DERS ADI

: Dil ve Evrim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GKD 5049 Dil ve Evrim SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. CANER KERİMOĞLU

Dersi Alan Birimler

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği
Müzik Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Matematik Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
Buca Eğitim Fakültesi
Sınıf Öğretmenliği
Fen Bilgisi Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Resim - İş Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, dilin evrimsel süreçte nasıl ortaya çıktığını, insan türünün dil yetisini nasıl geliştirdiğini ve dilin biyolojik, bilişsel ve kültürel evrimiyle ilgili yaklaşımları incelemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dilin evrimiyle ilgili temel kuramları tanımlar.
2   İnsan dili ile hayvan iletişimi arasındaki farkları açıklar.
3   Bilişsel ve nörobilimsel yaklaşımlar aracılığıyla dilin gelişimini analiz eder.
4   Evrimsel biyoloji ile dil arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
5   Dilin evrimsel süreçteki kültürel rolünü tartışır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı: Dil nedir, evrim nedir
2 Evrimsel biyolojiye giriş
3 Homo sapiens'in evrimi ve dilin kökeni
4 Hayvan iletişimi ve insan dili
5 Evrimsel süreçte bilişsel yetilerin gelişimi
6 Beyin, sinir sistemi ve dil
7 Evrimsel dil kuramları: Adaptasyon ve yan ürün
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Dil ve kültürün ortak evrimi
10 Çocuklarda dil edinimi ve evrimsel ipuçları
11 Evrimsel süreçte yazı ve sembolik düşünce
12 Evrimsel psikoloji ve dil
13 Modern insan dilinin geleceği: Evrim devam ediyor mu
14 Güncel Tartışmalar ve Genel Değerlendirme
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Akarsu, B. (2004). Düşünce Tarihi ve Evrim. İstanbul: Remzi Kitabevi. (Evrimsel düşüncenin tarihsel bağlamı)
Evrim Ağacı Yayınları. (2021). Dil Evrimi: İnsan nasıl konuşmaya başladı . Ankara: EA.
Demirel, Ö. (2019). Dil edinimi ve gelişimi. Ankara: Pegem Akademi.
Pinker, S. (2000). The language instinct: How the mind creates language. New York: Harper Perennial.
Fitch, W. T. (2010). The evolution of language. Cambridge: Cambridge University Press.
Tomasello, M. (2008). Origins of human communication. Cambridge, MA: MIT Press.
Lieberman, P. (2007). The evolution of human speech: Its anatomical and neural bases. Current Anthropology, 48(1), 39-66.
Hurford, J. R. (2014). The origins of language: A slim guide. Oxford: Oxford University Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Tartışma, Soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

caner.kerimoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 73

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.11111111111111111
ÖK.21111111111111111
ÖK.31111111111111111
ÖK.41111111111111111
ÖK.51111111111111111