DERS ADI

: Transaksiyonel Analiz Yöntemi İle Etkili İletişim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GKD 5093 Transaksiyonel Analiz Yöntemi İle Etkili İletişim SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ ELİF GAMZE ÖZCAN

Dersi Alan Birimler

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği
Müzik Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Matematik Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
Buca Eğitim Fakültesi
Sınıf Öğretmenliği
Fen Bilgisi Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Resim - İş Öğretmenliği

Dersin Amacı

Transaksiyonel Analiz kişilik, kişiler-arası ilişkiler, iletişim, gelişim, yaşam, psikopatoloji, psikoterapi gibi çok geniş bir yelpaze üzerinde insan psikolojisi ile ilgilenen bir yaklaşımdır. Lisans öğrencilerinin sosyal ilişkilerinde benlik kavramına dair gerçekçi öz-farkındalıklar oluşturması ve bu yolla ilişkilerindeki dinamikleri anlayarak iyileştirebilmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda öğrencilerin;
-İletişim ile ilgili temel kavramları, boyutları,
-Etkili iletişim,
-İş hayatında etkili iletişim kurma ve yönetme yöntemi olarak -Transaksiyonel Analiz kuramı
-Ego durumları yapısal ve işlevsel analizi
-Çocuk, yetişkin ve ebeveyn ego durumları
-Çocukluk dönemi kararları ve yetişkinlik dönemine yansımaları
Konularında bilgi düzeyinde yetkinliklerinin artırılması hedeflenmektedir.
-İş hayatındaki iletişimin dinamikleri
-Tamamlayıcı transaksiyonlar,
-Kesişen transaksiyonlar,
-Üstü kapalı transaksiyonlar
Konularında beceri düzeyinde yetkinliklerinin artırılması hedeflenmektedir.
-Yetişkin ego durumunda kalmak
Konusunda tutum düzeyinde yetkinliklerinin artırılması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İletişim yollarını ve birbirlerine göre üstünlüklerini bilme
2   Ego durumlarının yapısını bilme
3   Ego durumlarının işlevlerini analiz edebilme
4   Çocukluk dönemi kararlarını karşılaştırabilme
5   İletişimin dinamiklerini çözümleyebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, içeriğin açıklanması, kaynak kitapların tanıtılması
2 İletişim ile ilgili temel kavramlar, ögeleri, türleri, boyutları, Motivasyon teorileri
3 Etkili iletişim ve Sosyal kabul-Benlik saygısı kuramları
4 Transaksiyonel Analizin Kavramsal Çerçevesi
5 Ego durumlarının yapısal analizi:Çocuk, yetişkin ve ebeveyn ego durumları
6 Ego durumlarının işlevsel analizi
7 Çocukluk dönemi kararları ve yetişkinlik dönemine yansımaları
8 Arasınav
9 İletişimin dinamikleri: Tamamlayıcı- kesişen- üstü kapalı transaksiyonlar (teorik)
10 İletişimin dinamikleri: Tamamlayıcı- kesişen- üstü kapalı transaksiyonlar (öğrenci performansları)
11 İş hayatında iletişimin dinamikleri
12 Çocukluk dönemi kararlarının değiştirilmesi: Yetişkin ego durumunda kalabilme
13 Yetişkin ego durumunda kalabilme: (öğrenci performansları)
14 Transaksiyonel Analiz Kuramının Motivasyon kuramları ve Sosyal kabul-Benlik saygısı kuramları ile birlikte değerlendirilmesi
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Transaksiyonel Analiz: Psikolojide İşlemsel Çözümleme Yaklaşımı- Füsun Akkoyun
Hayat Denen Oyun - Eric Berne
Ben OK im Sen OK sin - Thomas Harris
Çocuklar Gençler ve Yetişkinler için Transaksiyonel Analiz Alvyn & Margaret Freed

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Tartışma, drama, grup çalışması, anlatım, soru-yanıt, işbirlikli öğrenme teknikleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE Midterm Exam
2 DTK Other Activity
3 FN Semester final exam
4 BNS BNS Student examVZ * 0.30 + Student examDTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Make- up note
6 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.30 +Student examDTK * 0.10 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Çoktan seçmeli testler, yazılı sınavlar, transaksiyon örnekleri geliştirme ve çözümleme

Değerlendirme Kriteri

Bireysel ve/veya grup çalışmaları performansları, yazılı sınav sonuçları

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Elif Gamze ÖZCAN
BEF Cahit Arf Binası No:231
elifgamze.ozcan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 15:00-16:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 10 3 30
Öğrenci Sunumları 2 3 6
Grup çalışması 1 3 3
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Grup Ödevi Hazırlama 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 77

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.11111111111111454
ÖK.21111111111111454
ÖK.31111111111111454
ÖK.41111111111111454
ÖK.51111111111111454