DERS ADI

: Düşünme Becerileri Eğitimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBD 5050 Düşünme Becerileri Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. TOLGA GÖK

Dersi Alan Birimler

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği
Müzik Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Matematik Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
Buca Eğitim Fakültesi
Sınıf Öğretmenliği
Fen Bilgisi Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Resim - İş Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu ders, öğretmen adaylarının düşünme süreçlerine ilişkin kuramsal bilgilerini derinleştirmeyi, farklı düşünme türlerini tanımalarını sağlamayı ve bu becerileri eğitim-öğretim ortamına etkin biçimde entegre edebilmeleri için gerekli uygulama yeterliklerini kazandırmayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında, özellikle fen bilgisi öğretiminde ve günlük yaşam senaryolarında karşılaşılan problemler aracılığıyla, analitik, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerinin sistematik biçimde geliştirilmesine odaklanılmaktadır. Zihinsel egzersizler, sanatsal yaklaşımlar ve vaka temelli analizler aracılığıyla düşünme becerilerinin eğitsel yansımaları tartışılacaktır.
Dersin temel amacı, öğretmen adaylarının düşünme becerilerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimlerini arttırarak, bu becerilerin öğretim sürecinde nasıl geliştirilebileceği konusunda farkındalık kazandırmaktır. Bu doğrultuda, öğretmen adaylarının problem çözme, karar verme ve yaratıcı üretim süreçlerine dair pedagojik donanımlarının güçlendirilmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Düşünme becerilerine ilişkin temel kuramsal çerçeveyi açıklayabilme
2   Eleştirel, yaratıcı, analitik ve sistematik düşünme biçimlerinin özelliklerini karşılaştırabilme
3   Düşünme becerilerinin öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikleri analiz edebilme
4   Sınıf içi uygulamalarda düşünme becerilerini geliştirici etkinlikler tasarlayabilme
5   Fen eğitimi ve günlük yaşam bağlamında düşünme becerilerini uygulamalı olarak değerlendirebilme
6   Sanat temelli ve zihinsel egzersizleri kullanarak öğrencilerin bilişsel gelişimini destekleyebilme
7   Düşünme becerilerinin ölçme ve değerlendirmesinde uygun araç ve stratejileri geliştirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Düşünme becerilerine giriş: Kavramsal çerçeve ve tarihsel arka plan
2 Düşünme türleri: Eleştirel, yaratıcı, analitik ve sistematik düşünme
3 Bilişsel süreçler ve düşünmenin gelişimi
4 Eğitimde eleştirel düşünme: Boyutlar ve stratejiler
5 Yaratıcılık ve düşünme ortamlarında sapmalı düşünme
6 Analitik ve sistematik düşünme: Problem çözmede uygulamalar
7 Karar verme süreçleri ve eğitimdeki yansımaları
8 Arasınav
9 Fen eğitiminde düşünme becerileri: Yaklaşımlar ve modeller
10 Vaka temelli öğrenme ve düşünme becerilerinin geliştirilmesi
11 Zihinsel egzersizler ve beyin temelli öğrenme teknikleri
12 Sanatsal yaklaşımlar: Düşünme süreçlerini geliştirmek için sanat kullanımı
13 Gerçek yaşam senaryoları üzerinden düşünme: Uygulamalı yansımalar
14 Düşünme becerilerinin geliştirilmesi için etkinlik tasarımı
15 Düşünme becerilerinin ölçme ve değerlendirilmesi
16 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Brookhart, M. S. (2021). Sınıfınızda Üst Düzey Düşünme Becerilerini Nasıl Belirlersiniz (Çev. Aybek, C. E.) Nobel Akademik Yayıncılık.
Dilekli, Y. (2019). Etkinliklerle Düşünme Öğretimi, Pegem Akademi Yayıncılık.
Gürbüztürk, O. (2024). 21. Yüzyıl Becerileri Odağında Üst Düzey Düşünme Becerileri. Pegem Akademi Yayıncılık
Paul, R., & Elder, L. (2020). Kritik düşünce. Yaşamınızın ve öğrenmenizin sorumluluğunu üstlenmek için araçlar (Çeviri Editörleri: Ayşe Esra Arslan & Gamze Sart). Nobel Akademik Yayıncılık.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Tartışma, Vaka analizi, Uygulamalı etkinlikler, Grup çalışmaları, Yaratıcı drama/sanatsal canlandırma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda ara sınav ve final sınavları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

tolga.gok@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 12:00-12:45

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 15 15
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 91

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.11111111111111332
ÖK.21111111111111332
ÖK.31111111111111332
ÖK.41111111111111332
ÖK.51111111111111332
ÖK.61111111111111332
ÖK.71111111111111332