından İncelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 35(2), 671 695. https://doi.org/10.33308/26674874.2021352325
Akcan, E., & Polat, S. (2016). Eğitim Konulu Türk Filmlerinde Öğretmen İmajı: Öğretmen İmajına Tarihi Bakış. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(3), 293 320. https://doi.org/10.14527/kuey.2016.012
Akıncı Yüksel, N. A. (2015). Kültürel Bir Ürün Olarak Türkiye'de Sinema Filmlerinde Okul, Öğretmen ve Öğrenci Temsiller. Global Media Journal TR Edition, 6(11), 117. https://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/sites/default/files/Aysun AKINCI YÜKSEL.pdf
Altan, M. Z. (2016). Öğretmenliğe Dair: Filmler ve Öğretmenler. Pegem Akademi Yayıncılık.
Altınbaş, Ş. (2018). Türk Sinemasında Eğitim İçerikli Filmlerde Eğitim Unsurlarının Tasviri (1949-2015). Yıldız Teknik Üniversitesi.
Altunbay, M., & Alaca, J. (2021). Öğretmen Temalı Filmlerde Sunulan İdeal Öğretmen Modeli. Milli Eğitim, 50(230), 409 422. https://doi.org/10.37669/milliegitim.685711

Birbiçer, B. (2017). Beyazperde Karatahta: Modern Okul Sistemine Eleştirel Bakış. Maarif Mektepleri Yayınevi.

Birbiçer, B. (2021). Sinema Eğitim ve İnsan. Çıra Yayınları.

Birkök, M. C. (2008). Bir toplumsallaştırma aracı olarak eğitimde alternatif medya kullanımı: Sinema filmleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1 12. https://doi.org/10.14687/ijhs.v5i2.574

Yıldırım, N., Tüzel, E., & Yıldırım, V. Y. (2016). Aamir Khan Filmlerinin Eğitimsel Açıdan İncelenmesi: 3 Idiots (3 Aptal) ve Taare Zameen Par (Her Çocuk Özeldir) Üzerine Bir Değerlendirme. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 36, 210 244. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/224241

Yurdigül, A. (2014). Eğitim Olgusunun Sinematografik Anlatıdaki Yeri: Bal Filmi Örneği. Ekev Akademi Dergisi, 18(60), 487 502. http://www.ekevakademi.org/Makaleler/1572593958_25 Asli YURDIGUL.pdf

Yakar, H. G. İ. (2013). Sinema Filmlerinin Eğitim Amaçlı Kullanımı: Tarihsel Bir Değerlendirme. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 21 36. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/93169

Silman, F. (2017). Eğitim Konulu Filmler: Öğretmen ve Öğretmen Adayları İçin Bir Rehber. Pegem Akademi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru cevap, büyük ve küçük grup tartışmaları, örnek olay

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE Midterm Exam
2 DTK Other Activity
3 FN Semester final exam
4 BNS BNS Student examVZ * 0.30 + Student examDTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Make- up note
6 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.30 +Student examDTK * 0.10 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda ara sınav, ödevler ve final sınavları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2.Öğretim üyesi, planlı eğitim öğretim süreci içinde bireysel ya da işbirlikli öğrenme yoluyla çeşitli uygulamalar yaptırma hakkını saklı tutar. Yapılacak uygulamaların değerlendirme sürecindeki etkisi eğitim öğretim yılı başında öğrencilere ilan edilir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

guzin.ozyilmazqdeu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 12.00-13.00 HAY z2

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Kitap Okuma 5 10 50
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 2 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 98

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.11111111111111111
ÖK.21111111111111111
ÖK.31111111111111111
ÖK.41111111111111111
ÖK.51111111111111111
ÖK.61111111111111111