DERS ADI

: Dil ve Düşünce

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GKD 5058 Dil ve Düşünce SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ŞERİF ALİ BOZKAPLAN

Dersi Alan Birimler

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği
Müzik Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Matematik Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
Buca Eğitim Fakültesi
Sınıf Öğretmenliği
Fen Bilgisi Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Resim - İş Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, dil ile düşünce arasındaki ilişkiyi felsefi, bilişsel ve dilbilimsel açılardan incelemektir. Öğrencilerin, dilin düşünceyi nasıl şekillendirdiğini, düşüncenin dili nasıl etkilediğini ve farklı dillerin dünyayı algılayış biçimlerindeki rolünü sorgulaması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dil ve düşünce arasındaki etkileşimi açıklayabilir.
2   Farklı düşünürlerin bu konudaki görüşlerini analiz edebilir.
3   Dili bir düşünce aracı olarak değerlendirebilir.
4   Kavramların oluşumunda dilin rolünü tartışabilir.
5   Farklı dillerdeki yapısal farklılıkların düşünmeye etkisini kavrayabilir.
6   Dil felsefesi ve bilişsel dilbilim alanında temel kuramları yorumlayabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı, temel kavramlar
2 Dil ve düşünce: Tarihsel yaklaşımlar
3 Dil felsefesine giriş
4 Vygotsky: Düşüncenin gelişiminde dilin rolü
5 Sapir-Whorf hipotezi: Dilsel görelilik
6 Kavram ve anlam ilişkisi
7 Dili düşüncenin bir aracı olarak incelemek
8 Düşünce biçimlerinin dilsel yansımaları
9 Dilbilimsel yapıların zihinsel süreçlere etkisi
10 General review, course evaluation, midterm exam
11 Metaforlar ve zihinsel çerçeveler
12 İki dilli bireylerde düşünce ve dil
13 Farklı dillerde dünyayı algılama biçimleri
14 Öğrenci sunumları
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Vygotsky, Lev S. (1986). Thought and Language. MIT Press.

Whorf, Benjamin Lee (1956). Language, Thought, and Reality: Selected Writings. MIT Press.

Sapir, Edward (1921). Language: An Introduction to the Study of Speech. Harcourt, Brace and Company.

Pinker, Steven (1994). The Language Instinct. William Morrow and Company.

Saussure, Ferdinand de (1916). Course in General Linguistics. (Çeşitli modern baskılar mevcuttur.)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösteri, tartışma, soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrenciler derslere gelmeden önce ders programında belirtilen konulara hazırlanarak gelmelidirler. Derslerin %70'ine devam zorunludur.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencinin başarısı, dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınavından alacağı notla belirlenmektedir. Bunun dışında özel bir değerlendirme kriteri bulunmamaktadır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

i.sokmen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 76

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.131232111223221111
ÖK.22123211322231111
ÖK.32123211113221111
ÖK.43123211223231111
ÖK.52313211322221111
ÖK.61113211122211111