DERS ADI

: Redaksiyon ve Medya Dili Eğitimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GKD 5051 Redaksiyon ve Medya Dili Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ TUĞBA ŞİMŞEK

Dersi Alan Birimler

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği
Müzik Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Matematik Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
Buca Eğitim Fakültesi
Sınıf Öğretmenliği
Fen Bilgisi Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Resim - İş Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin yazılı ve görsel medya metinlerini dil, anlatım ve içerik açısından eleştirel biçimde incelemelerini sağlamak; redaksiyon (düzeltme) süreçlerini tanıyarak yazı dili yetkinliklerini geliştirmektir. Ayrıca, medyada kullanılan dilin yapısal özellikleri, ideolojik yönleri ve etkileri konusunda bilinç kazandırılması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Medya metinlerinin dil ve anlatım özelliklerini analiz eder.
2   Redaksiyon sürecinin aşamalarını açıklar ve uygular.
3   Medya dilinin ideolojik, yönlendirici ve manipülatif boyutlarını değerlendirir.
4   Yazılı metinlerde anlam bütünlüğü ve dil bilgisi açısından düzeltmeler yapar.
5   Etkili, açık ve doğru medya dili kullanımı geliştirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı ve medya dili nedir
2 Medya metin türleri ve dilsel özellikleri
3 Redaksiyonun tanımı ve işlevi
4 Anlatım bozuklukları ve düzeltme teknikleri
5 Yazım kuralları ve noktalama
6 Basın dili ve haber metinlerinde düzenleme
7 Sosyal medya dili ve yeni medya metinleri
8 Ara Sınav, Genel Değerlendirme, Genel tekrar
9 Medyada manipülasyon teknikleri
10 Medya dilinde cinsiyet, kimlik ve ideoloji
11 Görsel medya metinlerinde dil ve söylem
12 Metin içi tutarlılık ve anlam düzeltmeleri
13 Uygulama: Medya metni redaksiyonu
14 Uygulama: Medya metni redaksiyonu
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kocabaş, F. (2019). Medya dili ve haber söylemi. Ankara: Nobel Yayınları.

Güneş, F. (2017). Yazılı anlatım ve redaksiyon teknikleri. İstanbul: Eğitim Yayınevi.

Yıldız, A. (2018). Dil ve medya: Eleştirel medya okuryazarlığı. İstanbul: Derin Yayınları.

Yalçın, M. (2015). Haber dili ve söylemi. Ankara: Siyasal Kitabevi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

tartışma, soru-cevap, düz anlatım

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ilan edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

tugba.simsek@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 73

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.11111111111111111
ÖK.21111111111111111
ÖK.31111111111111111
ÖK.41111111111111111
ÖK.51111111111111111